تولید 64 هزار تن گوشت سفید و قرمز در استان مرکزی/ صادرات فرآورده های خام دامی استان دو برابر شد


ساعت: 16:22
تاریخ انتشار: 1401/07/14
کد خبر: 1901583

رئیس اداره مرکزی دامپزشکی اعلام کرد؛

فتاحی گفت: در سال گذشته 64 هزار تن گوشت قرمز و سفید در استان مرکزی تولید شد و در این مدت 294 هزار راس دام سبک و سنگین و بیش از 34 میلیون قطعه طیور در استان ذبح شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دیار آفتاب؛ محمد فتاحی رئیس اداره کل دامپزشکی استان مرکزی پیش از ظهر امروز در نشست خبری 23 مهرماه روز ملی دامپزشکی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خدمات دامپزشکی در حوزه های اقتصادی و تولیدی و سلامت جامعه تاثیرگذار است. این خدمات منجر به کاهش بیماری های انسانی می شود که توسط عوامل بیماری زا مشترک بین انسان و حیوان ایجاد می شود.

وی بیان کرد: افزایش 51 درصدی دامنه واکسیناسیون دام در برابر بیماری های واگیر و مشترک قابل انتقال به انسان یکی از اقدامات اساسی دامپزشکی استان در سال گذشته است که نقش بسزایی در کنترل داشته است. از بیماری ها

فتاحی با تاکید بر اینکه بیشتر خدمات دامپزشکی به صورت رایگان ارائه می شود، افزود: در یک سال گذشته بیش از 7 میلیون و 600 واکسیناسیون دام سبک و سنگین علیه بیماری های دام و بیماری های مشترک بین انسان و دام انجام شده است. که 2800 مورد بازرسی و بازدید توسط کارشناس انجام شده است.

رئیس دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تعداد دام های تحت پوشش عملیات مبارزه با بیماری های انگلی 27 هزار و 500 راس بوده و 213 هزار راس علیه تب مالت که بیماری مشترک بین انسان و دام است واکسینه شده و 102 راس نیز معدوم شده اند. در این راستا شاهد کاهش بیماری ها در بین جمعیت انسانی هستیم.

وی افزود: سل نیز یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام است و در بازدید از سایت های دامداری 31 هزار و 400 آزمایش در این زمینه انجام و 19 راس گاو آلوده و بیمار شناسایی و از چرخه خارج شدند.

فتاحی اذعان داشت: همچنین 4600 مورد سیاه زخم یا سیاه زخم که در صورت ابتلا انسان به نوع تنفسی کشنده خواهد بود، آزمایش شده است همچنین 21 هزار و 500 قلاده سگ در برابر بیماری هاری واکسینه شده و تعداد موارد را کاهش داده است و در انسان نیز شاهد بیماری بوده ایم. جمعیت

رئیس دامپزشکی استان مرکزی گفت: طاعون یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام است که در اسب سرایت می کند و مونوتوکسیک است و در این راستا 12 مورد اسب آلوده شناسایی و بر اساس دستورالعمل های بهداشتی حذف شد.

35 میلیون قطعه جوجه ریزی در یک سال گذشته در استان مرکزی/ احتمال شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میکان

فتاحی با بیان اینکه سال گذشته تعداد جوجه های تخمگذار، گوشتی و مادری در استان مرکزی حدود 35 میلیون قطعه بود، افزود: بررسی شرایط آنفولانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری و اقدامات پیشگیرانه از جمله اقدامات دامپزشکی است که در این راستا 26 1 هزار مورد بازدید و 23 هزار و 398 نمونه برداری شد.

وی ادامه داد: 6 میلیون و 200 هزار قطعه طیور علیه این بیماری واکسینه شدند و خوشبختانه در مرغداری های استان شاهد شیوع آنفلوآنزای فوق حاد نبودیم که البته شیوع این بیماری هر ساله در تالاب میکان به دلیل حضور پرندگان مهاجر رخ می دهد. .

فتاحی تاکید کرد: امسال با توجه به شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان به شدت حاد در کشورهای مختلف و آغاز فصل مهاجرت پرندگان، احتمال ابتلا به این بیماری در ایران نیز وجود دارد، بنابراین اقدامات لازم را آغاز کرده ایم.

رئیس دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اخیراً شاهد شیوع بیماری آنگارا در مرغداری های صنعتی بوده ایم که البته این بیماری به انسان سرایت نمی کند و خسارت آن فقط مربوط به طیور است.

تولید 64 هزار تن گوشت سفید و قرمز در استان مرکزی / کشف 82 تن محصولات غیربهداشتی در سال گذشته

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته 64 هزار تن گوشت قرمز و سفید در استان مرکزی تولید شد، گفت: در این مدت 294 هزار راس دام سبک و سنگین و 12 میلیون و 964 هزار کیلوگرم در استان مرکزی ذبح شد که هزار راس دام نیز کشتار شد. توسط دامپزشک آلوده تشخیص داده شود و از چرخه مصرف حذف شود.

فتاحی افزود: 34 میلیون و 143 هزار قطعه طیور در کشتارگاه های استان مرکزی کشتار شد و 51 میلیون و 75 هزار کیلوگرم گوشت به دست آمد و همچنین تعداد لاشه های طیور غیرقابل استفاده تشخیص داده شد و از چرخه خارج شد. 363 هزار و 358 عدد.

رئیس دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: در یک سال گذشته 92 هزار بازدید از مراکز تولید و توزیع فرآورده های خام دامی و 82 هزار کیلوگرم فرآورده های غیربهداشتی کشف و ضبط شد که در این رابطه 250 متخلف معرفی شدند. به مقامات دادگاه

وی از افزایش 100 درصدی صادرات فرآورده های خام دامی استان مرکزی به سایر کشورها خبر داد و افزود: 130 هزار کیلوگرم گوشت مرغ، 419 هزار کیلوگرم ضایعات مرغ، 312 هزار تخم خوراکی و 568 هزار تخم بارور شده، 297 هزار کیلوگرم. پودر گوشت و 18 هزار و 700 کیلوگرم مس در سال گذشته به کشورهای همسایه صادر شد.

فتاحی تصریح کرد: 564 هزار قطعه ماهی زنده و تزئینی، 3 میلیون و 800 هزار کیلوگرم آبزیان نیز از استان مرکزی صادر شد و عمده مقصدهای صادراتی کشور عراق، ترکیه، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، کویت و کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است. در حالی که استان مرکزی یکی از استان های صادرکننده ماهیان زینتی است.

خشکسالی شیوع بیماری های دامی را افزایش می دهد

وی در پاسخ به سوال دیار آفتاب مبنی بر تاثیرات خشکسالی سال های اخیر بر بروز و افزایش بیماری های دام و طیور اظهار داشت: تغییرات آب و هوایی از جمله خشکسالی و خشکسالی در شیوع بیماری ها موثر است. این بیشتر بین واحدهای دام و طیور است.

رئیس دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر خشکسالی در سال های اخیر باعث کاهش تراکم دام شده و این معضل باعث کنترل بیماری ها در جمعیت دام شده و خوشبختانه با وجود خشکسالی شاهد نبوده ایم. افزایش شیوع بیماری ها در گاو در سال گذشته

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید