جرم انگاری هرگونه فعالیت اصلاح طلبی

جرم انگاری هرگونه فعالیت اصلاح طلبی

بهنار دقیقا در جلسات شخصی از دولت انتقاد می کرد

مهدی بیک اوغلی/ «یک تیر و چندنشان» شاید مناسب ترین عنوانی باشد که می توان در مورد مصاحبه اخیر محمدرضا بهنار با یکی از سایت های خبری در واکنش به مصاحبه اخیر سعید حجاریان با اعتماد استفاده کرد. شخصیتی که در گذشته لابی گر جریان اصولگرا بود، با روی کار آمدن جبهه اقبال بایندری و اصولگرایان در کنار چهره هایی مانند احمد، تمامی امور اصولگرایان را در دست گرفت و در تصمیم گیری های جناح راست نقش اساسی داشت. توکلی، بادامچیان و… از نظام راهکارهای اصولگرا بیرون انداخته شدند و جای خود را به جوانان تازه وارد در جبهه پایداری دادند. این گونه بود که جناح راست به جای بهنر، صادق محصولی و به جای احمد توکلی، مرتضی آقا تهرانی و میشم نیلی را برای مشورت، مناظره و تبادل نظر انتخاب کردند. اما باخنر که راه و رسم مشورت و لابی گری را به خوبی می دانست، راهبرد حمایت از دولت مستقر و انتقاد از اصلاح طلبان را برگزید تا امکان بازگشت به نظام اصولگرایی و تصمیم گیری راهبردی را باز کند. بر این اساس ابتدا سخنان سعید حجاریان را در گفت و گو با روزنامه اعتماد مورد انتقاد قرار می دهند، وی از یک سو با عباراتی همچون «بچه جنایتکار»، «نابهنجار» و «فوق العاده» رفتار اصلاح طلبان را مورد انتقاد قرار می دهد و از سوی دیگر از دولت رئیس جمهور حمایت می کند، از حجاریان انتقاد می کند، رفتار رئیس جمهور و اینکه اعلام کرد «دولت رئیس جمهور باید استعفا دهد» قابل توجه است. اما در عین حال سعی می‌کند همه تخم‌هایش را در یک سبد قرار ندهد. به همین دلیل وی همزمان با انتقاد از اصلاح طلبان به مسیر سخت جبهه اصولگرایان برای رسیدن به اجماع نیز اشاره می کند. بهنار با بیان اینکه «اتحاد اصولگرایان به این راحتی اتفاق نمی‌افتد»، تلویحاً از لزوم استفاده از کاتالیزورهایی می‌گوید که بتواند در بالاترین سطح بین اصولگرایان وحدت ایجاد کند و غافل از اینکه یکی از محرک‌های مورد نظر جبهه اصولگرایان است. بنر، مردی که محیط اصولگرایان سنتی و طیف معتدل اصولگرایی برای خود وزنه ای محسوب می شود. او با هنر به خوبی می داند که برای جلب نظر اعضای جبهه پایداری باید نقد خود را متوجه محمد باکر کلیباف نیز کرد. بر همین اساس است که می گوید: با چپ و چپ و راست نمی توان مجلس را اداره کرد. جملاتی که قند را در دل استواران آب می کند و بی شک خوشحالشان می کند. اما تجربه گذشته نشان می‌دهد که اعضای جبهه پایداری تمایلی ندارند که فردی را خارج از دایره مورد نظر خود وارد گودال کنند و به این راحتی توافق کنند. بنابراین از امروز می توان پیش بینی کرد که تلاش باهنر برای انتقاد از اصلاح طلبی، حمایت از دولت و اعتراض به عملکرد قالیباف به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و باهنر در کنار سایر اصولگرایان سنتی خارج از چاله جریان اصلی اصولگرایان باقی خواهد ماند. پاسخ.

اعتماد در گفت و گو با جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، رئیس دفتر میرحسین موسوی در تهران و از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، تلاش می کند به زوایای مختلف این بحث نگاه کند و پاسخ بسیاری از ابهامات را بیابد. امام معتقد است: اظهارات باخنر (در انتقاد از دولت سیزدهم) در محافل خصوصی و مجامع سیاسی با مصاحبه اخیر وی بسیار متفاوت است.

چندی پیش محمدرضا بهنار در واکنش به مصاحبه سعید حجاریان برای «اعتماد» اعلام کرد که اصلاح طلبان تنها در صورت تعهد و با شرایط خاص می توانند در انتخابات آینده شرکت کنند. برخی معتقدند که این ادعاها ناشی از نگرانی های اصولگرایان در مورد چشم انداز آینده است. شما چی فکر میکنید؟

سخنان باچونر، مانند بسیاری از اصولگرایان سنتی، دیگر مورد قبول جناح راست و اصولگرایان نیست. (چه بر سر مردم می آید) که اگر حنا باهنر رنگی داشت و می توانست مثل سابق در چهره یک لابی گر اصولگرا کار کند، می توانست در انتخابات گذشته حق علی لاریجانی را بگیرد و زمینه صلاحیت او را فراهم کند. مشکل اینجاست که اصلاح طلبان به هیچ وجه خواستار تحریم انتخابات نیستند، بلکه کار نهادهایی مانند شورای نگهبان و… هستند. مردم را از اثربخشی رای خود ناامید می کند. در این شرایط باهنر اصلاح طلبان را تهدید کرد و با استفاده از عبارتی مضحک، آنها را «نافرمان» خواند. برخی افراد و جریان ها به قیمت حذف مردم، کشتن نظام جمهوری و زیر سوال بردن دین، مردم را به ناامیدی سوق داده اند. به طور کلی، اصلاح طلبان نبودند که انتخابات را ممنوع کردند. این عملکرد برخی نهادها است که مشارکت در انتخابات را کاهش داده است.

برخی فکر می کنند اصولگرایان این حرف ها را می زنند تا اگر مشارکت مردم در انتخابات کم شود، عینک اصلاح طلبان را بشکنند؟

افرادی که انگیزه حضور مردم را ایجاد کردند باید پاسخگو باشند وگرنه خود اصلاح طلبان قربانی این انتخابات هستند. آقایان بر خلاف قانون اساسی اصلاح طلبی را جرم انگاری کردند. یعنی افراد به دلیل عضویت در احزاب اصلاح طلب رد صلاحیت می شوند. شرکت در انتخابات حق است. هر شهروند بالغ می تواند تصمیم بگیرد که آیا قصد دارد از این حق استفاده کند یا خیر. واقعیت های دو انتخابات اخیر نشان می دهد که حضور بالای مردم موضوع مهمی برای بسیاری از اصولگرایان نیست. سخنگوی شورای نگهبان رسماً اعلام کرد که مشارکت در اولویت بخشی از دولت نیست. یعنی در منصرف کردن مردم از شرکت در انتخابات موثر است و با رد صلاحیت به نفع یک جریان خاص مردم را دلسرد می کند و رسماً اعلام می کند که مشارکت مردم موضوع مهمی نیست! انتخابات توسط شورای نگهبان ممنوع است. بعد آقای بهنار می آید و می گوید برخی اصلاح طلبان سرکشی می کنند.

بنابراین اصلاح طلبان هرگز به دنبال ممنوعیت انتخابات نبودند، اما در برخی مواقع اجازه حضور در انتخابات را نداشتند. درست متوجه شدم؟

اصلاح طلبان هرگز صندوق رای را فتح نکرده اند و نخواهند کرد، اما یک جریان رادیکال قصد برکناری اصلاح طلبان را دارد. زیرا این جریان ها همه مردم را طرد و نادیده گرفته اند. من معتقدم خود آقای بهنار به گفته های خود اعتقادی ندارد و این سخنان را برای جلب رضایت افراد و جریانات خاص بیان کرده است.
مدت هاست افرادی مانند بهنار، احمد توکلی و حتی علی لاریجانی که به اصولگرایان سنتی معروف هستند دیگر در تصمیم گیری های جناح راست دخالتی ندارند و برخی تحلیلگران معتقدند حمایت همه جانبه بهنار از دولت ریاست جمهوری و بازی اصلاح طلبان. آیا به زودی در راستای جلب توجه تصمیم گیرندگان اصلی جناح راست (اعضای جبهه پایداری) است آیا این تحلیل درست است؟

معلوم است که این لطف ها در ازای یک آرزو انجام می شود. این افراد قطعا شرایط جامعه را می بینند و مشکلات مردم را درک می کنند. بهنار در دیدارهای خصوصی با فعالان سیاسی دقیقا برعکس این نوع اظهارنظرها را مطرح می کند. آنها در جلسات مجمع ارزیابی و آخرین دیدار خود با احمد واحدی، وزیر کشور در انجمن مهندسین اسلامی اظهارات مختلفی را بیان کردند. خوب است دوستان نظرات انتقادی خود را نسبت به دولت سیزدهم که صریحاً بیان می کنند، به صراحت بیان کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در انتخابات گذشته اعلام کرد که حضور مردم در انتخابات در اولویت نیست چرا که رهبر انقلاب بارها از انتخابات آزاد، رقابتی و مشارکتی صحبت کرده بودند. آیا در فاصله 7 ماهه مانده به انتخابات مجلس دوازدهم، زمینه برای برگزاری انتخابات سالم، آزاد و رقابتی فراهم شده است؟
تا امروز هیچ بستری برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات فراهم نشده است. انتخاب های آزاد، رقابتی و سالم نیازمند شرایطی است که همه سلیقه ها حضور داشته باشند. نظام ایران جمهوری اسلامی است اما جمهوری نظام با ضربات سخت مخالفان آزادی و دموکراسی مواجه است. احزاب در کدام نظام جمهوری جایی ندارند؟ در قانون جدید انتخابات، تمامی رویه های غلط قبلی که مورد اعتراض مردم قرار گرفته بود، نه تنها اصلاح نشده، بلکه مانع تراشی ها شکل قانونی پیدا کرده اند! در این طرح بحث انتخابات تناسبی را در تهران مطرح کردند که نوعی بحث انحرافی است. چگونه احزاب را نادیده بگیریم، پس رقابت حزبی وجود دارد. این طرح داده می شود تا اصولگرایان در مواقع شکست هم شانس داشته باشند. حق تعیین سرنوشت، حقی نیست که قانون و جمهوری اسلامی به ایرانیان داده است، بلکه حقی است که خداوند به همه انسانها داده است. خدا این حق را به صرف انسان بودن داده است. در قانون اساسی، شریعت اسلامی و… تاکید شده است، اما نگاه گزینشی به گرایش استبدادی حاکم به دنبال سلب این حق طبیعی از شهروندان است. امروز به جای اصلاح این روند معیوب، شرایط را سخت تر می کنند.

در این شرایط، چشم انداز آینده را چگونه می بینید؟

اگر می خواهید مردم در انتخابات شرکت کنند، باید در اتخاذ سیاست ها و تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند. اما رویکردهای افراطی و توتالیتر به مشارکت در انتخابات آسیب رسانده است. اگر مجلس حکم می کرد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی قوانینی را تصویب نمی کردند. اگر مجلس سر جای خودش بود شورای هماهنگی سران قوا بودجه را تصویب نمی کرد، دوستان قانون غلطی را در ساختار اداری کشور تصویب کردند که مشکلات زیادی در اجرا ایجاد می کند اما به جای اصلاح، موضوع مطرح شد. به هیئت مدیره ارجاع و در مورد وی تصمیم گیری می شود. اصطلاح شورای هماهنگی سران کشورها در قانون معنایی ندارد. وقتی نهادهای قانونی وجود نداشته باشد، مردم برای انتخاب این سمت اهمیتی قائل نیستند و در انتخابات شرکت نمی کنند، تا زمانی که انتخابات بالفعل نشود، نمی توان انتظار مشارکت مردم را داشت.

آقایان اصلاح طلبی را جرم انگاری کردند. یعنی افراد به دلیل عضویت در احزاب اصلاح طلب رد صلاحیت می شوند
اصلاح طلبان هرگز صندوق رای را فتح نکرده اند و نخواهند کرد، اما جریان های تندرو همان گونه که مردم را حذف کردند، قصد حذف اصلاح طلبان را دارند.
با قانون جدید انتخابات، تمامی رویه های اشتباه قبلی که مورد اعتراض مردم بود، نه تنها اصلاح نشد، بلکه مانع تراشی ها شکل قانونی پیدا کردند!

محمدرضا بهنار:

آقای حجاریان شرایط آمدن شما را فراهم می کند نه شما

محمدرضا بهنار عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به قول اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس گفت: آقای حجاریان برای روی کار آمدن شما شرط می گذارد نه اینکه شما برای قدرت شرط بگذارید. اگر می خواهید در انتخابات شرکت کنید، شرایط و ضوابطی وجود دارد، آنها را بپذیرید و سپس شرکت کنید.
بنر در پاسخ به این سوال که «اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات 6 شرط گذاشتند اما اخیراً آقای حجاریان مصاحبه کرده و گفته است که بهتر است دولت آقای رئیسی هر چه زودتر استعفا دهد و برود.» گفت: «اگر این 6 شرط هم جواب نداد، اگر دولت آقای رئیسی استعفا داد، ما می‌آییم.» نظر شما در مورد این شرط چیست؟ و رفتن دولت سازوکار دارد، زمانی که مجلس یازدهم شروع به کار کرد، برخی از نمایندگان به دنبال عدم کفایت سیاسی آقای روحانی بودند، حتی یادم هست در سال 90 که آقای احمدی نژاد 10 روز خانه نشین شد، دوستانش به من مراجعه کردند. مجلس و درخواست کرد که موضوع عدم صلاحیت سیاسی رئیس جمهور در دستور قرار گیرد، این در حال آمدن نیست، اما نارسایی سیاسی موضوع کوچک و ساده ای نیست. من معتقدم ما یک بار در رابطه با بنی صدر از این اصل قانون اساسی استفاده کردیم و امیدواریم و دعا می کنیم که تا انقلاب حضرت مهدی (عج) نیازی به استفاده مجدد از این اصل نداشته باشیم. برکناری حق بنی صدر بود، اما پس از آن خسارات زیادی به کشور وارد شد، از جمله حوادث تروریستی هفتم تیر و هشتم شهریور و جنگ های خیابانی. در مجموع منطقی نیست که برخی برای رسیدن به مرحله انتخابات قمار کنند. آقای حجاریان برای آمدن شما شرط می گذارد نه اینکه شما برای دولت شرط بگذارید. اگر می خواهید در انتخابات شرکت کنید، شرایط و ضوابطی وجود دارد، آنها را بپذیرید و در مراسم تشریف بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید