تولید کننده فرش به چه معناست؟ | روز جدید

تولید کننده فرش به چه معناست؟  |  روز جدید

ناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو سابق شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار امدلی در ارزیابی خود از دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: نظر درباره عملکرد دولت آقای رئیسی روشن است. همه می دانند که این دولت تاکنون نتوانسته موفقیتی کسب کند. حتی بسیاری می گویند که دولت آقای رئیسی نسبت به همه دولت ها حتی در مقایسه با دولت محمود احمدی نژاد در ارائه خدمات به مردم موفق نبوده است.

کاوامی ادامه داد: «شما می بینید که مردم برای به دست آوردن مایحتاج زندگی چه سختی هایی را متحمل می شوند. شاهد هستیم که ارزش پول ملی کشور که در واقع ارزش اموال مردم است، هفته به هفته و روز به روز در حال کاهش است و در واقع ارزش پول ملی سرمایه ملی ما رو به کاهش است. در عین حال شاهد گران شدن اجناس مختلف در بازار هستیم. وقتی دلار گران می شود، طبیعتاً سایر کالاها نیز افزایش می یابند. در نتیجه معتقدم دولت آقای رئیسی به ویژه در حوزه اقتصادی هیچ موفقیتی کسب نکرده، بلکه ضربه بزرگی به اقشار ضعیف جامعه وارد کرده است.

این فعال سیاسی در تشریح ارزیابی خود از وضعیت کشور گفت: البته آقای رئیسی و دولت ایشان مقصر اصلی شرایط کنونی ایران نیستند. باید به دنبال دلیل بزرگ تری برای وضعیت عمومی کشور باشیم. باید در نظر داشت که کنترل مسائل و تصمیمات مهم کشور در دست دولت ها نبوده و نیست. کنترل اقتصاد ایران در دست دولت ها نیست، بلکه در اختیار نهادها و مراکز تصمیم گیری مختلف خارج از دولت است.

همچنین کنترل اموری مانند سیاست خارجی خارج از وظایف وزارت امور خارجه است. شاهد بوده ایم که در بسیاری از موارد و موضوعات مهم، شورا به اقتضای مقتضی تصمیم گیری و سیاست های کلی نظام را مشخص می کند. همین سیاست هاست که به دولت ها اجازه می دهد در موضوعات مختلف وارد مذاکره شوند یا وارد مذاکره نشوند. به همین ترتیب، آقای ظریف، وزیر امور خارجه دولت آقای روحانی اعلام کرد که تصمیمات سیاست خارجی را در میدان می گیرد نه در دولت. به نظر من در چنین شرایطی وقتی دولت ها می بینند که اینطور است باید کنار بروند اما متاسفانه هیچ دولتی و هیچ رئیس جمهوری حاضر به انجام چنین کاری نبوده است. از زمان دولت آقای خاتمی، دولت آقای احمدی نژاد و دولت آقای روحانی هرکدام به صراحت تاکید کردند که دولتشان اختیارات کافی ندارد، اما حاضر به استعفا نشدند.

کاوامی در ادامه به بررسی اعتراضات چند ماه گذشته پرداخت و گفت: ناآرامی های اخیر ریشه در سال های اخیر دارد. اصلاح طلبان در کشور حدود 30 سال است که به رویه های نادرست اداره کشور فریاد می زنند و اعتراض می کنند. ما در مجلس ششم نشستیم و گفتیم این مسیر اشتباه است و کشور را دچار بحران می کند و مجلس شخصیت خود را از دست می دهد. در حالی که این کار را می کردند، امروز هم شاهد چنین وضعیتی در کشور هستیم.

اکنون باید بگوییم که این کشور نیاز به اصلاحات دارد. امروز در ایران نیازمند اصلاحات در زمینه های مختلف سیاسی، داخلی، خارجی و تقنینی هستیم. اما هیچ کس توجهی نکرد و همه کسانی که خواهان اصلاحات بودند اخراج شدند و مجبور شدند در خانه بمانند. تنها راه برون رفت از این وضعیت اصلاحات است. «راهش این است که رفتاری در کشور نداشته باشیم که متأسفانه منجر به فروپاشی شود.

این فعال سیاسی در ادامه به بیانات محمدبکر کلیباف رئیس مجلس در خصوص مدیریت جدید پرداخت و اظهار داشت: آقای کلیباف کاری در کشور برای تصمیم گیری در مورد مدیریت جدید ندارد. او که عمدتاً تجربه نظامی دارد و تجربه چندانی در زمینه تصمیم گیری های کلان و به خصوص در حوزه قانون گذاری ندارد، در نتیجه نباید انتظار زیادی از او در خصوص تغییر مدیریت و تئوری های جدید در پست اظهار نظر و تصمیم گیری کرد. رئیس مجلس . از سوی دیگر شاهد مجلسی قدرتمند و ضعیف هستیم که عملاً در مشکلات بزرگ کشور جایی ندارد.

کوامی با بیان اینکه حالا اگر آقای کلیباف در این باره اظهار نظر می کند، باید از ایشان بپرسیم که چرا سوالات مبهم مطرح می کند؟ قرار است انجام دهند.

بالاخره این فعال سیاسی با اشاره به عملکرد دولت رئیسی گفت: عمر دولت سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور هنوز به دو سال نرسیده که دلار به بالای چهل هزار تومان رسیده است. در واقع ارزش دلار تغییر نکرده است، اما ارزش پول ما کاهش چشمگیری داشته است. اگر قبلاً یک نفر ده میلیون حقوق می گرفت، الان ارزش حقوقش کاهش چشمگیری پیدا کرده است. چه کسی مسئول است؟”

کاوامی گفت: باید دعا کنیم و بگوییم شاید خدا برای این مردم چاره ای داشته باشد چرا که معلوم نیست سرنوشت کشور با این روند به کجا ختم می شود. آیا مردم فکر می کنند می توانند کشور را آرام نگه دارند و با اعدام و سرکوب اوضاع را مدیریت کنند؟ در واقع باید گفت وقتی یک نفر به زندان می رود صد نفر دشمن نظام می شوند. اما امیدواریم متوجه شوند که این راه اشتباه است و انشاالله از این راه بازگردند.»

دیدگاهتان را بنویسید