تکاب; مرکز تاریخ تمدن ایران و جهان پذیرای مهمانان نوروزی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ تکاب با آب و هوای تابستانی و آب و هوای معتدل کوهستانی و کوه های زیبا با آبشارها، باغ ها، چمنزارها، چشمه های آب گرم و آثار تاریخی بی نظیر، مجموعه ای از آثار طبیعی تاریخ است. در معرض دید و بازدید علاقه مندان قرار گرفته است.


سایت میراث جهانی تخت سلیمان

مجموعه باستانی تخت سلیمان یکی از مهمترین محوطه های تاریخی ایران است که در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین نگین میراث فرهنگی کشور در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

ته سلیمان یکی از مراکز مهم و مشهور تاریخ تمدن ایران و جهان و یکی از آثار ملی ثبت شده ملی در فهرست آثار تاریخی جهان است.

این مجموعه فرهنگی و تاریخی با مساحتی بالغ بر 124000 متر مربع که در زمان‌های مختلف محل سکونت مادها، اشکانیان، ساسانیان و مغولان بوده است، به‌طور سنتی زادگاه زرتشت پیامبر است.

قلعه تاریخی تخت سلیمان، بازمانده از دوره ساسانی با بخش‌های مختلف از جمله آتشکده آذرگشسب به عنوان یکی از مهم‌ترین آتشکده‌های دوره ساسانی، معبد آتش شاهانه و رزمندگان، ایوان خسروف، معبد آناهیتا. ، آتشکده های کوچک و دروازه ها و دیوارهای محکم از آثار تاریخی مهم هستند.

مجموعه باستانی تخت سلیمان بزرگ ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و مذهبی ایرانیان قبل از اسلام به شمار می رفت، اما در سال 624 میلادی ویران شد. توسط هراکلیوس امپراتور روم در ایران.

استفاده از سنگ های تراشیده و آجرهای بزرگ در ساخت این بنای تاریخی و قرار گرفتن دریاچه ای عجیب و همیشه جوشان در عمق 112 متری وسط این مجموعه، جلوه ای زیبا و خاص به این محوطه تاریخی بخشیده است.

این محوطه تاریخی در دوره ایلخانی و در زمان حکومت آقاخان در قرن هفتم هجری قمری به عنوان ییلاق مورد استفاده قرار می گرفت.

این فرمانروای مغول با ساخت بناهای مختلف از جمله تالار شورا، ایوان شرقی و بناهای 8 و 12 ضلعی مجموعه تاریخی ته سلیمان را احیا کرد.


کوه زندان سلیمان

در سه کیلومتری غرب تهت سلیمان یکی از شگفت انگیزترین پدیده های طبیعی ایران، زندان کوهستان است. ارتفاع این کوه از سطح زمین بین 97 تا 100 متر است و در مرکز آن گودالی به عمق 80 متر می بینید که قطر آن حدود 65 متر است. با توجه به اشیای تاریخی به دست آمده متعلق به حکومت ماناس است.


آرامگاه یعقوب انصاری

این آرامگاه بر فراز کوهی به همین نام در ۱۳ کیلومتری جنوب تکاب قرار دارد. بقعه مستطیل شکل است و در تمام قسمت‌های آن از اجساد سنگی، ملات ماسه و آهک استفاده شده است. فقط در و ورودی بنا در قسمت جنوب شرقی آن قرار دارد. پوسته های گچ و آهک در قسمت های مختلف نمای بیرونی دیده می شود.


حرکت چمن

حرکت چمن یکی از پدیده های جالب شهرستان تکاب است. یک قطعه نی بزرگ که به ریشه چسبانده شده و بدون تماس با زمین در آب شناور است. قطر این قطعه کمتر از 100 متر است که بر روی رودخانه کوچکی قرار دارد. به دلیل حرکت این بخش، عرض رودخانه در این نقطه افزایش یافته و حدود پنج متر از قطر قسمت متحرک بزرگتر است.

کوه بلکیس، مسجد جامع، پل سارو، آرامگاه ایوب انصاری، آبگرم و آبشار کایناردجه، یخچال الگبک و ۲ اثر و بنای دیگر این شهر تاریخی که در ایام مختلف سال به ویژه نوروز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

این شهرستان آمادگی کامل برای پذیرایی از میهمانان و مسافران نوروزی را دارد، تمامی کارکنان برای ارائه خدمات بهتر به مسافران و گردشگران نوروزی بسیج شده اند.

این ستاد امسال نیز مانند سال های گذشته تمام تلاش خود را می کند تا برنامه های این ایام هر چه بهتر برگزار شود.

تمامی دستگاه های اجرایی تکاب در ایام نوروز باید با ارائه خدمات لازم و ایجاد اقامتگاه، اجتماعی و خدماتی و تامین نیازهای عمومی، خدمات لازم را برای مسافران و گردشگران این شهرستان ارائه دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید