تکرار «ورود ممنوع» کاربران فضای مجازی در سالگرد تحقیر آمریکا در خلیج فارس/ حذف گلوبال هاوک رفتار پرندگان آمریکایی را تغییر داد.


ساعت: 10:54
تاریخ انتشار: 1401/03/30
کد خبر: 1877215

امروز همزمان با سالگرد حفاظت قانونی ایران در خاک خود، کاربران فضای مجازی با کلیدواژه #ورود_ممنوع ماجرای سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا را بازخوانی کردند و نسبت به تحرکات کشورهای متخاصم مانند آمریکا هشدار دادند. مصرف کنندگان فضای مجازی تاکید می کنند که در دوران شکوفایی دیپلماسی، این نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هستند که امنیت کشور را تامین می کنند و فضا را برای رشد اقتصادی و سرمایه گذاری بیشتر فراهم می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روزهای پایانی خرداد 98 از سرنگونی پهپاد جاسوسی نیروی دریایی آمریکا متعلق به نیروی دریایی آمریکا پس از شلیک نیروی هوافضای سپاه به حریم هوایی ایران خبر داد.

مجید تهط روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، سپس به تشریح جزئیات دفاعیات پرداخت و توضیح داد که «ایران قبل از هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی به وی هشدارهای رادیویی داده است که با سهل انگاری مواجه شد».

در همان زمان، قادر رحیم زاده، جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) گفت که ایران برای تغییر رفتار آمریکا اقدام می کند. وی گفت: هواپیماهای آمریکایی در منطقه بارها وارد حریم هوایی ایران شده‌اند و هرگز به هشدارهایی مبنی بر عدم رعایت قوانین بین‌الملل توسط آمریکایی‌ها منجر به سرنگونی و ساقط شدن هواپیماهای آنها پس از اخطارهای مکرر نشده‌اند.

اما ایالات متحده که شهرت و تجهیزات نظامی خود را در خطر می دید، ادعاهایی مبنی بر ورود این پهپاد به حریم هوایی ایران را رد کرد و مدعی شد که این پهپاد بر فراز آب های بین المللی پرواز می کند، اما نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد کاخ می گوید. سفید گفت که در میان مقامات آمریکایی تردیدهایی وجود دارد که آیا این پهپاد در تمام طول مسیر خارج از حریم هوایی ایران بوده است یا خیر. با این حال، روس ها مخالفت کردند. نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از ارتش روسیه، این پهپاد در حریم هوایی ایران منهدم شده است.

جزئیات دقیق و نهایی را سردار حاجی زاده منتشر کرد. سردار حاجی زاده که به نیروهای تروریستی آمریکا هشدار جدی داد، همچنین از حضور یک فروند هواپیمای بوئینگ متعلق به نیروی دریایی آمریکا که توسط نیروهای دفاعی ایران اهدا شده بود، فاش کرد. وی در حاشیه کشف بقایای پهپاد آمریکایی گفت: روز پنجشنبه 30 خرداد پهپاد آمریکایی که ساعت 14 بامداد از پایگاه هوایی الظفره در حوالی ابوظبی امارات به پرواز درآمد. و پس از طی مسافتی وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شد، این هواپیما دارای سامانه‌هایی است که در هنگام برقراری ارتباط با آن اطلاعات را به ایستگاه‌های مرکزی خود مخابره می‌کند؛ نیروهای ایرانی در دو مرحله و چهار بار (دو بار در ساعت) به هواپیما هشدار داده‌اند. ساعت 2:05 و دو بار در ساعت 3:55 بامداد) که آخرین اخطار از سوی قرارگاه پدافند هوایی حاتم الانبیاء در ساعت 15:55 اعلام شد، اما پاسخ به عدم اخطار داده شد و پهپاد مورد هدف قرار گرفت و به سمت پایین پرتاب شد. ساعت 4:05 صبح هواپیمای 35 نفره بوئینگ P-8 Poseidon متعلق به نیروی دریایی آمریکا که به مرزهای ایران حمله کرده بود و قادر بود نیروهای ایرانی را هدایت کند اما نه. دلیل هدف قرار دادن هواپیمای پی-۸ و سرنگونی پهپاد آمریکایی به عنوان «هشدار به نیروهای تروریست آمریکایی» است. روز بعد پنتاگون حضور این هواپیما با 38 مسافر و یک پهپاد را تایید کرد.

اما امروز سالگرد سرنگونی پرنده جاسوس آمریکایی معروف به گلوبال هاوک است. همزمان موجی از واکنش ها در فضای مجازی به راه افتاد و کاربران شبکه های اجتماعی سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا را نشانه قدرت دفاعی ایران دانستند. البته نگرش مصرف کننده نسبت به نیروهای تروریستی آمریکا و رئیس جمهور وقت ترامپ متفاوت بود و مورد تمسخر قرار می گرفت.

همزمان روزنامه آلمانی تاگس سایتونگ در واکنشی جالب به فضای رسانه های آمریکایی نوشت: اگر پهپاد ایرانی در نزدیکی سواحل آمریکا سرنگون شود، صحبتی درباره مکان دقیق این پهپاد وجود ندارد، اما همه می پرسند. چه چیزی آنجا بود اما زمانی که ایران یک پهپاد آمریکایی را در نزدیکی یا داخل مرز ایران سرنگون کرد، کمتر رسانه ای مشروعیت حضور آمریکا در خلیج فارس را زیر سوال برد.

امروز در سالگرد حفاظت قانونی ایران از خاک ایران، کاربران فضای مجازی با کلیدواژه #ورود_ممنوع و هشدار تحرکات کشورهای متخاصم مانند آمریکا، این خبر را بازخوانی می کنند. مصرف کنندگان فضای مجازی تاکید می کنند که در روزهای شلوغ دیپلماسی ایرانی، این نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هستند که امنیت کشور را تامین می کنند و فضا را برای رشد اقتصادی و سرمایه گذاری بیشتر فراهم می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید