جذب بیش از 1200 میلیارد ریال اعتبار در سفر رئیس جمهور به استان مرکزی/ افتتاح 6 باب کتابخانه عمومی


ساعت: 15:47
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1895355

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی به اطلاع می رساند

مهدیان پور گفت: در سفر رئیس جمهور به استان و با حمایت وزیر فرهنگ و رهبری، استاندار و نمایندگان مردم در شورای اسلامی، بیش از 1200 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح مرکزی تصویب شد. پروژه کتابخانه در شهر اراک.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سکینه خاتون مهدیان پور، رئیس اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی گفت: در یک سال گذشته و در دولت سیزدهم با توجه به تاکید رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و مدیریت نام، دبیرکل سازمان کتابخانه های عمومی کشور و استاندار فرهنگ دوست استان مرکزی اقدامات فرهنگی و عمرانی کتابخانه های عمومی با قوت ادامه یافت و شاهد اجرای طرح هایی بودیم که منجر به رونق کتاب و کتابخوانی در سطح استان مرکزی شد.

وی افزود: در یک سال گذشته پروژه هایی مانند کتابخانه عمومی حکیم نظامی در شهرستان تفرش با زیربنای 400 متر مربع، کتابخانه عمومی حضرت ام البنین(س) در شهرک صنعتی کاوه واقع در شهرستان. ساوه با زیربنای 230 متر مربع، کتابخانه عمومی روستای آکداش شهرستان خنداب با زیربنای 125 متر مربع، کتابخانه تعاونی یار مهربان با زیربنای 150 متر مربع با همکاری مدیریت افتتاح و به بهره برداری رسید. زندان اراک و پیشخان.

مهدیان پور ادامه داد: راه اندازی اولین کتابخانه سیار در استان مرکزی با عنوان “ولادت دانش” برای ارائه خدمات در روستاهای شهرستان اراک، افتتاح اداره باغچه بان ناشنوایان در کتابخانه دکتر خوسیبی شهرستان اراک و رونمایی از سند استفاده از کتابخانه های عمومی استان مرکزی این خدمات عمومی در سال گذشته بوده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: همچنین پروژه هایی مانند طرح توسعه کتابخانه اقبال آستیانی در شهرک آستیان، احداث کتابخانه عمومی شماره 3 شهرک شازند و احداث کتابخانه شهرک زاویه است. در حال انجام است که هر کدام بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و به زودی تکمیل خواهند شد.

مهدیان پور ادامه داد: احداث کتابخانه در شهرستان آوه تنها شهر فاقد کتابخانه استان مرکزی، راه اندازی کتابخانه سیار در شهرستان فراخان، پیگیری احداث کتابخانه در منطقه علوی. ساو و ایجاد مرکز خدمات کتابخانه ای برای عشایر استان مرکزی در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با سفر رئیس جمهور به استان و با حمایت وزیر فرهنگ و رهبری، استاندار و نمایندگان مردم در شورای اسلامی، بیش از 1200 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح مرکزی تصویب شد. پروژه کتابخانه در شهر اراک.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی افزود: 13 طرح و پروژه فعال در استان وجود دارد که راه اندازی کتابخانه مرکزی اراک به مساحت 18 هزار و 500 مترمربع بر اساس پروژه های شاخص است و این طرح در هفت طبقه از جمله می باشد. کتابخانه دو طبقه پارکینگ و پنج طبقه با فضاهای مختلف در حال ساخت است و 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهدیان پور با اشاره به خرید منابع و تجهیزات کتابخانه های عمومی استان گفت: بیش از 9 میلیارد ریال برای تجهیز کتابخانه های جدید آلتاسیس و بیش از 11 میلیارد ریال برای تجهیزات کتابخانه ها از جمله قفسه کتاب، میز مطالعه و صندلی هزینه شده است. و قفسه مجلات و تجهیزات اداری برای کتابخانه های عمومی استان نیز خریداری شد.

وی از اجرای طرح اهدای کتاب، اهدای دانش در استان خبر داد و گفت: برای خرید کتاب جدید کتابخانه ها یک میلیارد و 750 میلیون ریال هزینه شد و 21 هزار و 563 نسخه کتاب به ارزش یک میلیون و 880 هزار ریال توسط مردم عزیز اهدا شد. استان این مرکز به کتابخانه های عمومی اهدا می شود.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی استان مرکزی همچنین از حفظ 597 نسخه خطی در تالار مشاهیر کتابخانه های عمومی استان مرکزی خبر داد و گفت: اداره نسخ خطی این اداره کل در خدمت فناوری پیشرفته الکترونیکی و کتابخانه ای است.

وی افزود: بیش از 6 هزار و 600 نسخه نسخه خطی، چاپ سنگی و نقش سربی در تالار مشاهیر کتابخانه های عمومی استان نگهداری می شود که از این تعداد 597 نسخه خطی و 6020 نسخه چاپ سنگی و سربی است. استان مرکزی از نظر تعداد کتب خطی، سنگی و سربی یکی از بهترین استان های کشور است.

مهدیان پور در خصوص تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تجهیز بخش نسخ خطی گفت: سال گذشته 650 میلیون ریال برای تجهیزات این اداره کل اختصاص یافت و تجهیزاتی مانند دوربین دیجیتال و اسکنر مخصوص ساخت نسخه های الکترونیکی و قفسه های استاندارد خریداری شد. این بخش شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان تصریح کرد: در حوزه فرهنگی بیش از 4 هزار و 600 برنامه توسط کتابداران کتابخانه های عمومی سراسر استان انجام شده است.

مهدیان پور ادامه داد: از جمله این 4 هزار برنامه که توسط کتابداران در کتابخانه های عمومی استان مرکزی برگزار شد، می توان به مراسم افتتاحیه کتاب «تازه داماد» با حضور استاندار مرکزی، نشست تاریخچه مادر گرامیداشت یاد و خاطره مادران شهدا، آیین ملی «یاد یار و دیار» با سخنرانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، برگزاری اجلاس میثاق به مناسبت عید غدیر بایرام، محفل شعر عاشورایی «موکب» از واژه ها، مراسم افتتاحیه کتاب «جعبه چوبی»، ویژه برنامه «عزیز ملت» به مناسبت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی از برگزاری دومین برنامه تبرکلام به مناسبت تجلیل از پاییز رحیمی شاعر برجسته کشور یاد کرد. استان.

مدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به برگزاری دومین جشنواره قصه گویی نهال امید با همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: کارگاه قصه گویی توسط اعضای شورای کتاب کودک کشور تدریس شد. و با حضور کتابداران و علاقمندان به قصه گویی در استان مرکزی.

وی ادامه داد: امیدواریم با مشارکت و هم افزایی نهادهای مرتبط در موضوع کتابخوانی گام های موثری در جهت تحقق اهداف مقدس فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برداشته شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید