تکرار مشکلات کشاورزان به دلیل رونق نفت ایران/آیا گوجه کاران خانه نشین هستند؟+عکس


ساعت: 16:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۱
کد خبر: 1915133

کشاورزان گچسارانی سرمایه گذاری زیادی در تولید گوجه فرنگی انجام داده اند و امیدوارند با فروش محصول خود بتوانند در مدت یک سال ضمن تامین هزینه های تولید، هزینه های زندگی خود را نیز تامین کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ; دشت لیشتر در شهرستان گچساران ظرفیت بسیار خوبی در زمینه کشاورزی دارد و یکی از ظرفیت های مهم این منطقه تولید گوجه فرنگی در خارج از فصل است و روستای لیشتربه قطب تولید گوجه فرنگی محسوب می شود. در استان و در فصول سرد سال بخش قابل توجهی از نیاز استان و سایر مناطق کشورمان را تامین می کند.


bbf16d80 9dce 4c0f ac79 496c794ceaa8 خبر خاکستری

چند هفته ای است که فصل برداشت گوجه فرنگی در لیشتر آغاز شده و کم کم داریم به اوج برداشت این محصول می رسیم تا این محصول وارد چرخه بازار شود، هرچند کشاورزان سرمایه گذاری زیادی در تولید گوجه فرنگی انجام داده اند و امیدوارند که محصول خود را به فروش برسانند. ، هزینه های تولید را پوشش می دهند تا بتوانند هزینه های زندگی خود را به مدت یک سال تامین کنند.

امسال اما حدود 600 هکتار گوجه فرنگی پاییزه در مناطق نفت خیز ایران کاشته شده و فصل برداشت فرا رسیده است و کشاورزانی که چندین ماه است برای به ثمر نشستن محصول خود تلاش می کنند، این روزها اشتیاق چندانی برای برداشت ندارند. برداشت، هر چند ادعا می کنند قیمت آن به قدری پایین است که هزینه کار و سبد حتی ارزش آن را ندارد.

یکی از کشاورزان می افزاید: دولت تعرفه صادراتی بالایی را تعیین کرده است و به همین دلیل صادرات صورت نمی گیرد و محصولات مشتری ندارند. آبان و آذر زمان برداشت گوجه فرنگی پاییزه است، اما به دلیل صادرات نشدن محصول، تولید گوجه فرنگی مازاد بر نیاز کشور است و مشتری برای خرید وجود ندارد و حتی گوجه فرنگی نیز خریدار ندارد. برای تولید ماکارونی .

دیگری ادامه می دهد دشت لیستر یکی از مراکز تولید گوجه فرنگی در کهگیلویه و بویراحمد است که سالانه حجم زیادی از محصول گوجه فرنگی را تولید و وارد می کند، اما این روزها گوجه کاران این منطقه به شدت نگران بازار فروش خود هستند.


2490b240 c7cf 43e3 bb73 b90475753665 خبر خاکستری

جدای از این اظهارات، گوجه کاران لیشتر همچنان معتقدند که قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر به شدت کاهش یافته است و با توجه به هزینه بسیار بالای تولید، این کاهش قیمت فروش ممکن است کشاورزان را خانه نشین و از کشاورزی دور کند. می گویند با گرفتن وام های کلان. آنها اقدام به کشت گوجه فرنگی از بانک ها کرده اند و با این گرانی و درآمد کم در آینده با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد و ادامه کشاورزی آنها نیز در معرض تهدید قرار خواهد گرفت، بنابراین لازم است مسئولان عزم راسخ برای حل این مشکل داشته باشند. مشکلات تولیدکنندگان گوجه فرنگی

با این تفاسیر بی میلی گوجه کاران لیشتر و اعتراض آنها به دلیل تعرفه های بالای صادراتی گوجه فرنگی و نبود صنعت تبدیلی در استان چشم استاندار کهگیلویه و بویراحمد را به این موضوع باز کرد، بنابراین در گفتگو با «محمد» محبر، معاون اول رئیس جمهور، از نظر حل همه چیز باید هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود.

احمدزاده در این باره می گوید: مقرر شد کارمزد صادراتی گوجه فرنگی که از 6 هزار تومان به 12 هزار تومان افزایش یافت بازنگری شود تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تعرفه صادرات هر کیلوگرم گوجه فرنگی از 6 به 12 هزار تومان منجر شده است. افزایش قیمت این محصول و مشکلاتی برای کشاورزان.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می افزاید: برداشت همزمان در سایر استان ها، تولید انبوه، نبود بازار و تقاضای متناسب با تولید، عدم صادرات به کاهش قیمت گوجه فرنگی و تشدید مشکلات گوجه کاران کمک کرده است.


43ceee01 a049 4789 8272 854d5106a592 خبر خاکستری

وی ادامه می دهد: از هزار هکتار سطح زیرکشت گوجه فرنگی استان، 650 هکتار آن در منطقه لیشتر گچساران قرار دارد و بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی بیش از 50 هزار تن از محصول در دست کشاورزان مانده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه تاکید کرد: برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان گوجه فرنگی باید راهکاری برای کمک به خرید آنها و یا انتقال آنها به سردخانه ها و کارخانه های رب گوجه فرنگی ارائه شود.

اما این گفتگوی استاندار کهگیلویه و بویار احمد با معاون اول رئیس جمهور پایان این مشکل نبود و وی عصر روز گذشته شخصاً برای بررسی مشکلات گوجه کاران شهرستان لیشتر به این منطقه رفت و با کشاورزان لیشتر دیدار و گفتگو کرد.

احمدزاده همچنین در این کشور گفت: دولت در سال گذشته تغییراتی در تعرفه ایجاد کرد و تعرفه صادرات را از 6 هزار تومان به 12 هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش داد و این افزایش تعرفه صادرات گوجه فرنگی و هزینه صادرات را برای کشاورزان با مشکل مواجه کرد. .بالا رفتن.


6bba365b e246 434c ad85 69dcd294a73e خبر خاکستری

وی در ادامه گفت: در خصوص مشکل گوجه‌کاران با وزیر کشاورزی گفت‌وگو کرده‌ایم و از وی خواسته‌ایم برای کمک به کشاورزان و همچنین جبران زیان گوجه‌کاران از صادرات گوجه‌فرنگی، تعرفه گوجه‌کاران را حذف کند که خوشبختانه موافقت شد. بر و تعرفه لغو شد.

با این حال استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: باید تلاش کنیم هر چه سریعتر برداشت و صادرات گوجه فرنگی انجام شود.

با این تفاسیر معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی در گفتگو با اصحاب رسانه با اشاره به کاهش قیمت گوجه فرنگی در کشور گفت: مشکلات تولیدکنندگان گوجه فرنگی در حال پیگیری و پیگیری است. راه حل هایی در سطح ملی در حال بررسی است.

به گفته محمدعلی نیکبخت، در هفته گذشته مشکلات تولیدکنندگان گوجه فرنگی با جدیت پیگیری شده و اقدامات مستمری در این زمینه انجام شده است و مهم ترین وظیفه جهاد کشاورزی حمایت از تولید و تولیدکننده است و داریم. از تمام ظرفیت ها در این زمینه استفاده کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است که این حق کشاورز است که محصول خود را به موقع بفروشد. همه این مسائل فقط مربوط به وزارت جهاد کشاورزی نیست و نهادهای مختلفی در این زمینه نفوذ دارند.

نیکبخت با بیان اینکه با تمام توان و ظرفیت از تولیدکنندگان گوجه فرنگی حمایت خواهیم کرد، اظهار داشت: هیچکس در کشور از ضرر کشاورزان خوشحال نیست و تمام توان خود را برای حمایت از کشاورزان به کار می گیریم و تلاش می کنیم تا بازار گوجه فرنگی را بهبود بخشیم. هماهنگی با رشته ها

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید