جان باختن بسیجیان روی زمین در خاکریز اول خدمت انسانی و محرومیت زدایی/بسیج; نمونه بارز حکمرانی خوب و مورد توجه نهادهای بین المللی

ساعت: 07:59
تاریخ انتشار: 1400/08/30
کد خبر: 1785884

در گفت و گو با یک کارشناس اقتصادی؛

عبدالمجید شیخ گفت: بادجی ها پیاده نظام حکومت داری خوب و قربانیان حیات نظام اسلامی هستند. آنها آغوش اسلام هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالمجید شیخ، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی با گرامیداشت هفته بسیج در گفتگو با خبرنگار عصر هامون اظهار داشت: در دهه اخیر غربی ها شعاری به نام حکمرانی خوب را وارد ادبیات اقتصادی کرده اند. این مقوله ریشه در ناکامی هایی دارد که در ادبیات اقتصاد سرمایه داری و کلاسیک، ده ها سال سعی شده آن را در دنیای علم و حکومت جا بیندازند تا همه بتوانند کورکورانه به آن عمل کنند.

وی ادامه داد: ریشه مشکل به نام «حکمرانی خوب» به این موضوع برمی گردد که عمدتاً در ادبیات اقتصاد کلاسیک و به طور کلی علوم انسانی، بسیاری از مقوله های متغیر و کیفی هرگز مورد توجه قرار نگرفته است و حتی دو دهه پیش هیچ کس. حقایق را می خواست و کمتر کسی جرات داشت از رشد با عدالت، از مسئله کارآمدی دولت، از ارتباط بین اخلاق و اقتصاد و علوم انسانی صحبت کند.

این استاد دانشگاه افزود: موضوع حکمرانی خوب نیز ریشه در ایمانی دارد که اخیراً ایجاد شده است. بسیاری از اقتصاددانان می گویند اقتصاد باید بر اساس اخلاق باشد. اخلاق و اقتصاد یک ارتباط فوق ارگانیک دارند، حتی برخی از کسانی که معتقدند هیچ کدام معتقد نیستند که تحقیقات بین رشته ای در اخلاق و اقتصاد باید شکل بگیرد.

به گفته وی، موضوع حکمرانی خوب نیز ریشه در مقوله خاصی به نام اندازه دولت دارد، حکمرانی خوب.

نهادسازی رکن اصلی و رکن پیشرفت جامعه است

شیخ گفت: مهمتر اینکه این موضوع به موضوع «نهادسازی» برمی گردد که اخیراً توسط نهادهای بین المللی دیده شده است، تجربه انقلاب اسلامی نیز نشان داده است که نهادسازی رکن کلیدی و رکن پیشرفت در این حوزه است. برای تشکیل سرمایه انسانی، توسعه و تعالی قوه مجریه.» و کاربردی است.

وی افزود: خیلی ها به عدم مداخله دولت می گویند لیبرالیسم یا اقتصاد بازار آزاد، اما به خصوص از سال 1386 به این نتیجه رسیده اند که دولت باید در اقتصاد دخالت کند، اگر برود تعادل برقرار نمی شود. بگوییم که تعادل به خودی خود اتفاق می افتد.

وی گفت: غرب از آنچه گفته و کرد پشیمان است. نظام جمهوری اسلامی ایران اسطوره حکمرانی خوب در غرب را به ویژه با تشکیل نهادهای مقدس انقلابی مانند بسیج، سپاه، جهاد سازندگی و… به واقعیت تبدیل کرده است.

57af40d6 2ad6 46cf 880f 27eb5df4488d خبر خاکستری

نهادهای انقلابی؛ نمونه بارز حکمرانی خوب

وی ادامه داد: اکنون مصداق بارز «حکومت خوب» نهادهای انقلابی هستند که جهادگران و بسیجیان با ویژگی های منحصر به فرد، کار برای خدا، اخلاص، نیت و عمل هماهنگ، مردم سالاری، ارزش مداری، پویایی، نفس، فعالیت و حکومت می کنند. -اعتماد به نفس، تلاش بی‌رحمانه برای کمک به محرومیت زدایی، مستضعفان و محرومان، ایجاد رضایت برای دیگران و رضایت ناب و متعالی که در ادبیات اقتصادی و جامعه‌شناختی غرب ذکر نشده است، برای منافع شخصی است و معتقدند کسی برای دیگری اهمیتی ندارد.

از نظر شیخ در مکتب اسلام احترام به همسایگان، محرومان، مستمندان، مستضعفان و مستمندان و خدمت به آنان عبادت شمرده شده است، لذا این مقولات در عمل در بطن مظاهر تمدن اسلامی تجلی یافته است.

وی افزود: این باور و عمل که اقتصاد و علوم انسانی باید بر اساس اخلاق باشد یا بحث اندازه دولت وحی یا قهری نیست، بلکه دولتی کارآمد، دلسوز و پرتلاش است که اکنون رشد کرده است. ما عدالت را تنها عامل پیشرفت نمی دانیم، باید عدالت را ایجاد کنیم تا بتوانیم جهاد سازندگی را برای ایجاد و برقراری عدالت و انصاف فرابخشی و منطقه ای مشابه جمعیت شهر و روستا و توسعه روستایی احیا کنیم.

تجربه بسیج توسط نهادهای بین المللی بررسی می شود

این استاد دانشگاه گفت: رکن همه این فعالیت ها ایجاد نهادهای مبارکی مانند بسیج، سپاه، جهاد سازندگی، بنیاد مسکن و سایر نهادهای انقلابی است که نه در گفتار بلکه در عمل با این موضوع برخورد کرده ایم. به همین دلیل است که تجربه ای مانند بسیج مستضعفین یا نهاد مقدس جهاد سازندگی مورد توجه بسیاری از نهادهای بین المللی، موسسات علمی و پژوهشی قرار گرفته و حتی از ما دعوت کرده اند که این تجربه را به دیگران منتقل کنیم.

وی افزود: بلوک شرق مدعی بود که سوسیالیسم و ​​کمونیسم را در حدود 70 سال تاسیس کرده است. در رأس این ادعا، ایجاد مشارکت مردمی بود، اما خودشان اذعان داشتند که هرگز موفق نبوده‌اند، بلکه این انقلاب اسلامی با رهبری ولایت فقیه، جهادگران سازندگی و گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم نهاد و مساجد حداکثری خدمت رسانی می‌کنند. مشارکت انسانی

هفته بسیج؛ نمادی از کارآمدی نهادی در قلب اسلام

شیخ ادامه داد: این دخالت در درون مردم می جوشد نه رسمی که از طرف دولت تعیین می شود. این نهادها از دل مردم و با مشارکت حداکثری در میان مردم ایجاد شده است، بنابراین هفته بسیج نمادی از اثربخشی نهادی در قلب مکتب اسلام و اقتصاد اسلامی است. .

وی با بیان اینکه حضور بسیج در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و تامین اجتماعی و… بر خلاف مدعیان حقوق بشر یکی از مصادیق کارآمدی بسیج است، این امر کاملاً ممکن است و در عمل نشان داد که چگونه است.

این کارشناس افزود: بسیجی ها پیاده نظام حکمرانی خوب و قربانیان حیات نظام اسلامی هستند. آنها آغوش اسلام هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید