توسعه کشت پسته در شهرستان سمنان توجه ویژه ای را می طلبد


ساعت: 14:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۳
کد خبر: 1897364

مهدی کارایان گفت: شهرستان سمنان قابلیت کاشت پسته را دارد به شرط آنکه رقم آن با توجه به شرایط اقلیمی کاشته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرات، پسته یک محصول باغی مقرون به صرفه و سودآور است که به دلیل آب و هوای گرم و خشک استان سمنان برای کاشت بسیار مناسب است و از این رو برای علاقه مندان به این محصول منطق اقتصادی وجود دارد.

اما در استان سمنان تنها شهرستان دامگان به مهد پسته معروف است در حالی که این قابلیت در شهر سمنان نیز وجود دارد به شرطی که با رعایت اصول و شرایط مناسب و کاشت ارقام مناسب با شرایط آب و هوایی سمنان انجام شود.

مهدی کارایان مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص وضعیت کاشت پسته در شهرستان سمنان گفت: سهم شهرستان سمنان به 27 هزار هکتار باغ در کل استان سمنان بسیار است. کوچک، حدود 350 هکتار.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: از این تعداد تنها 200 هکتار سطح زیر کشت حاصلخیز است و مابقی به دلیل جوان بودن نهال قابل بهره برداری نیست و میزان تولید 210 تن است.

وی در ادامه افزود: کاشت این فرهنگ در تمام نقاط شهرستان سمنان به ویژه روستاهای جنوب سمنان امکان پذیر است.

کاراجان دلیل عدم موفقیت در کاشت پسته در شهرستان سمنان را به عوامل متعددی وابسته می داند و بیان می کند: یکی از دلایل آن عدم تطابق گونه گونه های کشت شده با شرایط اقلیمی سمنان است، زیرا سمنان بسیار زیاد است. گرمتر از دامگان است و نیاز به کشت ارقام مناسب دارد و در این شرایط اقلیمی نباید ارقام حساس را پرورش داد.

وی دلیل دیگر را نداشتن تجربه و تخصص در این زمینه در سطح شهرستان سمنان دانست و اظهار داشت: شرایط باغداری و کشت این محصول بسیار حساس و دقیق است و نیاز به تجربه و تخصص دارد تا رعایت شود.

قرائیان پسته را یکی از محصولات موثر در توسعه استان برشمرد و خاطرنشان کرد: باغات پسته استان در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است تا جایی که با بهره برداری از این باغات جدید و کاشت نهال های زراعی میزان تولید پسته در استان در آینده دو برابر خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به نیاز آبی کم این محصول تصریح کرد: این محصول علیرغم نیاز آبی کم، ارزش افزوده بالایی دارد و از این رو کشت این محصول ظرفیت مناسبی را برای توسعه بیشتر در استان فراهم می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید