جزئیات ایدز در تهران; آیا برای انسان خطرناک است؟

جزئیات ایدز در تهران;  آیا برای انسان خطرناک است؟

ایمان معماریان دامپزشک درباره ایدز گربه سانان گفت: این بیماری برای انسان خطرناک نیست. ایدز گربه ها آنها را مستعد ابتلا به بیماری های دیگر می کند. هیچ مطالعه ای در تهران انجام نشده است که مشخص شود چه تعداد گربه در شهر به ایدز گربه سانان یا حتی بیماری های دیگر مبتلا هستند.

تهران به یکی از شهرهای جهان با بیشترین تعداد گربه تبدیل شده است. استانبول که زمانی به استانبول (استانبول گربه ها) معروف بود، باید جای خود را به تهران بدهد. به هر کجای تهران که نگاه کنی در هر کوچه و خیابانی گربه های زیادی پیدا می شود. طبق آخرین آمار غیررسمی سال 2016 تعداد گربه ها در تهران 320 هزار قلاده است که از جمعیت 68 کشور دنیا بیشتر است!

این گربه های بامزه در بین خود مستعد ابتلا به بیماری های مختلف هستند و می توانند برای حیوانات دیگر مسری باشند. آنها همچنین ناقل بیماری های مختلف برای انسان هستند. یکی از این بیماری ها “ایدز گربه ها” است که سیستم ایمنی آنها را ضعیف می کند و زمینه ابتلا به هر بیماری را که وجود دارد فراهم می کند.

درباره ایدز گربه ها چه می دانید؟

ویروس نقص ایمنی گربه (FIV) یکی از شایع ترین و پیامدترین بیماری های عفونی گربه ها در سراسر جهان است. در گربه های آلوده، FIV به سیستم ایمنی حمله می کند و گربه را در برابر بسیاری از عفونت های دیگر آسیب پذیر می کند. اگرچه گربه‌های آلوده به FIV ممکن است برای سال‌ها عادی به نظر برسند، اما در نهایت از یک نقص ایمنی رنج می‌برند که به باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های معمولی بی‌ضرر که در محیط‌های روزمره یافت می‌شوند به طور بالقوه باعث بیماری شدید می‌شوند. هنوز هیچ درمان جدی برای FIV وجود ندارد، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که گربه‌های مبتلا به FIV معمولاً تا زمانی که به ویروس لوسمی گربه‌سان آلوده نباشند، امید به زندگی متوسطی دارند.

راه اصلی انتقال FIV از طریق زخم ها، مانند کاسه آب مشترک یا مناطق نظافت با دیگر گربه ها است. اگر گربه مادر در دوران بارداری خود به FIV آلوده شود، خطر انتقال به بچه گربه ها افزایش می یابد. تماس جنسی وسیله قابل توجهی برای گسترش FIV در بین گربه ها نیست.

سه مرحله عفونت FIV وجود دارد. مرحله اول، عفونت معمولا 1-3 ماه پس از عفونت رخ می دهد. در این زمان، ویروس به غدد لنفاوی می‌رود و پس از آن ویروس به سایر غدد لنفاوی بدن سرایت می‌کند و در نتیجه غدد لنفاوی به طور موقت بزرگ می‌شوند که اغلب با تب، افسردگی و از دست دادن اشتها همراه است. این مرحله از عفونت می تواند بسیار خفیف باشد و اغلب توسط صاحبان آن نادیده گرفته می شود یا به علل دیگر تب نسبت داده می شود.

در مرحله دوم، گربه ها وارد فاز بدون علامت می شوند که می تواند از ماه ها تا چندین سال طول بکشد. در طی این مدت، ویروس بسیار آهسته در سلول های سیستم ایمنی تولید مثل می کند و گربه ها هیچ علامت ظاهری بیماری را نشان نمی دهند. گربه‌های آلوده ممکن است ناهنجاری‌های خونی مانند سطح پایین گلبول‌های سفید خون یا افزایش پروتئین خون را نشان دهند. برخی از گربه ها در این مرحله باقی می مانند و بیماری پیشرفت نمی کند.

با ادامه گسترش ویروس، گربه ها وارد حالت سرکوب پیشرونده سیستم ایمنی می شوند که در طی آن عفونت های ثانویه ممکن است رخ دهد. بیشتر بیماری های مربوط به FIV از خود ویروس نیستند، بلکه از این عفونت های ثانویه یا مشکلات سیستم ایمنی هستند. گربه ها ممکن است به عفونت های مزمن یا عود کننده پوست، چشم، دستگاه ادراری یا دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا شوند. ژنژیویت و یک بیماری شدید دندانی به نام gingivostomatitis در گربه های آلوده به FIV شایع است و احتمال ابتلا به سرطان و اختلالات خونی در آنها بسیار بیشتر از گربه های سالم است. کاهش وزن، تشنج، تغییرات رفتاری از علائم آن است.

نگرانی برای سلامت انسان

FIV در بیشتر محیط ها بیش از چند ساعت زنده نمی ماند. با این حال، گربه های آلوده به FIV اغلب با سایر عوامل عفونی که ممکن است یک تهدید باشند، همزمان آلوده می شوند. برای مسدود کردن مسیر انتقال، پاکسازی محیط و ضدعفونی کامل، تعویض ظروف غذا و آب ضروری است.

و اگرچه FIV شبیه ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) است و باعث بیماری های گربه مانند سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) در انسان می شود، اما یک ویروس بسیار خاص است که فقط گربه ها را مبتلا می کند. در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه FIV می تواند باعث عفونت یا بیماری در انسان شود وجود ندارد.

آمار جمعیت گربه شهری در تهران وجود ندارد

ایمان معماریان دامپزشک و کارشناس حیات وحش گفت: آماری از تعداد گربه های شهری در تهران وجود ندارد. تاکنون هیچ بررسی برای تعیین تعداد این حیوانات انجام نشده است. اولین چیزی که برای مدیریت جمعیت گربه شهری لازم است این است. این تولید آماری است که ما در ایران نداریم. اما مهم ترین راه حل برای کنترل جمعیت گربه های شهری مدیریت بستر و کاهش دسترسی آنها به منابع غذایی و همچنین تغذیه است.

وی تاکید کرد: شهرداری باید چنین آماری داشته باشد. تصور اینکه شهرداری فقط باید حیوانات شهر را مدیریت کند اشتباه است. دلیل آن این است که این حیوانات در اطراف شهر و در مکان هایی که سازمان خاصی وجود ندارد وجود دارند و اگر فقط در داخل شهر مدیریت شوند جمعیت آنها دوباره وارد شهر می شود. بنابراین باید به این موضوع به صورت جامع تری توجه شود.

ایمان معماریان گفت: جمعیت زیادی از گربه ها در کشورهای ایران، هند و ترکیه دیده می شود. اما برنامه های مدیریت جمعیت در این کشورها وجود دارد. در ایران به خصوص تهران برنامه ای برای مدیریت جمعیت گربه های خیابانی وجود ندارد. دلیل اصلی عدم برنامه ریزی برای مدیریت جمعیت گربه های شهری این است که مسئولان هنوز نیاز این کار را درک نکرده اند.

این دامپزشک تاکید کرد: بهداشت عمومی، رفاه حیوانات ولگرد، آسیب به گونه های حیات وحش بومی و… از جمله سوالات ضروری است که باید مسئولان را به حرکت در جهت مدیریت جمعیت گربه های شهری ترغیب کند. انواع حیات وحش شهری اعم از پرندگان، جوندگان و خزندگان که در شهر تهران فراوان‌تر بودند، با گسترش جمعیت گربه‌سان شهری کمتر از قبل شده‌اند. همچنین انتقال بیماری از دیگر مواردی است که می تواند برای افراد مشکل ایجاد کند. چون مثل سگ و گربه اهلی معاینه بهداشتی ندارند.

انتقال انگل‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها در بین گربه‌ها، سایر حیوانات و مردم یکی از موارد مشکل‌ساز این شهر است. همچنین حیوانات خیابانی که توسط انسان ها نگهداری نمی شوند نیز دائما بیمار هستند و در نهایت در شرایط اسفباری می میرند.

وی در ادامه افزود: زمانی که هیچ آژانسی برای نگهداری از این حیوانات وجود نداشته باشد، از کسانی که به آنها غذا می دهند، نمی توان اتهام قانونی گرفت. با این حال، این عمل زمینه ای برای پرورش بیش از حد این حیوانات ایجاد می کند. از طرفی در ایران با مدیریت پسماند مشکل جدی داریم. وقتی زباله در شهر باقی می ماند، از بندپایان و حشرات گرفته تا گونه های فرصت طلب مانند کلاغ، گربه، موش، روباه و… در شهر نیز افزایش می یابد. وقتی مردم مطلع و مطلع نیستند فکر می کنند راه دوستی با حیوانات شهری، غذا دادن به آنهاست که اصلا درست نیست.

آیا ایدز گربه برای انسان خطرناک است؟

ایمان معماریان درباره ایدز گربه سانان نیز گفت: این بیماری برای انسان خطرناک نیست. ایدز گربه ها آنها را مستعد ابتلا به بیماری های دیگر می کند. هیچ مطالعه ای در تهران انجام نشده است که مشخص شود چه تعداد گربه در شهر به ایدز گربه سانان یا حتی بیماری های دیگر مبتلا هستند. این بیماری علائم خاصی ندارد و فقط سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. این ضعف سیستم ایمنی در نهایت منجر به عفونت های بعدی در بدن گربه می شود.

این دامپزشک در نهایت گفت: در این شرایط بیماری های شایع مانند بیماری های انگلی، قارچی و باکتریایی بین انسان و گربه رو به افزایش است.

منبع: رکنا