جدی گرفتن سایه سنگین خشکسالی بر کشاورزی / تغییر الگوی کشت راهی برای سازگاری با کمبود آب است


ساعت: 15:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۵
کد خبر: 1908989

شرط اجرای طرح الگوی کشت کشاورزی با نقش کشاورزان؛

با توجه به بحران کم آبی و پدیده خشکسالی، الگوی کشت و ترویج محصولات کم مصرف باید توسط جهاد کشاورزی و کشاورزان جدی گرفته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، تغییرات اقلیمی و خشکسالی در سال های اخیر کشاورزان را بر آن داشته است تا علاوه بر حفظ تنوع محصولات، با کشت محصولات جایگزین به میزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی کنند. بنابراین با توجه به بحران کم آبی الگوی کشت و ترویج محصولات کم مصرف باید توسط جهاد کشاورزی جدی گرفته شود.


12e74a2b 735a 4eb6 aab1 041f8607efdb خبر خاکستری


برنامه الگویی برای کشت محصولات کم آب در استان کرمانشاه

معتبی خاتمی در گفتگو با مرصادنیوز وی بیان کرد: برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی کم آب به منظور تامین امنیت غذایی و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه کشاورزان در الگوی کشت و توسعه و ترویج محصولات کم آب بر حمایت می شوند، گفت: آموزش های لازم به کشاورزان در زمینه کشت محصولات کم آب بر است. توسط کارشناسان کشاورزی و نهاده های یارانه ای بین تولیدکنندگان کشاورزی انجام می شود

وی افزود: بر این اساس طرح الگوی سال زراعی 1401-1402 کشت 97 هزار هکتار گندم آبی و 300 هزار هکتار گندم دیم در اراضی استان است.

حاتمی گفت: سایر محصولات پاییزه مانند جو ترم در 14 هزار هکتار و جو دیم در 185 هزار هکتار باید کشت شوند.

وی خاطرنشان کرد: خاک ورزی حفاظتی، آزمایش خاک، هرس مناسب، قرار دادن تله های فرمونی برای آفات، آبیاری مناسب و آشنایی و استفاده از روش های نوین آبیاری اقداماتی است که کارشناسان با کمک کشاورزان در اراضی کشاورزی و باغی انجام داده اند. در صورت نبود آب، کشاورز می تواند محصولات خود را حفظ کند.


c36d7355 39b8 43fc bb5b e91908f01920 خبر خاکستری


کشاورزان برای عملکرد بهینه مزارع خود از مشاوره کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استفاده کنند

فرهاد شریفی در گفتگو با مرصادنیوزوی با اشاره به پیش بینی های هواشناسی در خصوص تاخیر در بارندگی های پاییزی در سال اقتصادی جاری گفت: امسال احتمالا بارش موثر آذرماه را خواهیم داشت.

معاون بهبود زراعی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه مواد اولیه لازم برای کشت پاییزه را در استان موجود دانست و افزود: 41 هزار تن بذر گواهی شده در استان برای کشت پاییزه گندم تهیه شده است، این در حالی است که در سال های اخیر نیاز استان به این میزان است. برای بذر برای کشت پاییزه حدود 35 هزار تن است.

وی تاکید کرد: کشاورزان برای عملکرد بهینه مزارع خود از مشاوره کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استفاده کنند.


5ba30e6a c0c8 4edf b1ba 5ccac78e9d78 خبر خاکستری

شریفی تصریح کرد: بذر و کود مورد نیاز کشاورزان در استان به میزان کافی تامین می شود و مصرف کنندگان این منطقه می توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان ها اقلام مذکور را تهیه کنند.

وی به کشاورزان توصیه کرد برای افزایش تولید در زمان کشت محصول از کودهای اساسی از جمله کودهای نیتروژن و پتاس و بذر گواهی شده استفاده کنند.

این مسئول با توصیه به کشاورزان روستایی برای بیمه زمین های خود گفت: کشاورزان فراموش نکنند که تنها ارگانی که می تواند در صورت خسارت از آنها حمایت کند بیمه اراضی کشاورزی است بنابراین از بیمه زمین های خود کوتاهی نکنند.


پدیده خشکسالی میزان تولید علوفه در مراتع استان کرمانشاه را کاهش داده است

عباس کنبری در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: پدیده خشکسالی باعث شده تا تولید علوفه در مراتع استان کرمانشاه به یک سوم کاهش یابد.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: بهره برداری مستمر از مراتع در منطقه نیمه خشک منجر به کاهش تولیدات دامی، از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش پایداری خاک و افزایش فرسایش

وی گفت: استان کرمانشاه حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار مرتع دارد که از این میزان بیش از 160 هزار هکتار از مراتع این استان مراتع متراکم است.


0105fba8 6b71 478b 9408 7d74ed51f994 خبر خاکستری

قنبری با بیان اینکه در شرایط عادی سالانه 311 هزار تن علوفه در مراتع استان کرمانشاه تولید می شود، گفت: خشکسالی هم اکنون این مراتع را ضعیف کرده است.

به گزارش مرصاد، در خصوص خشکسالی چند سال اخیر باید پذیرفت که با علم، آگاهی و علم می توان بر مشکلات فائق آمد و با اقداماتی مانند تغییر الگوی کشت و برخی موارد دیگر، بر این مشکلات فائق آمد. .

الگوی کشت تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند آب، خاک، اقلیم و اقتصاد کشاورزی است، بنابراین با توجه به پدیده خشکسالی و کم آبی که در روستاها با آن مواجه هستیم، الگوی کشت ما باید بر اساس میزان آب موجود باشد و در این زمینه. کشاورزان نیز نیازمند حمایت با برنامه های جهاد کشاورزی هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید