جریان های سیاسی دیگر جایی در بین مردم ندارند کل تاریخ اصلاحات-بنیادگرایی

جریان های سیاسی دیگر جایی در بین مردم ندارند کل تاریخ اصلاحات-بنیادگرایی

انتخابات به عنوان یکی از ارکان ظهور اراده رئیس جمهور مردم، همواره در جوامع مختلف از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و هر چه مشارکت مردم در پای صندوق های رای بیشتر باشد، میزان رضایتمندی مردم نیز افزایش می یابد. با عملکرد مسئولین در ولسوالی ها متفاوت بود و در نتیجه دولت ها و مجالس قوی تری تشکیل و شروع به فعالیت کردند.

نگاهی به دو روند پیشین انتخابات یعنی انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 1377 و سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در خرداد 1400 نشان می دهد که جامعه از برخی روندهای موجود ناراضی است و به همین دلیل بخشی از جامعه در حال حاضر بی تفاوت است. این در شرایطی است که انتخابات مجلس دوازدهم در راه است و پس از نزدیک به 9 ماه جامعه یک انتخابات دیگر را پشت سر خواهد گذاشت. اما به گفته برخی کارشناسان و تحلیلگران; از آنجایی که نسبت به انتخابات گذشته تغییر چشمگیری در بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی مردم ایجاد نشده است، افکار عمومی نسبت به انتخابات چندان نگرش مثبتی ندارند. این در حالی است که جریان های سیاسی نیز از هر نظر تلاش می کنند مردم را به حضور در انتخابات و به ویژه حمایت از یکدیگر در انتخابات تشویق کنند. محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره می گوید: اصلاح طلبان و اصولگرایان چندان توان ترغیب مردم به پای صندوق های رای را ندارند و تنها تغییر بزرگ و متفاوت از سوی تصمیم گیران در موضوع انتخابات می تواند ایجاد کند. این میل در میان توده‌های مردم.. حال باید دید در ماه‌های آینده اوضاع به چه سمتی پیش خواهد رفت».

ارائه جریان های سیاسی با محوریت انتخابات و نحوه نگاه مردم به آنها از جمله موضوعاتی است که در صحنه انتخابات بسیار تاثیرگذار است و بدیهی است هر جریانی که بتواند مردم را همراهی کند شانس بیشتری برای پیروزی خواهد داشت. حال سوال این است که برداشت عمومی از جریانات سیاسی و به طور کلی اصلاح طلبان و اصولگرایان در نزد مردم چه جایگاهی دارند تا بتوانند آنها را به حضور در انتخابات تشویق کنند. در همین راستا «آرمان ملی» در گزارشی میدانی به بررسی نظرات اقشار مختلف مردم در این زمینه پرداخت و نظر آنان را جویا شد.

محمد جواد که پزشک است و با عامه مردم کار می کند، درباره جریان های سیاسی که مردم را به رای دعوت می کنند، می گوید: به نظر من جریان های سیاسی دیگر پایگاه اجتماعی لازم را مانند گذشته ندارند. اصلاح طلبان پس از چند دوره اخیر سرمایه اجتماعی خود را از دست داده اند، اما شاید اصولگرایان تغییر چندانی در موضع خود نداشته اند، یعنی با توجه به عملکرد دولت؛ آنها همچنین در وضعیت چندان جالبی نیستند. کسانی که همیشه رای می دهند و معمولا به اصولگرایان رای می دهند در انتخابات شرکت می کنند.

رضا از فعالان عرصه رسانه است و به آرمند ملی گفت: من معتقدم بحث قانع کردن مردم از جریان های سیاسی یک سوال نسبی است و نمی توان گفت اصلاح طلبان یا اصولگرایان می توانند مردم را پای صندوق بیاورند یا نه، زیرا بستگی به اراده دارد. اتفاقاتی مانند احتمال رقابت برای جریان های سیاسی پیش می آید یا وضعیت اقتصادی جامعه به حدی می رسد که با رضایت در انتخابات شرکت کنند؟ البته فکر می کنم با مشارکت جدی نمی توان انتظار مشارکت بالایی داشت چرا که متاسفانه بخشی از جامعه به این نتیجه رسیده اند که حتی با حضور در انتخابات هم شرایط تغییر نمی کند.

شیدا معلم است و از دید او به این موضوع نگاه کرد و گفت: انتخابات مجلس سال هاست که می شود و دیدیم کاری از دستشان بر نمی آید. مجلس به معلمان به چشم خیر می نگریست و الان هم درد معلم را فقط معلم می داند. جنبش های سیاسی دیگر جایی در میان مردم ندارند تا مردم را به رأی دادن تشویق کنند. سارا که دانشجو است می گوید: مردم همیشه به امید بهبود شرایط و تغییر وضعیت موجود در انتخابات شرکت کرده اند، اما به نظر می رسد با توجه به شرایط کنونی مردم و عملکرد دولت، شرکت در انتخابات انجام می دهد. چیزی را تغییر نمی دهد و جریان های سیاسی در حال حاضر جایی در وسط نیستند، مردم نمی خواهند حرف هایشان بر مردم تأثیر بگذارد.

امیر یکی دیگر از دانشجویانی است که درباره انتخابات مجلس و تأثیر جریانات سیاسی می گوید: انتخابات یک موضوع ملی است که مشارکت در آن احساس می شود، اما اینکه جریان های سیاسی تا چه حد می توانند مردم را به رأی دادن تشویق کنند بستگی به نگاه مردم دارد. که نظر مردم هم خیلی مثبت نیست.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با جایگاه جریان های سیاسی در جامعه اظهار کرد: معتقدم اصلاح طلبان و اصولگرایان تا حد زیادی پایگاه خود را در بین مردم از دست داده اند و به دلیل شرایطی که به وجود آمده مردم هر دو جریان را مسبب این می دانند. مشکلات کشور مردم ناراضی و از هر دو جریان. جلال جلالی زاده به «آرمان ملی» گفت: اصولگرایان یا اصلاح طلبان اهرم و ابزار لازم برای تشویق مردم به حضور در انتخابات و حمایت از آنها را ندارند. وی افزود: به نظر من باید مردم را تشویق کرد تا در انتخابات آینده شرکت کنند. مجلس و دولت باید به وعده هایی که داده اند عمل کنند.

جریان های سیاسی باید از ادبیات فاخر استفاده کنند

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص نوع نگاه مردم به جریانات سیاسی اظهار داشت: قبلاً این موضوع را مطرح کردم که مردم مدتی است از این دو جریان عبور می کنند و تنها چیزی که می تواند مردم را امیدوار کند معرفی مسئولان است.. امیررضا واعظی آشتیانی به آرمان ملی گفت: در انتخابات گذشته دیدیم که معیار قضاوت مردم عملکرد مدیران و مسئولان در حوزه های مختلف است و مردم با حضور در انتخابات از مسئولان انتظار دارند.وی افزود: فراموش نکنیم که گاهی اوقات این دو جریان سیاسی مشاهده شد، متاسفانه نوع گفتمان و ادبیاتی که به کار بردند زیبنده فضای سیاسی کشور نبود و حتی گاهی شاهد نوع ادبیات و گفتمانی بودیم که اگر جریانات سیاسی بخواهند به نوعی ضدفرهنگ در جامعه تبدیل شدند. برای تأثیرگذاری در مشارکت مردم باید از ادبیات اصیل و منطقی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید