مصونیت از فیلترینگ با جرم انگاری!

مصونیت از فیلترینگ با جرم انگاری!

هفته گذشته، اخباری مبنی بر تلاش کمیسیون مشترک امنیت برای بازنگری در طرح سایبری که محیط فیلترینگ فعلی و محرومیت ایرانیان از اینترنت بین‌المللی را حفظ می‌کند، منتشر شد.

هفته گذشته، اخباری مبنی بر تلاش کمیسیون مشترک امنیت برای بازنگری در طرح سایبری که محیط فیلترینگ فعلی و محرومیت ایرانیان از اینترنت بین‌المللی را حفظ می‌کند، منتشر شد. جزئیات طرح امنیتی جدید هنوز منتشر نشده است، اما یک منبع آگاه در مجلس به شارک گفت: «هر چیزی که برای محدود کردن اینترنت از تندروهای مجلس در نظر گرفته شده بود، عملاً اتفاق افتاده است و اکنون افراطیون به دنبال جرم انگاری فعالیت‌ها هستند. در فضای مجازی؛ بنابراین، چند ماه آینده شاهد تداوم محدودیت‌های فعلی و تبدیل شدن به جنایتکاران بالقوه برای آنچه تندروهای بنیادگرا نمی‌خواهند خواهیم بود.

در حالی که نزدیک به دو ماه است که با فیلترینگ شدید و کاهش چشمگیر پهنای باند و اینترنت بی کیفیت مواجه هستیم، مردم بحرین از طرح جدید حفاظتی حمایت می کنند تا شرایط را برای کاربران فضای مجازی سخت تر از این روزها کند. البته همین نمایندگان با سلب مسئولیت خود به شورای عالی فضای مجازی اختیار قانونگذاری در رابطه با فضای مجازی دادند و در آن شورا طرح دفاعی با تمام انتقاداتی که از سوی کارشناسان و اهالی آن وارد شده بود به تصویب رسید. با اعتراضات اجرایی همراه بود

مردم بهارستان به این امر راضی نیستند و با ایجاد حمایت های دولتی به دنبال فضای بیشتری برای حضور نمایندگان بومی هستند و برای تثبیت خواسته خود، قانون را بررسی خواهند کرد. اوایل هفته گذشته نماینده ورامین اعلام کرد که تقویت پیام رسان های داخلی از اهداف کمیسیون مشترک پدافند سایبری و در دستور کار قرار گرفته است. حسین نوش آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیسیون طرح مشترک امنیت در این زمینه گفت: دشمنان با بدنام کردن مسئولان در فضای مجازی و واقعی به مسئولان و کارهای مهمی که انجام شده است لطمه می زنند. و ایجاد محتوای مناسب برای ارائه آنها، کارهای بزرگ انجام شده اکنون یک وظیفه است و ما باید برای جنگ ترکیبی دشمن برنامه داشته باشیم. این عضو کمیته طرح امنیت مشترک به ارتقای پیام رسان های فوری اشاره کرد و گفت: من یکی از اعضای کمیته مشترک امنیت سایبری هستم و هدف آن کمیته رشد و ارتقای پیام رسان های فوری است. در حال حاضر نشانه هایی از پیشرفت نشان داده شده است و از هفته آینده جلسات بیشتری برگزار خواهد شد.”

یک روز پس از این سخنان، محمد باقری، نماینده بناب و یکی دیگر از اعضای کمیته مشترک امنیتی تاکید کرد؛ «در شرایط فعلی کشور بازگشایی چنین موضوعات حساسی به صلاح نیست.

تیرماه امسال نامه ای از سوی محسن حقی، مشاور وزیر کشور و رئیس قرارگاه عفاف و حجاب خطاب به یکی از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد که در آن آمده بود: «سرعت بخشیدن به کارها. ایجاد یک سیستم فیلترینگ هوشمند.

الان مثل اینکه کمیته مشترک احساس کرد باید دوباره به گودال برگردد، البته به نظر اکثریت مجلس، در واقع کمیته مشترک دیگر نباید وجود خارجی داشته باشد، اما همچنان صحبت از تشکیل این است. کمیته و تلاش برای تدوین طرح دفاعی جدید.

چرا که چند ماه پیش در پاسخ به نامه رئیس کمیسیون تلفیق طراحی نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی – معروف به سایانت، معاون قانونگذار شورای اسلامی از مخالفت نمایندگان مجلس با ادامه این امر خبر داد. کار کمیسیون مشترک در جلسه غیرعلنی ضمناً با موافقت نمایندگان مردم برای عدم ارائه طرح حفاظت، عملاً کمیسیون مشترک همان روز کارکرد خود را از دست داد. آن کمیسیون که با اکثریت موافق مسدود کردن اینترنت تشکیل شد و کارش با انتقادات جدی مواجه شد، با بازگشت این طرح دیگر کارایی نداشت.

اکنون یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق امنیت مجلس تاکید کرد: در حال حاضر کمیسیون تلفیق غیرفعال است، اما اگر قرار است اتفاق جدیدی در حوزه نظام‌سازی فضای مجازی بیفتد، باید در قالب یک طرح جدید و کسب نظر باشد. از مجلس علی اصغر عنابستانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به زمزمه از سرگیری جلسات کمیسیون مشترک بررسی طرح امنیت در مجلس، اظهار کرد: اتفاقی که در مجلس در خصوص طرح نظام مندسازی فضای مجازی افتاد این بود که کمیته تلفیق بررسی طرح امنیت را در مجلس انجام داد. کلیات این طرح را تصویب کرد، اما هیات رئیسه مجلس این روند تصویب را خلاف قانون تشخیص داد. حالا دو بحث وجود دارد. آیا کمیسیون مشترک اکنون می تواند کار خود را از سر بگیرد؟

وی همچنین گفت: طبق ضوابط از آنجایی که کمیسیون سه ماه فرصت داشت تا کلیات این طرح را تصویب کند و مدت آن به پایان رسیده است، کمیسیون دیگر نمی تواند شروع به کار کند. اگر قرار است این کمیته دوباره شروع به کار کند باید از مجلس مجوز گرفته شود و طرح جدیدی در قالب اصل 85 به این کمیته سپرده شود.

نماینده مردم سبزوار در شورای اسلامی تصریح کرد: اما بحث دیگر این است که دلیل عدم تصویب کلیت این طرح در مدت سه ماه به دلیل تاخیر مرکز تحقیقات در ارائه گزارش است. لذا کمیسیون مجاز به تشکیل می باشد. اما فعلا کمیسیون مشترک تعطیل است و اگر قرار است اتفاق جدیدی در حوزه نظام مندی فضای مجازی بیفتد باید در قالب طرح جدیدی دنبال شود که مجلس هم باید در این باره اظهار نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید