مشاهده پشه خطرناک و کشنده Eedes در 100 کیلومتری مرز ایران

مشاهده پشه خطرناک و کشنده Eedes در 100 کیلومتری مرز ایران

رونو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: هم اکنون پشه خطرناک و کشنده ایدز در 100 کیلومتری مرز ایران مشاهده شده است.

موسی الرضا شبیهی امشب در گفت و گو با خبرنگاران گلستان، اظهار کرد: پشه ایدز در آمریکا متولد شد و در هند و شرق آسیا مشاهده شد، سپس به پاکستان منتقل شد و هم اکنون در 100 کیلومتری مرز ایران در حال رصد است. “

وی افزود: پشه ایدز بومی منطقه ما نیست اما در صورت انتقال به پشه محلی تبدیل می شود و پشه های دیگر را از بین می برد و می تواند بیماری را منتقل کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، پشه را ناقل ویروس کشنده برای انسان دانست و گفت: حفظ محیط زیست و زیستگاه خود برای جلوگیری از ورود این پشه مهم است.

شبیحی با بیان اینکه اگر پشه ایدز بومی کشور شود، خطرناک است، گفت: این پشه پس از مکیدن خون انسان به دنبال آب راکد برای تخم گذاری است، به طور کلی زباله های باقی مانده در طبیعت باعث زنده ماندن و تلف شدن این پشه می شود.

به گزارش ایسنا، به گفته کارشناسان بهترین راه برای کنترل این پشه در شرایط کنونی بهبود محیط زیست است. به دلیل کمبود آب، برخی از خانواده ها ممکن است گالن ها یا ظروف آب را که پشه می تواند در این محله ها نگه دارد، نگهداری کنند. همچنین می تواند در گلدان، زباله های پراکنده و غیره رشد کند. اگر آلودگی وجود داشته باشد و مدیریت پسماند نباشد، نمی توانیم رشد این پشه را کنترل کنیم.

یکی از ویژگی های پشه های ایدز ایجاد اپیدمی های انفجاری است. یعنی اگر پشه های آلوده در جامعه وجود داشته باشد در مدت کوتاهی می توانند جمعیت زیادی را آلوده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید