پشه ها چه کسانی را بیشتر نیش می زنند؟

به نقل از روزنامه گاردینبا توجه به نتایج یک مطالعه جدید، مشخص شده است که برخی از افراد واقعا “مگنت پشه” هستند.محققان دریافتند افرادی که برای پشه ها جذاب تر هستند، مواد شیمیایی خاصی را روی پوست خود تولید می کنند که برای پشه ها جذاب است و این خبر بد است. این است که پشه ها در طول زمان به موارد مورد علاقه خود وفادار می مانند.

لزلی ووشال، عصب‌شناس دانشگاه راکفلر در نیویورک می‌گوید: «اگر سطوح بالایی از این مواد روی پوست خود داشته باشید، در پیک‌نیک همه نیش‌ها را خواهید خورد».

به گفته ووشال، افسانه های عامیانه زیادی در مورد اینکه چرا پشه ها به سمت افراد خاصی جذب می شوند وجود دارد که اکثر آنها هیچ پایه علمی ندارند.

در این آزمایش، ووشال و همکارانش از داوطلبان خواستند که دستکش‌های پارچه‌ای بپوشند و سپس بافت‌ها را در تله‌های جداگانه در انتهای یک لوله بلند قرار دادند و به زودی مشخص شد که پشه‌ها بیشتر جذب دستکش‌های خاصی می‌شوند. در پایان آزمایش، نتایج داستان “مگنت پشه” را تایید کرد. یکی از نمونه ها 100 برابر بیشتر از بقیه پشه ها را جذب کرد.

پشه مورد استفاده در این آزمایش، پشه تب زرد بود، اما به گفته ووشال، انتظار می رود نتیجه آزمایش با سایر گونه ها نیز همین باشد.

بر اساس نتایج این آزمایش، افرادی که بیشترین پشه ها را جذب می کنند، سطوح بالایی از اسیدهای چرب خاص روی پوست خود دارند. به گفته ووشال، این مولکول های چربی توسط لایه مرطوب کننده طبیعی پوست پخش می شوند. باکتری های مفید روی پوست این اسیدها را می خورند و مقداری از بوی پوست ما را تولید می کنند.

این تحقیق ممکن است به یافتن راه‌های جدیدی برای دفع پشه‌ها کمک کند، اما یافتن راهی مؤثر برای خلاص شدن از شر پشه‌ها کار آسانی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید