عدم رعایت قانون جمعیت جوانان توسط مدیران جرم انگاری می شود


بخشی از مشکل انتزاع، دگرگونی چارچوب های ارزشی است

قاسمی با اشاره به دلایل افزایش سن ازدواج در کشور گفت: موضوع تجرد بر جمعیت و تولد فرزندان تاثیر می گذارد و بخشی از مشکلات تجرد ناشی از نگرش ها و تغییر ارزش ها، سبک زندگی و اقتصاد است.

وی با اشاره به وضعیت ناباروری کشور گفت: ناباروری به این معناست که اگر زوجی در طول یک سال اقدام به بچه دار شدن کرده اند اما موفق نشدند نابارور هستند که شامل ناباروری اولیه و ثانویه می شود.

این مقام مسئول اذعان داشت: 20 درصد از زوج های کشور به ناباروری اولیه و ثانویه مبتلا هستند و این رقم زیادی است که مهمترین دلیل آن رژیم غذایی، سبک زندگی و فراوانی محصولات تراریخته است.

قاسمی گفت: علم برای درمان ناباروری در کشور وجود دارد، اما زیرساخت های آن کافی نیست. چون در همه شهرها مراکز تخصصی درمان ناباروری با بورسیه ناباروری نداریم، این شرایط کار را پیچیده می کند.

وی با اشاره به اینکه برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در حوزه جمعیت مبنی بر اینکه جمعیت ایران تا 30 سال آینده به 30 میلیون نفر می رسد، گفت: چنین فرضی در کشور و در هیچ یک از مدل های کشور محقق نخواهد شد. جمعیت پژوهی 30 «سال آینده و 1430 به 30 میلیون نمی رسد.

دبیر مرکز تحقیقات رهبری جمعیت یادآور شد: نرخ رشد جمعیت در کشور طی 15 سال آینده صفر درصد خواهد بود و رشد جمعیت متوقف می شود و طی سه دهه آینده نسبت جمعیت منفی را شاهد خواهیم بود. یعنی در سال 1430 جمعیت کشور کاهش یافت.


دولت باید در طرح جمعیت جوانان در این زمینه جدیت بیشتری داشته باشد

قاسمی گفت: تعداد مهاجران و ساکنان آپارتمان در استان قزوین زیاد است به طوری که پس از استان های تهران و البرز به عنوان سومین استان درصد بالایی از آپارتمان نشینی را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: شهرنشینی و آپارتمان نشینی با نرخ زاد و ولد رابطه معکوس دارد و با افزایش زندگی مسکن در آپارتمان، نرخ زاد و ولد کاهش می یابد.

وی گفت: انسجام اجتماعی خوبی در استان قزوین وجود دارد و این استان می تواند پایلوت سیاست های جمعیتی شود.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای قانون جمعیت جوانان یادآور شد: این قانون هشت سال دیرتر از سیاست کلی جمعیت 1400 نفری تصویب شد و فاز اول آن امسال با اعتبار 11 هزار میلیارد تنی اجرا می شود.

قاسمی ادامه داد: هدف از تصویب قانون جوانان رفع موانع اولیه برای زوج های جوان در زمینه معافیت ولادت و مالیات، اعطای تسهیلات بانکی، حقوق اولاد و اعطای زمین خارج از پایتخت و تامین خودروهای بدون قرعه کشی از جمله مزایای اعمال این قانون.

عدم اعمال قانون جوانان به جمعیت توسط مدیران جرم انگاری می شود

وی گفت: قانون جوانان جمعیت در حال حاضر در بسیاری از دستگاه ها قابل اجرا است اما با توجه به اینکه همه دستگاه ها به طور کامل وارد اجرای این قانون نشده اند، منافع کامل آن در جامعه احساس نمی شود.

دبیر مرکز تحقیقات رهبری جمعیت در پاسخ به سوالی مبنی بر دستاوردهای اجرای طرح جمعیت جوانان گفت: کار دولت را قابل قبول می دانم اما تاخیر در تشکیل ستاد ملی جمعیت، تدوین آیین نامه. این امر مشکلاتی را برای نهادهای مختلف ایجاد کرده است و انتظار می رود دولت در این زمینه با جدیت بیشتری برخورد کند.

قاسمی یادآور شد: قانون جمعیت برای جوانان از معدود قوانینی است که ضمانت اجرایی دارد و کسانی که از اجرای آن خودداری کنند در دستگاه مربوطه جرم انگاری و عزل می شوند.

وی در پایان گفت: قانون جوانان خالی از ایراد نیست اما بهترین قانون در حال حاضر موجود است زیرا دیگر زمانی برای حرکت قانون نداریم و با وجود برخی کاستی ها گام خوبی در راستای اجرای سیاست جمعیتی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید