لزوم مشارکت مردمی در پیشگیری از ازدیاد پشه آئدس

جلسه شورای عالی سلامت جزیره کیش پس از اجرای اقدامات پیشگیرانه در راستای افزایش پشه آدز و بررسی برخی دیگر از طرح های بهداشتی، نظارتی، درمانی و اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری موج کیش

هفتادمین جلسه شورای عالی سلامت جزیره کیش با حضور رحیم سرهنگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش معاون فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور و مدیران این سازمان و مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات، رئیس بیمارستان و احمد رئیسی رئیس اداره کنترل و کنترل مالاریا وزارت بهداشت و برخی مدیران از موسسات پزشکی، علوم دانشگاهی، ادارات و سازمان های فعال در کیش عصر روز چهارشنبه 15 آذر در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی برگزار شد.

در این جلسه رحیم سرهنگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر مشارکت مردم در جلوگیری از افزایش پشه آئدس و ریشه کنی آن از شرکت عمران، آبرسانی و خدمات رسانی خواست با مرکز بهداشت و سایر نهادها همکاری لازم را داشته باشند. و آژانس های فعال در کیش با افزایش اقدامات موثر، بیش از گذشته در راستای بهسازی و سمپاشی و مه پاش محیط گام برمی دارند.

همچنین در این جلسه احمد رئیسی رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت با بیان اینکه تنها کشوری هستیم که توانسته ایم بیماران را قبل از شیوع هر گونه بیماری منتقله از طریق پشه شناسایی و قرنطینه کنیم؛ وی تاکید کرد: از آنجایی که هیچ واکسنی برای پیشگیری از بیماری های مرتبط با این پشه از جمله دانگ، زیکا و چیکونگونیا وجود ندارد. لازم است از افزایش پشه Aedes جلوگیری شود که می تواند بیماری را در تماس با فرد آلوده منتقل کند. آموزش مردم و پاکیزگی محیط زیست باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت با اشاره به روابط خوب و تعامل و همکاری سازنده وزارت بهداشت و سازمان منطقه آزاد کیش از اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با این بیماری قدردانی کرد. Aedes Mosquito پیروی از پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از ویروس کووید-19 ضروری بود. امروزه برای مبارزه با این پشه باید استانداردهای آموزش عمومی و بهداشت در دستور کار قرار گیرد.

در این جلسه اسدالله احمدی رئیس مرکز بهداشت کیش آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص شیوع پشه آئدس و اقدامات انجام شده برای کنترل و پیشگیری از انتشار پشه آئدس را مورد بحث و بررسی قرار داد. وی تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از بیماری های مرتبط با این پشه در کیش مشاهده نشده است و اقدامات همه جانبه با کمک شرکت عمران، آب و خدمات از گذشته آغاز شده و تا ریشه کنی پشه آئدس ادامه خواهد داشت.

وی به روش های جلوگیری از رشد و تکثیر پشه آئدس اشاره کرد و خاطرنشان کرد: جلوگیری از تجمع آب راکد، خارج کردن ظروف بلااستفاده از منزل، تخلیه آب زیر گلدان، نگهداری صحیح از استخرها و حذف لاستیک ها و تجهیزات بلااستفاده. تمیز کردن کاسه آب حیوان خانگی یکی از راه های موثر برای جلوگیری از رشد لارو و کنترل پشه های Aedes است.

لازم به ذکر است واکسیناسیون علیه هپاتیت B، رسیدگی به درخواست مجوزهای کسب و کار و ایجاد مراکز درمانی، حضور روانپزشک مقیم در بیمارستان، الزام تمامی اماکن به رعایت مقررات بهداشتی مبارزه با جوندگان، طرح برچسب گذاری برای فرآورده های بهداشتی وارداتی منطقه ایجاد کمپ جوانان برای جمعیت طبق مصوبه شورای سلامت و طرح ایجاد بیمارستان خصوصی در راستای گردشگری سلامت از جمله مواردی بود که در دستور کار شورای عالی سلامت قرار گرفت. جزیره کیش و بررسی شدند.



آیا این خبر مفید بود؟