«جادوی ققنوس» با عروسک های غول پیکر/ نمایش کودک در البرز می گذرد; سودآورترین نوع تئاتر


ساعت: 20:03
تاریخ انتشار: 1301/07/06
کد خبر: 1899947

کیوان اقبالی گفت: نمایش عروسکی «جادی فقنوس» با عروسک های غول پیکر از 15 تا 18 مهرماه در تماشاخانه کرج روی صحنه می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ” تیتریک “; نمایش عروسکی «جدی فقنوس» با عروسک های غول پیکر از 15 تا 18 مهرماه در تماشاخانه شهر کرج اجرا می شود.

کیوان اقبالی فیلمنامه نویس و کارگردان این نمایش در گفتگو با خبرنگار «تیتریک» گفت: 30 سال در عرصه تئاتر عروسکی؛ 30 سال فعالیت در عرصه تئاتر عروسکی. من نویسندگی، کارگردانی، برگزاری مراسم عروسی، دوبله و تدوین را انجام می دهم.

وی ادامه داد: بیش از 35 جایزه استانی، کشوری و بین المللی را در کارنامه هنری خود دارم و کار اصلی ام تئاتر است و سرپرستی گروه تئاتر “فانوس خیال” را که یک گروه ثبت شده و عضو هیئت مدیره است. یونیما ایران (اتحادیه بین المللی هنرمندان تئاتر) من هم عروسک هستم.

اقبالی افزود: نویسنده مجموعه نمایش های «خوش خط و خال»، «افسانه دیو» و «جعبه» هستم و بیش از 20 نمایش عروسکی را تولید و روی صحنه برده ام و در نمایش های عروسکی تلویزیونی نیز فعالیت داشته ام.

وی به نمایش «جادوی ققنوس» اشاره کرد و گفت: این نمایش داستان چوپانی است که مورد حمله گرگ قرار می گیرد و گوسفندان را با خود می برد.

این هنرمند گفت: این اثر به مقوله ترس در کودکان و نوجوانان می پردازد و نحوه از بین بردن ترس را به مخاطب آموزش می دهد.

اقبالی گفت: شیوه ارائه نمایش عروسکی جادوی ققنوس با عروسک های غول پیکری است که ارتفاع آنها 4.5 متر است و البته از عروسک های لباس پوش نیز استفاده می شود.

وی ادامه داد: مردم معمولا در جشن های بیرون از خانه این عروسک ها را می بینند زیرا عروسک های غول پیکر به دلیل بزرگی در هیچ سالنی قابل اجرا نیستند و سالن های بزرگ معمولا بسیار گران هستند و هزینه بالای ساخت این عروسک ها نشان می دهد که از این روش بسیار کم استفاده می کنند. .

این کارگردان تاکید کرد: اما در نمایش عروسکی جادویی ققنوس، عروسک ققنوس خود نوعی نور غول پیکر است که دومین نمایشی است که در ایران از این نوع عروسک استفاده می شود.

اقبالی با بیان اینکه نمایش عروسکی توانایی بسیار بالایی در ایجاد فضاهای فانتزی و جادویی دارد، تصریح کرد: هر آنچه را که تصور کنید با عروسک ساخته می شود و تفاوت آن با سینما در زنده بودن آن است، بنابراین خانواده ها به طور کلی و به ویژه کودکان با آن ارتباط برقرار می کنند. او را به راحتی، لذت بردن از او و بسیار استقبال می کنند.

وی گفت: نمایش کودک و نوجوان همیشه به عنوان پردرآمدترین نمایش مطرح بوده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است، اما متاسفانه از نظر دولت با مشکلات عدیده ای، نبود سالن مناسب نمایش عروسکی، هزینه بالا مواجه هستیم. اجاره سالن های موجود و گرانی نمایش های عروسکی.» و عدم حمایت مالی اداره ارشاد از کارهای تولیدی مهم ترین دغدغه هنرمندان این حوزه است.

این کارگردان ادامه داد: عروسک گردان ها معمولا در این زمینه متخصص هستند و باید دوره ای را گذرانده باشند در غیر این صورت نمی توانند بازیگری کنند. به همین دلیل افراد کمی وارد آن می شوند و نمایش عروسکی در چند استان به صورت حرفه ای اجرا می شود.


اقبالی در پایان به این نکته اشاره کرد نمایش عروسکی از گران ترین انواع نمایش است. اشاره کرد که: وجود تئاتر عروسکی حرفه ای مایه مباهات و مباهات هر استانی است، به همین دلیل استقرار سالن ویژه و کمک مالی در این راه توسط وزارت فرهنگ و رهبری اسلامی استان نه تنها نشان دهنده فرهنگ والای البرز و همچنین جذب مخاطبان بسیاری از استان های دیگر.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید