پایتخت زعفران جهان پذیرای مسافران و زائران نوروزی است


ساعت: 11:48
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817235

آشنایی با جاذبه های دیدنی دروازه جنوبی مشهد رضا ع;

تربت حیدریه به عنوان قطب تولید زعفران در جهان و پایتخت ابریشم ایران در دروازه جنوبی مشهد الرضا علیه السلام هر ساله میزبان زائران و مسافران نوروزی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; تربت حیدریه به عنوان قطب تولید زعفران در جهان و پایتخت ابریشم ایران در دروازه جنوبی مشهد الرضا علیه السلام هر ساله میزبان زائران و مسافران نوروزی است.

علاوه بر زعفران و ابریشم که 70 درصد تولیدات جهانی و ایران را به خود اختصاص داده است، مزیت هایی مانند پسته، آلو و آلو و مناطق تفریحی و گردشگری، معادن غنی و غار نمک یزدان حصار این شهر را به نقطه ای از جنوب تبدیل کرده است. دروازه. مشهد الرضا (ع) هر ساله شاهد حضور زائران و مسافران در نوروز است.

در این گزارش به برخی از فرصت های فرهنگی، تاریخی و گردشگری تربت حیدریه اشاره شده است تا مسافران نوروزی با آشنایی بهتر به آن سفر کنند.


مجموعه فرهنگی تاریخی قطب الدین حیدر

74b9748d b590 464f 91d1 1b9a31f48c93 خبر خاکستری

قدمت این بنا مربوط به دوران ایلخانی، تیموری، صفویه و قاجاریه است و کاربری آن فرهنگی و تاریخی است که به شماره 571 به ثبت آثار ملی رسیده است.

شیخ قطب الدین حیدر پسر سالور خان ازبکستان) پادشاه بخارا از قرن ششم و اوایل قرن هفتم.

816 ه. ق که در کودکی از ناحیه ترکستان برای کسب فیض از عرفای خطه خراسان به این دیار مهاجرت کرد و پس از مرگ در همان مکان به خاک سپرده شد.

این بنا در چند دوره تاریخی به حساب می آید و شالوده بقعه احتمالاً در اوایل قرن هشتم و در دوره تیموری با گنبدی از دو پوسته مجزا بر اساس 16 طاق نما ایجاد شده است.

در دوره صفویه در سال 1101 هجری قمری، ایوان شمالی بقعه، سلهانه و مسجد قدیمی به مجموعه اضافه شد و در دوره قاجاریه کاروانسرای طبسی واقع در ضلع شرقی بقعه توسط حاج محمد ساخته شد. ابراهیم طبسی.


نگارخانه نگینی تربت حیدریه در مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر

fae75832 0c12 4dda 875c 6280df4415fd خبر خاکستری

گالری تربت حیدریه این روزها با استقبال پرشور هنرمندان و هنردوستان و همچنین اقشار مختلف مردم روبرو شده و به عنوان نگینی در دل مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر جای گرفته است.

مهدی زاهدی رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تربت حیدریه نیز در این باره گفت: به ویژه جوانان و نوجوانان، استعدادیابی و تفریح ​​خانواده ها و همچنین توجه بیشتر به مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر را آغاز کردیم. .

وی تصریح کرد: تمامی هزینه های این نگارخانه بر عهده خیرین و شهروندان فرهنگی است و هیچ گونه هزینه ای از سوی شهرداری در این راستا ایجاد نشده است.


بازارچه دائمی صنایع دستی و سوغات در تربت حیدریه افتتاح شد

bf8765d3 cefd 42d2 9195 662aac5951f4 خبر خاکستری

محمدی رئیس میراث فرهنگی تربت حیدری: این بازارچه که با مشارکت بخش خصوصی، میراث فرهنگی، شهرداری و شورای شهر ایجاد شده است دارای 30 غرفه است که صنایع دستی، سوغات و محصولات خانگی را به هنرمندان عرضه می کند.

در این نمایشگاه صنایع دستی اعم از ابریشم، چرم، چرم، عقیق، نقاشی روی سرامیک، فرش، زیورآلات، سنتی و همچنین صنایع دستی و سوغات جامعه تعاون بانوان شهرستان ارائه می شود.

بازار دائمی صنایع دستی و سوغات همه روزه از ساعت 9 الی 22 در ابتدای خیابان کاشانی جنب عکاسی گویا پذیرای بازدیدکنندگان است.

تربت حیدریه بیش از 1100 هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی دارد.


شهر تاریخی کدکان، شهر علم و ادب و عرفان

11ca746e dc6e 4dac 9710 0810cb7c73ff خبر خاکستری

زادگاه شیخ عطار نویسنده کتاب «ای دل اگر عاشقی تسلیت طلب» و شافعی قدقانی استاد ادبیات معاصر از ایلخانیان و سلجوقیان و تیموریان است.

مرکز تولید آلو و آلو

شهرکی کوهستانی در 70 کیلومتری تربت حیدریه با آب و هوای معتدل و خنک و عاری از آلودگی، سرسبز و فراوان آلو و آلوچه های این شهرستان، طبیعت بهاری و تابستانی آن دیدنی است.

همچنین قله 3013 متری ملکوه مانند پرچم خراسان در دامنه رشته کوه چچلتان قرار دارد، قله ای که همه ساله در بهار و زمستان دوستداران طبیعت از جمله کوهنوردان را به سوی خود می فرستد.

در دل این شهر مجموعه ای به نام باغ مزار (مجموعه تاریخی و فرهنگی شیخ حیدر کدکنی) باغی مفرح و دیدنی وجود دارد که آب روان آن زیبایی چشمگیری به آن بخشیده است.


آبشار زیبا و دیدنی رودمجان

f4bd7e71 e6bd 4065 bcbb 519e20db9e52 خبر خاکستری

این آبشار در 55 کیلومتری جنوب غربی شهر تربت حیدریه قرار دارد که مردم در شش ماهه اول سال به ویژه روزهای تعطیل به عنوان منطقه ییلاقی از آن لذت می برند.

آبشار زیبای رودمجان در بخش بایگ تربت حیدریه که از رشته کوه چچلتان در 54 کیلومتری غرب شهرستان سرچشمه می گیرد تا ارتفاع 28 متری سرچشمه می گیرد و پس از ایجاد آبشار و آب آشامیدنی وارد رودخانه حصار در حوالی روستای رودمجان می شود. .

این آبشار یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین مکان‌های تربت حیدریه است و به دلیل قرار گرفتن در میان کوه‌های بسته، هر ساله در ایام نوروز و تابستان از هوای نسبتاً سردتری برخوردار است.


مجموعه تاریخی ربات لری

2ea548ca ad4a 4cbb ade6 400460aa11d6 خبر خاکستری

سازنده این رباط مرحوم محمدرضا لاری از تجار مهم تربت حیدریه است که در دوره قاجاریه برای کاروانیان ساخته شده است.

این مجموعه تاریخی دارای 24 اتاق آجرکاری است که در سال 1381 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این مجموعه تاریخی به اولین هتل و رستوران سنتی استان تبدیل شد.


منطقه گردشگری سد نصر

c2e7b9be dbc7 4d66 b036 dc5622e23c25 خبر خاکستری

شهرستان نصر در شمال شرقی و در 60 کیلومتری شهرستان تربت حیدریه دارای جاذبه های جذابی برای گردشگران در طبیعت است.

وجود کوه های بلند و چشمه های فراوان و چندین قبر قدیمی و همچنین سد زیبای نصر فرصت مناسبی را برای عبادت و گشت و گذار فراهم کرده است.

وجود کلبه بوم گردی با غذاهای محلی و آداب و رسوم سنتی فرصت مناسبی را برای اقامت گردشگران در این منطقه زیبا فراهم کرد.


رودخانه و منطقه ییلاقی «حصار» یکی از جاذبه های دیدنی و تفرجگاه های زیبای تربت حیدریه است.

منطقه ییلاقی و رودخانه حصار در 55 کیلومتری غرب تربت حیدریه، یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان، زمینه را برای ایجاد یک منطقه گردشگری مناسب برای مسافران و زائران نوروزی و تابستانی فراهم کرده است.

وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های پرآب هر ساله باعث ایجاد باغ‌ها و مزارع سرسبز می‌شود و زمینه را برای منطقه‌ای مناسب گردشگری فراهم می‌کند و همچنین هر ساله پذیرای مسافران زیادی از دور و نزدیک است.


حصار غار نمکی یزدان تربت حیدری باعث جذب گردشگران از ژئوتوریسم می شود.

غار نمک روستای حصار یزدان بخش کدکن تربت حیدریه می تواند به عنوان یک ظرفیت گردشگری بسیار مناسب و منحصر به فرد مورد استفاده قرار گیرد، اما مردم منطقه تاکنون از این ظرفیت استفاده کافی نکرده اند و از درآمدزایی پایدار غفلت می کنند. مناطق روستایی با وجود این موهبت طبیعی

شهرستان کدکن در 65 کیلومتری شمال غرب تربت حیدریه با داشتن جاذبه های فرهنگی، طبیعی و گردشگری بسیار ارزشمند، ظرفیتی استثنایی برای جذب گردشگر، اشتغال زایی و درآمدزایی برای مردم منطقه دارد.

علاوه بر تمامی این امکانات، غار نمک روستای حصار یزدان در این بخش می تواند به عنوان یک ظرفیت گردشگری بسیار مناسب و منحصر به فرد مورد استفاده قرار گیرد؛ اما مردم منطقه هنوز از این ظرفیت استفاده کافی نکرده اند و ایجاد درآمد پایدار در روستاها با وجود این موهبت طبیعی مغفول مانده است.


کدکان کجاست؟

منطقه تاریخی کدکن بخشی از شهرستان تربت حیدریه در 150 کیلومتری مشهد است.

بخش تاریخی کدکن تربت حیدریه مهد فرهنگ، ادب و عرفان، زادگاه بزرگانی از جمله شاعر و نویسنده معاصر دکتر محمدرضا شفیعی، استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی محسوب می شود.

بخش کدکن با 17 روستا، حدود 14 هزار نفر جمعیت و وسعت تقریبی 800 کیلومتر مربع در 65 کیلومتری شمال غربی مرکز تربت حیدریه قرار دارد.

از فرصت ها و جاذبه های طبیعی و گردشگری منطقه کدکن می توان به قله ملکوه، آبشار روستای دافی، غار نمکی حصاریزن و روستاهای گردشگری حاجبیگی، بورس و اسفیز اشاره کرد.

سوغات ویژه منطقه علاوه بر صنایع دستی سنتی و نان و آلوچه محلی، آلوچه و آلوچه است.درآمد مردم روستا به حدی بود که به مرور زمان و بروز برخی مشکلات اقتصادی و عدم نظارت و توجه به بخش استخراج تعدادی از دهقانان نتوانستند درآمد کسب کنند و گردشگری را توسعه دهند.

بر اساس اطلاعات موجود در سایت سازمان صنعت و معدن استان، این معدن دارای 85 هزار و 500 تن ذخیره سنگ نمک است. خراسان رضوی در مجموع دارای 10 معدن سنگ و نمک آب است که از این تعداد معدن سنگ نمک در آبکوی، عمارلو، سلطان آباد، حصاری دان، غار و سایر معادن وجود دارد و اسلام کالا در معادن کلشور سبزوار، گداخمری، نمکزار به رنگ آبی استخراج می شود. و جاجرم

غار حصار یزدان منتظر جذب گردشگر از ژئوتوریسم است

bb3f8145 4be9 4cb5 b599 6bc343cf4ce7 خبر خاکستری

معدن نمک روستایی زیبایی های خود را دارد و اکنون تنها در صنعت گردشگری این شهرستان می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

اخیرا گروه های مختلف گردشگری به نام گردشگری ژئوتوریسم از این منطقه بازدید می کنند، استخراج نمک از دل معدن منجر به تشکیل غارهای زیبایی شده است، طول این غار به یک کیلومتر می رسد و قابلیت جذب گردشگر از ژئوتوریسم را دارد.


استفاده از نمک غار

یکی از ساکنان کدکان به بلغارستان گفت: “اهالی اطراف غار نمک از گذشته از این نمک استفاده می کردند، اما این نمک خوراکی نیست. منطقه کدکان مرکز تولید آلو است و مردم آلوهای نارس را از درختی در آب نمک می چینند.” . خبرنگار.پر کنید تا به اصطلاح به آلو برسد و بعد آلو خشک شود.

وی گفت: از سوی دیگر مردم از این نمک برای مصرف در آب برنج استفاده می کنند که آن را خیس می کنند و به همین دلیل این نمک را به دلیل درشت بودن نمی توان در آب نمک ریخت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید