تولید در سایه تهدید واردات غیرقانونی / حمایت عملی ضد قاچاق از تولید


ساعت: 13:07
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895214

یک تولیدکننده صنعتی با اشاره به تهدید تولید در سایه واردات غیرمجاز از مبادی غیرمجاز گفت: مبارزه با این نوع قاچاق با ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم پشتوانه عملی برای تولید بی مانع و رونق است.

جلال وحید، فعال صنعت بادکنک در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه خبری راه دانا; وی در خصوص مشکلات ناشی از واردات غیرقانونی برای این صنعت گفت: شرکت ما یک شرکت دانش بنیان است که از سال 1396 برای اولین بار در ایران تولید این محصول را آغاز کرد و عملا توانست گام بزرگی در مسیر ارز برداشته باشد. از طریق تولید داخلی


حمایت از تولید دانش بنیان باید بلامانع باشد

وی ادامه داد: در آن زمان گروه تحقیق و توسعه این شرکت به کشورهایی مانند تایلند، چین، مالزی و تایوان که در این زمینه فعال بودند سفر کرد و پس از بررسی و با وجود اینکه امکان تولید این محصول وجود نداشت و مقرون به صرفه در شرایط خشک کشور ما؛ اما با توجه به اینکه کشور کاملا وابسته به واردات از خارج از ایران این محصول بود، خط تولید را افتتاح کردیم.

وی تصریح کرد: با اخذ فناوری از یک شرکت تایوانی و بدون استفاده از امکانات دولتی، دستگاه های لازم را با سرمایه بخش خصوصی خریداری و وارد عرصه تولید صنعتی این محصول شدیم و تکمیل تحقیقات بیش از 7 ماه طول کشید. ما نیاز به ایجاد دستگاه های دانش بنیان برای ایجاد رطوبت در منطقه تولید و مکان یابی فناوری تولید این محصول داریم.

بیشتر بخوانید:
این افشاگر قوانین حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال زا را اعلام کرد


تولید تحت تهدید واردات غیرقانونی از منابع غیرمجاز

این تولید کننده ادامه داد: در سال 2018 ابتدا مجوز یک ساله گرفتیم که بعداً دائمی شد و اولین محصولات ما وارد بازار کشور شد و امروز محصولات ما در سراسر کشور دیده می شود اما مشکل اینجاست که به دلیل وجود قاچاق و بادکنک های بی کیفیت چینی که از نظر بهداشتی مورد تایید نیستند و با توجه به قیمت پایین آنها مقرون به صرفه بودن از تولید داخلی حذف شده و مشکلات تولید به وجود آمده است.

وی در خصوص مسائل کیفی تولید خاطرنشان کرد: هر بسته بادکنک در صورت وزن بادکنک های وارداتی چینی باید از نظر وزنی دارای ویژگی های خاصی باشد. قاچاق حدود 20 درصد کمتر از استاندارد معمولی و بین المللی است در حالی که محصول ایرانی کاملا مطابق با استاندارد جهانی تولید می شود ضمن اینکه مواد مصرفی و بهداشت آن نیز بسیار حائز اهمیت است.

این فعال صنعت تصریح کرد: به عنوان مثال یکی از مواد مصرفی پودر مخصوصی است که به دلیل تحریم با چند واسطه از ژاپن وارد می شود و در بادکنک استفاده می کنیم در حالی که محصولات چینی هیچ کدام از این استانداردها را ندارد و در عوض از پرکننده که یک ماده است . برای کودکان بهداشتی و بی خطر نیست و حساسیت زا است.


تهدید تولید با واردات بادکنک های بی کیفیت و غیربهداشتی



وی در ادامه گفت: ماده اولیه محصولات ما لاتکس است که شیره درختی کاملا طبیعی است و در نقاط محدودی از دنیا قابل کشت و استخراج است و به طور کامل وارداتی است، هم برای ما و هم برای تولیدکنندگان محصولات بهداشتی یا دستکش. که تغییر نرخ محاسبه عوارض از ترجیحی به نصف هزینه واردات ما 6 برابر شده است در حالی که همین کالاها از گناوه و کردستان به دلیل عدم حساسیت حمل و نقل با قیمت بسیار پایین وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه دست اندرکاران واردات اسباب بازی نیز با عدم اظهارنامه صحیح، این کالا را در زیر مجموعه اسباب بازی از گمرک ترخیص می کنند، گفت: این کار به وضوح ممنوعیت قانونی دارد اما با روابط در حال شکل گیری این واردات انجام می شود. این یک نوع دور زدن قانون است که همگی دور هم جمع شده اند تا قیمت محصول ما را با 20 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به بازار بیاورند در حالی که افزایش عوارض گمرکی و تورم داخلی کالاهای مصرفی وجود دارد. و همچنین افزایش دستمزدها و این شرکت تنها در راستای بقا و پایداری تولید به کار خود ادامه می دهد.


چرا واردات غیرقانونی باید تولید و اشتغال مشروع را تهدید کند؟



وی تصریح کرد: در شرایطی که تولیدکننده داخلی کاملاً قانونی عمل می کند و مواد اولیه را از مبادی مجاز گمرکی با تایید بهداشتی و پرداخت هزینه های قانونی وارد می کند و به تولید و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم می پردازد و تا زمانی که قانونی وجود داشته باشد. محصولی که در داخل کشور تولید می شود، نمونه خارجی حتی از مبادی قانونی نیز نباید مجاز باشد، چرا باید واردات غیرقانونی از مبادی غیرمجاز این فعالیت صنعتی را زیر سوال برد.

وی در ادامه گفت: در تولید داخلی رنگ، مواد شیمیایی، مواد بسته بندی و نیازمندی های فنی، 100 درصد از کارخانه های داخلی تامین می شود و دستمزد کارگران خانگی را نیز پرداخت می کنیم و با توجه به اینکه بسیاری از بسته بندی ها نیز در منزل انجام می شود، درآمد حاصل از آن هم مشاغل خانگی از این طریق به دست می آید و هم مردم از این روند سود می برند و قطعاً اشتغال غیرمستقیم بالایی ایجاد می شود که در واردات است. قاچاق هیچ یک از این مزایا وجود ندارد.

وی افزود: مشکل دیگر این است که برخی در بازار دست به دست هم داده اند تا تولید ما را از صحنه رقابت خارج کنند و با خروج از این صنعت به دنبال افزایش فروش کالا هستند. قاچاق برای کسب سود بیشتر و بازار این محصول به جنگ نابرابری تبدیل شده است که در سایه عدم حمایت ما فرصت خروج از چرخه اقتصادی و تعطیلی این صنعت فراهم شده است.


عدم حمایت از تولید با وجود شعار سال


این تهیه کننده به مکاتبه با اتاق اصناف، وزارت حریم خصوصی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره می کند. قاچاق وی گفت: متاسفانه هیچ پاسخی دریافت نشده و اقدام عملی صورت نگرفته است که البته شعار حمایت از تولید سرلوحه فعالیت همه این تشکل ها است.



وی خاطرنشان کرد که تنها تولیدکننده کشور است و هر جنسیتی محصولات ماست قاچاق اعتقاد بر این است که مبارزه با این روند که ما را از ایجاد خط تولید دوم با ظرفیت چند برابر خط قبلی که باعث ایجاد اشتغال مستقیم برای 200 نفر و 500 نفر به صورت غیرمستقیم می شود، در حالی که 90 درصد سرمایه گذاری ایجاد می کند، بسیار آسان است. در این خط جدید کامل است. ; اما امیدوار است با پیگیری ماموران اجرایی این مشکل برطرف شود و بر اساس دستور مقام معظم رهبری روند رسیدگی بلامانع باشد.

دیدگاهتان را بنویسید