پشه ها در برنامه “مهمان” سرگرمی جدید در VOD


ساعت: 11:22
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1820844

متأسفانه کم توجهی به حوزه سرگرمی باعث شده تا برنامه ها به عنوان «مهمان» گسترش پیدا کند و به جایی برسد که ادبیات و فرهنگ جامعه را به سمت و سوی نادرستی سوق دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریک; مهمان برنامه ای به کارگردانی ایرج طهماسب است که در VOD پخش می شود.

یکی از ویژگی های جدید این برنامه نسبت به برنامه های کلاه قرمزی تغییر عروسک ها و محیط زندگی آقای مجری است.

یکی از محبوب ترین عروسک های امروزی در فضای مجازی; عروسک پشه بخشی از کلمه “ببخش” است.

این موجود جدید که برای برنامه میهمان خلق شده، مظهر آدم های بدرفتاری است.

پشه ای که از مقدار کمی خون انسان تغذیه می کند و این نشانه سوء استفاده از توانایی خوردن و مکیدن خون افراد است اما پشه ایجاد شده در این برنامه به افراد و مهمانان برنامه اجازه می دهد که در صورت اجازه گاز بگیرند. نندند اصرار به اخذ این مجوز دارد.

داستان پشه بازدیدکننده، داستان فرصت طلبان جامعه است که با ضعف حاد در ابعاد مختلف به دنبال استفاده از منافع دیگران به نفع خود هستند و می خواهند از هر فرصتی برای مکیدن خون دیگران استفاده کنند.

اما این تنها بعد و ظاهر عروسک پشه مهمان نیست، استفاده از الفاظ هوس آلود از دیگر ابعاد این عروسک است. «کلمه بده» شباهت زیادی به واژه هایی دارد که در رفتارهای غیراخلاقی به کار می رود. اگرچه جامعه جوان از این موضوع آگاه نیست، اما گسترش این کلمه در جامعه پیامدهای مشابهی ندارد.

متأسفانه بی توجهی در حوزه سرگرمی منجر به توسعه چنین برنامه هایی شده و به جایی می رسد که ادبیات و فرهنگ جامعه را به سمت نامناسبی سوق می دهد، باید برای این تغییر برنامه ریزی کنیم وگرنه تغییرات آتی در هنجارها و باورهای اجتماعی. این مثل تولید کلمه ای است که در برنامه های مهران مدیری شاهد آن بودیم.

سرگرمی با رفتار غیررسمی و به ظاهر ساده خود از دید سیاستمداران پنهان می ماند و به طور مخفیانه تغییرات مورد نظر آنها را ایجاد می کند.

جریان سرگرمی می تواند دید مثبتی نسبت به مسائل منفی ایجاد کند (مانند: بدون حجاب یا برده داری) و آرام آرام مخاطب را از مسیر واقعیت به سمت خیال سوق دهد تا جایی که خیال را واقعی ببیند و دید مثبتی به موضوع داشته باشد. موضوع منفی یا سر پایین

اما بی توجهی به سرگرمی هایی مانند VOD آسیب قابل توجهی به باورهای جامعه وارد می کند تا جایی که باید از توان نظامی برای رفع تنش ها و آسیب ها استفاده کرد و این اصلا راه حل خوبی نیست.

باید گفت که ظرفیت موجود در بخش سرگرمی VOD نیز می تواند تغییرات مثبتی ایجاد کند، اما فقدان نگاه فرهنگی و توجه به این مجموعه تنها از دید طالبان است. من را به یاد عروسک پشه ای می اندازد که فقط می خواهد نیازهایش را برآورده کند و ربطی به مخاطب، جامعه و نگاهی که آن را می بیند ندارد.

سید جواد شریف شیخ الاسلامی; محقق رسانه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید