جزئیات افزایش حقوق کارکنان دولت در بودجه 1402

جزئیات افزایش حقوق کارکنان دولت در بودجه 1402

آنچه دولت در لایحه بودجه 1402 برای حقوق کارمندان ارائه کرده است نشان می دهد که افزایش تدریجی حقوق در دستور کار قرار دارد و میانگین آن 20 درصد است. بنابراین برای درجات پایین تر از این تعداد افزایش می یابد.

تبصره 12 لایحه بودجه 1402 مقرر می دارد ضریب حقوق گروه های مختلف مأموران شاغل بر اساس آخرین حکم استخدامی به طور میانگین 20 درصد افزایش می یابد به نحوی که میزان حکم رسمی استخدامی و کارکنان پیمانی و مبلغ قرارداد ماهانه کارکنان با قرارداد کار ثابت (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمتر از 70 میلیون ریال (هفت میلیون تومان) نباشد. نسبت به طول خدمت

در بند سوم تبصره 12 ماده 1 لایحه بودجه 1402 به حق خانواده و اولاد اشاره شده است که به ترتیب 50 و 100 درصد افزایش می یابد. در این بند آمده است: «در اجرای ماده (16) قانون حمایت از خانواده و جوانان، امتیاز از مزایای عائله مندی و حقوق فرزند موضوع بند (4) ماده (68) قانون مدیریت. از خدمات کشوری مستمری بگیران و مستمری بگیران به ترتیب 2280 و 1050 ریال و معادل ریالی پاداش مذکور برای کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تعیین می شود.

در همین رابطه میشم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در یک برنامه تلویزیونی جزئیات افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 1402 را با اشاره به مدل پلکانی افزایش حقوق عنوان کرد و اظهار داشت: بخشی از این مدل کاربردی است. با مالیات و برای بخش دیگر ما همچنین مدلی برای اضافه کردن یک عدد ثابت تحت عنوان بازپرداخت حقوق در تصمیمات استخدام همکاران ارائه داده ایم.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: فردی که 5 میلیون تومان حقوق می گیرد، وقتی آن عدد 6 میلیون تومان می شود، نرخ او بسیار بیشتر از فردی است که 30 میلیون تومان می گیرد و الان 31 میلیون تومان شده است.

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور افزود: اعتقاد من این است که الگوی درصدی، مدلی است که شکاف ها را افزایش می دهد، بنابراین پیشنهاد ما حتی در لایحه این بود که به این سمت برویم که یک عدد ثابت به استخدامی همه کارکنان اضافه شود. ..

لطیفی خاطرنشان کرد: در مدل درصدی وقتی می گوییم 20، 25 و 30 درصد، برای فردی که 6 میلیون تومان دریافت می کند، تبدیل به عدد می شود مثلاً 7200 و برای فردی که 30 میلیون تومان دریافت می کند، 6 میلیون تومان می شود. که خیلی بیشتر از نفر قبلی و شاید کل دستمزدش است، بنابراین به دنبال این بودیم که الگو را دنبال کنیم و احساس کنیم که اگر قرار است عدالت رعایت شود، باید به آن سمت برویم.

لطیفی از پنجمین اقدام افزایش حقوق کودک و خانواده خبر داد و گفت: این رقم در سال گذشته 100 میلیون و 200 هزار تومان بود اما سال آینده حقوق کودک و خانواده رقم خوبی خواهد بود و فکر می کنم 600 و 300 هزار تومان باشد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی به تدوین قانون جامع نظام حقوق و دستمزد به عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: آخرین قانونی که در این زمینه داریم قانون کارمندان کشوری است که در سال 1388 به تصویب رسیده است. البته ما همچنان قانون نظام هماهنگ مصوب 1970 و قانون استخدام کشوری 1345 را برای برخی از همکارانمان اعمال می کنیم.

لطیفی ادامه داد: پیشنهاد ما تشکیل کارگروهی بود تا بتوانیم قانون جامعی را تدوین کنیم که مبنای این قانون قرار گیرد.

لطیفی اضافه کرد: اگر یک قانون داشته باشیم به جای داشتن چندین مصوبه و چند نوع روش محاسبه، با مدل محاسبه ضمن رعایت تفاوت ها، عدالت در پرداخت ها نیز محقق می شود.

معاون رئیس جمهور پرداخت حقوق بر اساس بهره وری را از دیگر اقدامات انجام شده برای ترمیم حقوق کارکنان کشوری عنوان کرد و گفت: بر اساس این مدل، پرداختی که خارج از اختیار است، تحت عنوان اضافه کاری و یا در صورت عملکرد استثنایی، انجام می شود. مانند آنچه برخی از شرکت ها و سازمان ها ارائه می دهند باید بر اساس عملکرد پرداخت شود، نه صرفاً جنبه ترمیمی، و در واقع فردی که بیشتر تلاش می کند و تلاش بیشتری می کند باید از حداقل های موجود بیشتر بهره مند شود.

دیدگاهتان را بنویسید