تولید خودروسازان به بیش از 60000 خودرو در ماه افزایش یافت


ساعت: 14:09
تاریخ انتشار: 1301/09/30
کد خبر: 1919220

وزیر صامت گفت: تولید خودروسازان به بیش از 60 هزار خودرو در ماه افزایش یافت و خودروسازان موفق شدند به اندازه کل تولید سال گذشته تولید کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه نشست هیات دولت با خبرنگاران گفت: در سال گذشته 3.5 درصد و امسال 4.9 درصد تولید و رشد اقتصادی در بخش صنعت داشتیم که این میزان است. بسیار امیدبخش.

وی گفت: بهترین راه برای ایجاد اشتغال در کشور و به نوعی توزیع درآمد از طریق صنعت و معدن است. به همین ترتیب، آمار تولید شرکت های صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال 5.6 درصد بیشتر از آبان ماه سال گذشته بود.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: بحمدالله حدود 5 ماه است که شرکت های صنعتی و معدنی ثبت شده که نیمی از تولید را به خود اختصاص داده اند، رشد 6 درصدی به بالا را به ثبت رسانده اند. این رشد در ماه نوامبر نیز تکرار شد. به طور کلی، داده ها نشان می دهد که بخش های تولیدی و صنعتی در حال حرکت هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا برای جلوگیری از ورود کودکان و مسئولان ایرانی به این کشور، گفت: آنها را هم تحریم خواهیم کرد تا نتوانند به ایران بیایند. این ممنوعیت خیلی بی معنی است.

وزیر صامت در خصوص علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته اخیر گفت: نرخ ارز از 5 جه بر بازارهای کشور تاثیر می گذارد. یکی برای مواد اولیه است. مثلاً در مورد کالایی مانند خودرو، بسته به نوع خودرو حدود 10 تا 20 درصد قطعات آن را وارد می کنیم. وقتی قیمت دلار بالا می رود، قیمت تمام شده خودرو نیز بالا می رود، اما این هزینه با قیمت فعلی بازار متفاوت است.

فاطمی امین ادامه داد: نکته مهم این است که قیمت خودرو در بازار در این راستا افزایش پیدا نمی کند. امروز قیمت تولید کننده داریم و قیمت بازار داریم. قیمت بازار گاهی 200 تا 300 میلیون بیشتر از قیمت تولیدکننده است.

وی افزود: آنچه در این دو ماه سردرگمی زیادی در این بازار ایجاد کرده است قیمت های بازار است. قیمت های بازار به دلیل افزایش قیمت تمام شده قطعات افزایش نیافته است و چون تقاضا و عرضه خودرو در بازار متعادل نیست، خودرو به اشتباه تبدیل به سرمایه و افرادی شده است که می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند. برو برای خرید ماشین

وزیر صنعت معدن و تجارت خاطرنشان کرد: پس وقتی قیمت دلار گران می شود، قیمت خودرو هم بالا می رود. اگر دلار کاهش پیدا کند، قیمت خودرو نیز کاهش می یابد. در سال های اخیر قیمت های بازار با افزایش قیمت ارز افزایش و با قیمت ارز کاهش یافته است.

فاطمی امین تصمیم برای مدیریت بازار خودرو را در مرحله اول ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا دانست و گفت: خوشبختانه روند تولید بسیار خوب است و در آبان ماه 122 هزار دستگاه خودرو در بازار تولید شد که در بازار بی نظیر است. پنج سال گذشته

وی افزود: تولید خودروسازان به بیش از 60 هزار خودرو در ماه افزایش یافت و خودروسازان توانستند به اندازه کل تولید سال قبل تولید کنند. ما چهار سال است که سالانه 500000 کسری در بازار داریم، بنابراین با تقاضای معلق مواجه هستیم که رفع آن زمان می برد. تولید بسیار خوب پیش می رود و واردات از 12 آبان قطعی شد و دو ماه از نهایی شدن آن می گذرد و به زودی اولین سری خودروهای وارداتی وارد گمرک می شود.

وزیر صنعت تصریح کرد: برنامه بزرگی برای تحویل خودروهای وارداتی پیش بینی کرده ایم. تا همین چند هفته پیش واردات جدی گرفته نمی شد. پیچیدگی واردات بیشتر شده است، اما خوشبختانه کار رو به جلو است.

فاطمی امین تاکید کرد: بر اساس ارزیابی هایی که داریم، با توجه به تولید بسیار بالا و با حجم زیادی که برای واردات در نظر گرفته شده است، بازار می تواند به تعادل برسد، اما در حوزه مسکن، خودرو و کالاهای سرمایه ای فاقد یکسری قوانین و مقررات هستیم. بازارها مانند قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در بسیاری از کشورها وجود دارد و بازار را تنظیم می کند.

وی در خصوص برنامه کلی صنعت خودرو گفت: در حال اجرای این برنامه هستیم. امسال سه محصول متوقف شد، برخی دیگر متوقف شدند و 12 محصول جدید روانه بازار خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید