جایگاه متوسط ​​چهارمحال و بختیاری در مرگ و میر ناشی از مواد مخدر / افزایش 3.3 درصدی پرونده های پزشکی قانونی در استان


ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: 1401/04/08
کد خبر: 1879533

حمیدرضا نظیفی گفت: چهارمحال و بختیاری از نظر مرگ و میر ناشی از مواد مخدر نسبت به سایر استان ها در میانه جدول قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا نظیفی مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: در حال حاضر از بین ده شهرستان استان، هفت شهرستان دارای مرکز پزشکی قانونی هستند و در شهرستان های شهرکرد و لردگان نیز مرکز معاینه اجساد وجود دارد و اجساد در این مراکز در حال معاینه و علت فوت هستند. مشخص شده است.


وی با اشاره به اینکه تجهیز شهرستان های بن، کوهرنگ و حنمیرزا به مراکز پزشکی قانونی در دستور کار قرار دارد، افزود: مانع بزرگی که برای راه اندازی مراکز پزشکی قانونی در شهرستان ها وجود دارد، عمدتا نیروی انسانی متخصص (پزشک) است.


مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پزشکان عمومی برای همکاری با پزشکی قانونی باید در رشته تخصصی پزشکی قانونی دانشگاه ها پذیرفته شوند و پس از 3 تا 4 سال به عنوان متخصص پزشکی قانونی وارد این مجموعه شوند یا باید دوره های آموزشی پزشکی قانونی را طی کنند. مراکز گذراندن دوره های این حرفه، از طرفی مزایای پرداخت هزینه های دیگر از پزشکی قانونی بهتر است.


نظیفی گفت: دومین مانعی که برای راه اندازی مراکز پزشکی قانونی وجود دارد بحث فضاهای فیزیکی مناسب است.


وی در خصوص تعداد کل پرونده های پزشکی قانونی در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این آمار در سال 99 معادل 27 هزار و 851 پرونده است که در سال گذشته به 28 هزار و 762 مورد رسیده است که به این معناست که این آمار 3، 3 درصد افزایش داشته است.


مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری افزود: از این تعداد 25 هزار و 212 مورد در بخش سرپایی، 880 مورد در معاینه جسد، 2 هزار و 172 مورد در آزمایشگاه و 497 مورد در کمیسیون پزشکی معاینه شدند.


نظیفی گفت: بیشترین موارد بررسی شده در چهارمحال و بختیاری مربوط به شهرستان های شهرکرد، لردگان، بروژن، فارسان، اردل، کیار و سامان است.


وی تاکید کرد: در بخش سرپایی به ازای هر 100 هزار نفر 2486 مراجعه کننده داریم که میانگین کشوری 1864 نفر است.


مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: به ازای هر 100 هزار نفر 89.4 نفر به بخش معاینه جسد مراجعه می کنند و تعداد مصدومان تصادفات جاده ای در معاینه سرپایی 4110 مورد مربوط به درگیری 8204 نفر است. پرونده 12 هزار و 314 پرونده است که در مقایسه با کل پرونده های واحد معاینه، تقریبا 50 درصد موارد مربوط به این دو موضوع است که قابل پیشگیری است و باید کشت شود.


نظیفی یادآور شد: از 97 پرونده کمیسیون، 143 پرونده مربوط به خطای پزشکی بوده که 90 فقره تبرئه و 53 پرونده محکوم شده اند.


وی افزود: بیشترین شکایات سهل انگاری مربوط به حوزه های زنان و زایمان، جراحی عمومی، دندانپزشکی، جراحی پلاستیک و ترمیمی، ارتوپدی، اطفال، جراحی، جراحی قلب و عروق و گوش و حلق و بینی است.


مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از 880 مورد مربوط به معاینات بدنی، 513 مورد مربوط به اجساد غیرطبیعی یعنی. 52.1 نفر به ازای هر 100000 نفر در استان و میانگین کشوری 50.6 نفر است.


نظیفی گفت: چهارمحال و بختیاری از نظر مرگ و میر ناشی از مواد مخدر نسبت به سایر استان ها در میانه جدول قرار دارد.


وی خاطرنشان کرد: چهارمحال و بختیاری از نظر فوتی ناشی از سوختگی نیز رتبه 30، قتل 30، برق گرفتگی رتبه 31 و تلفات ناشی از سلاح سرد رتبه 28 را دارد که در مقایسه با کشور در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید