راه سازگاری امروزه از طریق VOD می گذرد


ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840364

محمد کارت پس از موفقیت درخشانش با «شنای پروانه»، پیش از این اولین سریال خود را با اقتباس از رمان «سالتو» به شبکه سینمای خانگی آورده است تا ثابت کند پایداری این مسیر مسیر اقتباسی را طی می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در سینما و تلویزیون، با وجود کارگردانی و بازی خوب، اگر «فیلمنامه» درست نوشته نشود، تمام زحمات گروه به هدر می رود. با مرور فیلم های درخشان تاریخ سینما به راحتی می توانید ادبیات و رمان های نویسندگان بزرگ جهان را در میانه تاریخ پیدا کنید. البته در سینمای ایران آثاری به یاد ماندنی بر اساس رمان های معروف در سینماها ظاهر شده و در ذهن سینمادوستان مانده است که شاید بتوان آن ها را «کاپیتان خورشید، گاوونی، سارا، مهمان مامان، خواهران غریب و شب های روشن» نامید. «قصه های معروف کیومر پوراحمد که همه آن را به یاد دارند نیز از کتابی به همین نام نوشته هوشنگ مرادی کرمانی اقتباس شده است.

اما شاید بهانه نگارش این گزارش انتشار قسمت اول محمد کارت آخرین سریال یاگیس باشد; سریالی به کارگردانی مهدی افروسمانش بر اساس رمان سالتو. محمد کارت که برای اولین بار جوایز بسیاری را برای فیلم‌های کوتاه و مستند خود دریافت کرد، در جشنواره فیلم فجر با اولین فیلم بلند سینمایی خود «شنای پروانه» همه را شوکه کرد و تحسین همه بینندگان و منتقدان را برانگیخت. بودن.

حالا بعد از موفقیت «پروانه های شنا» این کارگردان جوان سراغ سریالی با همان حال و هوای جنوب شهر و حومه «یاگی» رفت. فیلمنامه این سریال توسط پدرام پورامیری، حسین دوماری و محمد کارت نوشته شده است. این تیم همچنین تلاشی برای نگارش فیلمنامه فیلم «پروانه های شنا» دارد..


b2e7ebc5 e969 4c67 8637 2a6f7a675472 خبر خاکستری



سالتو رمانی اجتماعی با مضامین جنایی و معمایی است. این داستان افرادی است که در زاغه های تاریک شهر زندگی می کنند اما زنده نیستند. فشارهای زندگی و دیگر اختلافات طبقاتی هیچ آرامشی برای این افراد نگذاشته است. حتی اگر روزی یک ناجی افسانه ای پیدا شود که بخواهد در دنیایی جدید به روی آنها باز شود، باید یا منفعت شخصی باشد یا رنجش و انتقام. این کتاب داستانی مرموز و مرموز دارد.

علی شادمان در نقش «جاوید و جوان یاغی»، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، امیر جعفری، نیکی کریمی، فرهاد اصلانی، آبان عسکری، مه لقا باقری، عباس جمشیدی فر از جمله بازیگران این سریال هستند که به تازگی از این سریال پخش شده است. . خانگی و به طور انحصاری توسط فیلیمو شروع شده است.

نگارش The Rebel را به چند روز آینده واگذار می کنیم تا قسمت های دیگری از این مجموعه منتشر شود تا جریان نقدها به مسیر درست هدایت شود.

اما پیش از یاگی، محمدحسین مهدویان حضوری جنجالی را در شبکه نمایش خانگی زخم کاری تجربه کرد. سریالی که در روزهای پخشش به دلیل ممیزی های ساترا و جنسیت و روایت مهدو پخش گسترده ای داشت. این سریال به تهیه کنندگی محمدرضا تهت کاشیان و اقتباس از کتاب «بیست زخم کار» نوشته محمود حسینی زاد و نمایشنامه شکسپیر مکبث ساخته شده است.

به گزارش ناشران چشمه، پس از انتشار قسمت اول زخم کاری، فروش این کتاب با استقبال ویژه ای مواجه شد و چاپ چهارم کتاب بیست زخم کاری به پایان رسید و چاپ پنجم کتاب منتشر شد..


e6a0f167 526d 4d40 9b4a e5b1e37bcb47 خبر خاکستری

مهدویان حالا که این اقتباس را تجربه کرده، بار دیگر به سراغ رمان دیگری برای سریال جدیدش در شبکه نمایش خانگی به تهیه کنندگی تخت کاشیان رفته است. او قرار است سریال سرخ و سفید را بر اساس رمانی به همین نام به نویسندگی مهدی یزدانی هورام کارگردانی کند و ابراهیم امینی، مهدی یزدانی هورام و علی حسام فر فیلمنامه آن را می نویسند..

مهدی یزدانی خرم، فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، سال ها در روزنامه نگاری و نقد ادبی فعالیت داشته است و شاید جوایز دومین کتابش با عنوان من منچستریونایتد را دوست دارم، او را بیشتر به یک چهره رسانه ای تبدیل کرده است. «سرخ و سفید» و «خون مرده» دیگر آثار یزدانی هورام هستند که اولی توسط مهدویان به صورت سریال از شبکه نمایش خانگی پخش می شود و دومی توسط علی سرابی پخش می شود. علی سرتیپی به عنوان تهیه کننده قصد دارد با خرید حق ساخت نسخه خانگی رمان خون خورده، یکی از رمان های معاصر ایران را در قالب پروژه های بزرگ به مخاطبان سینما و سریال های ایران عرضه کند..


f841e246 e45d 4105 b5e6 fca71b9e0683 خبر خاکستری

علی سرابی کارگردان این اثر نیز به عنوان خواننده نسخه صوتی این رمان حضور دارد.. «خونین» داستان پنج برادر در ایران در دهه 60 است، از تهران تا اصفهان، از بیروت تا آبادان و از مشهد به کلیسای کوچکی در منطقه نارمک، جایی که دو نفر روی صلیب لکاس نشسته‌اند. از “برادران سوخته” . برادرانی که گم شده اند.

اما سریال تاریخی دیگری بر اساس رمان معروف «سو و شان» به کارگردانی نرگس آبیار همچنان در حال ساخت است. آبیار پس از چند فیلم موفق در سینمای ایران و انتخاب آخرین فیلمش «ابلق» به عنوان بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر، اولین سریال خود را بر اساس رمان «سووشون» ساخته سیمین دانشور و بهنوش در شبکه سینمای خانگی کارگردانی کرد. طباطبایی. او در این سریال نقش اول را بازی خواهد کرد.

سووشون اولین رمان سیمین دانشور است که در سال 1969 منتشر شد و یکی از محبوب ترین رمان های فارسی است. تا سال 2016، بیش از 500000 نسخه از آن فروخته شد و به چندین زبان ترجمه شد. .


57f12cb4 8b39 4d4a bcb5 cb81f09dce16 خبر خاکستری

مکان اصلی این سریال عمارت «عفیف آباد» شیراز است که اخیراً در حین فیلمبرداری اخباری مبنی بر آسیب دیدن این عمارت به گوش رسیده است. اما نرگس آبیار در واکنش به این اظهارنظرها در شبکه اجتماعی خود نوشت: «باید در مورد پروژه سوشون که بر اساس رمان سیمین دانشور ساخته شده توضیحی بدهم. حدود یک سال پیش تصمیم گرفتم برای این رمان فیلمنامه بنویسم و ​​سریالی بر اساس آن در شیراز بسازم. اگرچه ساخت این فیلم در شیراز هزینه های زیادی را برای گروه سازنده هزینه کرد اما با اصرار من تصمیم گرفتیم برای انجام این پروژه به شیراز سفر کنیم تا صحنه های این فیلم در شیراز فیلمبرداری شود. در واقع هدف ما نشان دادن معماری بنا و فضای زیبای شیراز در سریال بود. چون فکر می کنم شهرهای سینمایی در تهران برای نمایش تهران قدیم ساخته شده اند. شیراز معماری متفاوت و شگفت انگیزی دارد و به نظر من سریال سووشون که متعلق به شیرازی هاست باید در همین شهر و در ساختمان های همان دوره فیلمبرداری شود. در نتیجه از بین باغ های شیراز ضلع جنوبی باغ عفیف آباد را برای عکاسی انتخاب کردیم تا بتوانیم صحنه های مربوط به منزل مسکونی در این مکان را به تصویر بکشیم. به دلیل فضای زیاد نیاز به دیوار داشتیم که البته در حال حاضر دیواری در حال ساخت نیست و به حوضی هم نیاز داشتیم که با پلاستیک ضخیم ایجاد کردیم و زیر آن را پوشاندیم. به پیشنهاد طراح صحنه، با اخذ مجوزهای لازم و رعایت نکات لازم برای حفظ بنا، مقرر شد روی ساختمان با پلاستیک و پارچه پوشانده شود و دو گوشواره ساخته شود. این گوشواره بر روی یک اسکلت فلزی قرار گرفته و یک متر از زمین و بیست سانتی متر از دیوار فاصله دارد و دور این قاب حتی بلوک های سیمانی چسبانده شده است. کارشناسان مختلفی از این پروژه بازدید کردند و معتقد بودند این پروژه هیچ آسیبی به عمارت باغ عفیف آباد وارد نمی کند. اما من خودم یک فعال میراث فرهنگی هستم و سال‌ها برای سرزمین آبا و اجدادی‌ام کار کرده‌ام، بنابراین با احترام به مردمی که نگران آسیب‌های باغ عفیف‌آباد هستند، الحاقیه‌ها را به جای دیگری منتقل می‌کنیم.»


6087c87e 53f5 497f a31f 8126cf52ad80 خبر خاکستری

سریال دیگری از شبکه سینمای خانگی که قرار بود بر اساس رمان فتانه حاج سید جوادی «بامداد همار» ساخته شود، همچنان سرنوشت نامشخصی دارد. در ابتدا قرار بود حسن فتحی بعد از شهرزاد این سریال را بسازد و بعدها ابراهیم ایرج زاد که فیلم جنجالی عنکبوت را ساخت مجبور شد سریال را کارگردانی کند و حتی سعید سهیلی و مهرداد صدیقیان را به عنوان بازیگران اصلی سریال معرفی کرد. با تمدید پیش تولید این پروژه، ابتدا کارگردان و سپس بازیگران این سریال از ادامه همکاری خودداری کردند تا از محمد رحمانیان به عنوان کارگردان جدید این پروژه رسانه ای نام ببرند.

اما حالا جواد نوروزبیگی در گفت و گو با خبرنگار دانا از توقف ساخت این سریال خبر داده تا ساخت سریال بامداد همار به تعویق بیفتد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید