پشه ایدز که ناقل سه بیماری است وارد کشور شده است

ساعت: 09:40
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792279

این پشه می تواند ناقل برخی از بیماری های ویروسی باشد. در حال حاضر بیماری هایی که برای ما مهم هستند و دنیا نگران آن هستند زیکا، تب دنگی و آبله مرغان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کارشناس بیماری های منتقله از طریق ایدز دفتر بیماری های قابل انتقال وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات کنترلی وزارت بهداشت برای کنترل شیوع پشه های ایدز در استان هرمزگان، بر لزوم بهبود محیط زیست و بهبود محیط زیست تاکید کرد. مدیریت پسماند منطقه

دکتر عبدالرضا میراولیایی با اشاره به وجود دو گونه مختلف از پشه ایدز گفت: اولین گونه ای که ناقل اصلی این بیماری است، پشه ایدز آسپتی است که می تواند در آب و هوای گرم و مرطوب و به ویژه نزدیک به زندگی انسان زندگی کند. در داخل خانه. مردم زندگی می کنند. دومین گونه پشه Aedes Alpopictus است که وحشی تر است و در نزدیکی انسان زندگی نمی کند و در کنار درختان و طبیعت وجود دارد. در حال حاضر اولین گونه از این پشه در بلغارستان به نام Aedes apepti صید شده است.

وی گفت: این پشه می تواند ناقل برخی بیماری های ویروسی باشد. در حال حاضر بیماری هایی که برای ما مهم هستند و دنیا نگران آن هستند زیکا، تب دنگی و آبله مرغان است. البته تب دنگی به دلیل مرگ و میر آن از دو بیماری دیگر اهمیت بیشتری دارد و در واقع می تواند در درصد بسیار کمی حدود 2 تا 3 درصد باعث مرگ شود.

وی افزود: بیماری چیکن گونیا نیز می تواند باعث درد شدید مفصلی شود که بسیار ناتوان کننده است و بیمار را از زندگی عادی خارج می کند. بیماری زیکا از طریق رابطه جنسی نیز قابل انتقال است و یکی از خطرات این بیماری این است که می تواند منجر به تولد نوزادانی با مغز مخچه ای شود که عقب مانده ذهنی هستند.

وی افزود: هر یک از این سه بیماری ویروس خاص خود را دارند و بسته به اینکه کدام یک از این ویروس ها توسط پشه منتقل می شود، می تواند یکی از سه بیماری زیکا یعنی تب دنگی و سوزاک را ایجاد کند.

میرولیایی ادامه داد: از زمان گزش پشه تا بروز علائم به طور متوسط ​​یک تا دو هفته طول می کشد. متاسفانه بیماری های منتقل شده توسط پشه های ایدز واکسن موثر یا درمان خاصی ندارند. حدود 75 تا 80 درصد افرادی که از طریق نیش پشه به این ویروس آلوده می شوند علائم بسیار خفیفی مانند سرماخوردگی دارند و درصد بسیار کمی از افراد علائم شدید دارند. مدت درمان معمولاً به قدرت بدنی فرد بستگی دارد و مثلاً در بیماری دانگ ممکن است بیش از 3 هفته هیچ علامتی نداشته باشد، اما در آبله مرغان ممکن است بیمار ماه ها علائم داشته باشد.

وی گفت: زیکا، تب دنگی و سوزاک با حمله پشه های آئدس یا آلپوپیکتوس منتقل می شوند. البته بیماری زیکا می تواند از طریق رابطه جنسی نیز منتقل شود.

وی با بیان اینکه آیا اطلاعاتی در مورد منشاء پشه های ایدز صید شده در استان هرمزگان وجود دارد که از چه مبدا و چگونه وارد ایران شده اند یا خیر؟، گفت: هنوز اطلاعات دقیقی نداریم. اما می دانیم که از آنجایی که این پشه در کشور ما متولد نشده است، ممکن است از طریق مبادلات و کالا وارد شده باشد. احتمال ورود پشه از جنوب شرق آسیا، کشورهای جنوب خلیج فارس و غیره به کشور؛ زیرا در سال های اخیر پشه های ایدز فراوانی در عمان داشته ایم.

کارشناس ایدز اداره کل بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره اقدامات انجام شده در استان هرمزگان برای جلوگیری از شیوع این پشه مهاجم، گفت: نکته بسیار مهم برای مبارزه با پشه ها در برابر ایدز این است که این پشه تمایل زیادی به رشد و نمو دارد. در مکان هایی که مشکلات سلامتی وجود دارد، ضرب شود. آب راکد، فاضلاب رها شده، زباله های رها شده و لاستیک های رها شده خودرو و …. محله هایی هستند که پشه ها تمایل به تخم گذاری دارند. به همین دلیل مبارزه اولیه ما با این پشه پاکی محیط زیست انسان است و باید محیط زیست را تا حد امکان بهبود بخشیم و محیط زندگی خود را کاملا تمیز نگه داریم تا این پشه جایی برای زندگی نداشته باشد.

وی گفت: اگر محیط زیست به درستی بهبود نیابد، این پشه مکانی برای تخم گذاری پیدا می کند. متأسفانه یکی از ویژگی های پشه های ایدز این است که تخم های آن ها به خشکی مقاوم بوده و می توانند یک تا دو سال زنده بمانند و چون سموم و آفت کش ها روی تخم پشه تأثیر نمی گذارند باعث مرگ پشه های بالغ می شوند. اما تخم های پشه باقی می مانند و به محض باریدن اولین باران از تخم بیرون می آیند.

وی افزود: از سوی دیگر، اگر پشه به این ویروس مبتلا شود، می‌تواند عفونت را به تخم‌های خود و نسل‌های آینده منتقل کند و مبارزه را سخت کند. زیرا پشه های جدید ذاتاً آلوده هستند و این یکی از چالش های اصلی ماست.

ورود یک «پشه» نگران کننده به کشور و سه بیماری مهم منتقل کننده آن

وی افزود: علاوه بر این در صورت صید این پشه در منطقه اقدامات کنترلی دیگری مانند استفاده از سموم مخصوص انجام می شود. از این آفت کش ها به صورت اسپری یا اسپری استفاده می شود تا پشه های ایدز توانایی رشد و تولیدمثل خود را از دست بدهند.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات تیم های ما فقط در دو شهر بندرلنگه و بندرعباس پشه های ضد ایدز صید شده است و تیم های مراقبتی در استان های همجوار و مرزی با وجود بررسی های فراوان در هیچ نقطه ای از کشور این پشه را پیدا نکرده اند. بر اساس سیستم مراقبتی که برای یافتن افراد مبتلا به دنگی یا آبله مرغان ایجاد کردیم، هرگز مورد انسانی در این دو شهر نداشتیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ گونه عفونت ویروسی در پشه های صید شده در استان هرمزگان مشاهده نشده است، افزود: البته این بدان معنا نیست که پشه های صید شده در روزهای آینده آلوده نشوند، اما تاکنون هیچ گونه عفونتی مشاهده نشده است. گزارش شده است.

وی افزود: همزمان با عملیات کنترل و بهسازی محیط زیست که با کمک شهرداری ها انجام می دهیم، اقدامات مه پاش در قالب اکیپ های مشخص انجام می شود. در عین حال با انجام این اقدامات در حال تحقیق در مورد فراوانی پشه در روزها و هفته های آینده هستیم. نمی توان دقیقا پیش بینی کرد که چه زمانی عملیات مدیریت به پایان می رسد.

میراولیایی گفت: بهترین راه مبارزه با این پشه در شرایط فعلی بهبود محیط زیست است. به دلیل کمبود آب، برخی از خانواده ها ممکن است گالن ها یا ظروف آب را که پشه می تواند در این محله ها نگه دارد، نگهداری کنند. همچنین قابلیت رشد در گلدان، ضایعات پراکنده و غیره را دارد. اگر آلودگی وجود داشته باشد و مدیریت پسماند نباشد، نمی توانیم رشد این پشه را کنترل کنیم.

وی گفت: یکی از ویژگی های پشه در مقابله با ایدز این است که اپیدمی های انفجاری ایجاد می کند. یعنی اگر پشه های آلوده در جامعه وجود داشته باشد در مدت کوتاهی می توانند جمعیت زیادی را آلوده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید