تولید خودروهای اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است


ساعت: 11:41
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878974

وزیر صمت گفت: موضوع بسیار جدی پیش روی ما حرکت به سمت تولید خودروهای اقتصادی با کیفیت مناسب و سازگار با قدرت خرید مردم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی وزارت صمت، سیدرضا فاطمی امین در حاشیه مراسم افتتاحیه اولین خودروی کراس اوور ملی «ری را» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از آن روز پیگیری های لازم برای اجرای آنها در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر تمامی سفارشات آنها در حال انجام است که برخی از آنها مانند افزایش گارانتی از 2 به 3 سال همزمان با ابلاغ قابل اجرا بود و برخی دیگر به مرور زمان قابل اجرا خواهند بود.

وزیر صمت ادامه داد: سوال دیگری که ابهام ایجاد کرد این بود که چرا خودرو در صنعت خودرو زیاد است چرا که در آبان و آذر سال گذشته 170 هزار خودرو در این کارخانه حضور داشتند اما امروز با پیگیری این رقم در پایان خرداد ماه. امسال به 42 هزار دستگاه رسید که حد معمول خودروهای تولیدی برای مدت دو هفته است که خوشبختانه اکنون کاهش یافته است.

فاطمی امین گفت: در یک ماه گذشته دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا تقریبا به ترانزیت 100 درصدی مستقیم رسیده اند. حدود 95 تا 100 درصد خودروها به طور کامل خط تولید را ترک می کنند که بسیار راحت است.

وی افزود: طرح هایی که در سال جاری تدوین شد. یکی از دستورات رئیس جمهور این بود که تولید خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش پیدا کند که به همین میزان انجام شد و بهار امسال به 98 درصد آن برنامه رسیدیم.

وزیر صمت همچنین درباره تاخیرها و تولید ناتمام خودروها توضیح داد: می توان حدس زد که مشکل تولید در صنعت خودرو حل شده است. این صنعت مشکلات زیادی دارد که به یکباره قابل حل نیست و باید مرحله به مرحله و مرحله به مرحله انجام شود. به عنوان مثال بحث تولید و تداوم در آن با تلاش شرکت های خودروسازی و قطعه سازان حل شده است.

فاطمی امین گفت: نکته دیگر در دستورات رئیس جمهور تعویض محصولات قدیمی بود. بسیاری از پلت فرم ها و سازه های قدیمی مانند سمند و پژو 405 همچنان در حال استفاده هستند و یکی از مهم ترین مواردی که باید به سمت کیفیت حرکت کرد، استفاده از سازه ها و پلت فرم های جدید است.

وی افزود: امروز خودروی ری را که همان سازه تارا است و نشان دهنده ظرفیت صنعت خودروسازی ایران است، ارائه می شود. چندین محصول دیگر تا پایان سال جاری خبرهای خوبی در مورد کیفیت برای مردم خواهد داشت.

وزیر صمت تاکید کرد: کارهای زیادی برای ارتقای کیفی صنعت خودرو انجام شده که هنوز ملموس نیست اما تا پایان سال قابل مشاهده خواهد بود.

فاطمی امین درباره لحظه عرضه این خودرو به بازار گفت: در مراحل طراحی خودرو ابتدا یک مدل کامپیوتری ساخته می شود و سپس یک مدل کلی ساخته و تست می شود، سپس مدل ارگونومیک و آخرین مرحله جابجایی تکمیل می شود. از این مرحله به بعد قالب های بدنه ساخته و آماده می شود و برای سفارش قطعات با قطعه سازان قرارداد بسته می شود. امسال پس از شهریور ماه تست های جاده ای خودروها آغاز شده و تا پایان سال تست ها به پایان می رسد و از ابتدای سال آینده شاهد تولید این خودرو خواهیم بود.

وی تاکید کرد: قرعه کشی را لغو می کنیم و منقضی نشده است. بحث هایی وجود دارد که باید در سال 1411 قرعه کشی را حذف می کردیم. اولین قدم افزایش تولید است، اما وقتی بین عرضه و تقاضا تفاوت وجود دارد، این تفاوت باعث افزایش تقاضا از سوی تامین کنندگان و آن تفاوت می شود. باعث قرعه کشی میشه

وزیر صمت گفت: تولید خودرو به خوبی پیش می رود و امسال حداقل یک و نیم سال گذشته خواهد بود و این هدف وزارت صمت است و بر همین اساس پیش خواهیم رفت. از یک طرف تولید افزایش می یابد و خودرو وارد بازار می شود و از طرف دیگر واردات انجام می شود و با مجموع این دو جریان تا پایان سال قرعه کشی نخواهیم داشت.

فاطمی امین درباره قیمت ها نیز گفت: ما چهار تعبیر از قیمت ها داریم; قیمت بازاری که در حال حاضر با آن روبرو هستیم بالاتر از قیمت کارخانه است زیرا بازار خودرو یک بازار معامله شده است و عرضه و تقاضا متعادل نیست، بنابراین قیمت خودرو در بازار بیش از 70 تا 80 درصد بیشتر از قیمت کارخانه است. .

وی ادامه داد: یکی دیگر قیمتی است که کارخانه خودروسازی تولید و تحویل می دهد و دیگری قیمت تمام شده است که امسال برای شرکت های خودروسازی برای کاهش هزینه ها برنامه ریزی کردیم که می تواند باعث کاهش ضرر و بهبود روند تولید شود.

وزیر صمت گفت: قیمت چهارم قدرت خرید مردم است یعنی خودرو می تواند قیمت واقعی و سود معقول داشته باشد اما برای برخی افراد در محدوده قیمتی قابل خرید نیست و این به صلاح نیست. پراید با کاری که امروز با چیبا انجام می شود خنثی شد اما این خودروها کیفیت خوبی ندارند بنابراین مشکل بسیار جدی پیش روی ما تولید خودروهای اقتصادی با کیفیت خوب و سازگار با قدرت خرید مردم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید