طوفان سازگاری و مهاجرت در راه است

طوفان سازگاری و مهاجرت در راه است

بر اساس بررسی های انجام شده توسط Jobvision، 50 درصد از کارکنانی که در سال 1401 هفت میلیون تومان دریافت کرده اند، انتظار دارند حقوق آنها با 30 درصد افزایش به 9.1 میلیون تومان در سال 1402 برسد و همچنین 75 درصد از کارکنانی که در سال 1401 ماهانه 9 میلیون تومان حقوق دریافت کرده اند. انتظار می رود این رقم در سال 1402 به 12 میلیون تومان برسد، اما با توجه به مشکلاتی که در سال های اخیر به دلیل تحریم ها و قطع ارتباطات بین المللی به وجود آمده، رشد منفی اقتصاد کشور و از همه مهمتر اعمال محدودیت های اینترنتی است. در مورد مشاغل، بعید به نظر می رسد که این انتظارات برآورده شود.

به گزارش تجارت نیوز، این اتفاق در کنار تورم و افزایش هزینه های زندگی باعث شده یا کادر متخصص مهاجرت را به عنوان اولین گزینه روی میز بدانند یا با نارضایتی و بی انگیزگی به کار خود ادامه دهند.
هر دو طرف این داستان چیزی جز ضرر نیست. یکی ضرر ملی است که با مهاجرت اتفاق می افتد و دیگری ضرر شخصی و تجاری است که ناشی از نارضایتی شغلی است. در این صورت کارفرما یک بازنده بزرگ محسوب می شود.

فشار اصلی ترین مانع رشد کسب و کار در ایران است

عادل طالبی، استراتژیست کسب و کار آنلاین، مشکلاتی مانند ممنوعیت و فیلتر شدن شبکه های اجتماعی را از مهم ترین معضلات این روزهای کسب و کار آنلاین برشمرد و به گفته وی، 90 درصد اقتصاد کشورها را کسب و کار اینترنتی تامین می کند، اما با مشکلاتی که به وجود آمده، این شرکت های کوچک و جدید در کشور فرصتی برای تبلیغ نداریم.

طالبی با اشاره به اینکه در گذشته تنها شرکت های بزرگ می توانستند از طریق رسانه ها تبلیغ کنند، به تجارت نیوز گفت: با انقلابی که اینترنت و شبکه های اجتماعی در دنیا به وجود آورد، شرکت های کوچک و متوسط ​​نیز توانسته اند از این رسانه استفاده کنند. خود را به مشتریان ارائه دهند. اما متأسفانه در ایران چندین سال است که چنین کسب و کارهایی تحت فشار شدید قرار دارند و نمی توانند پیشرفت کنند.

23 درصد از مردم شغل خود را از دست داده اند

وجود چنین مشکلاتی در اکوسیستم کسب و کار اغلب مدیران را به تعدیل نیروی کار ترغیب می کند. این اتفاق در عین حال فشار بر سایر اعضا را نیز افزایش می دهد.طبق گزارشی که سایت استخدام Jobvision ارائه کرده است، بیشترین آسیب ناشی از محدودیت های اینترنتی در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. نتایج این گزارش که در نظرسنجی از هشت هزار شرکت کننده منتشر شده، نشان می دهد که 23 درصد از مردم در نتیجه محدودیت های اعمال شده در اینترنت شغل خود را از دست داده اند. 12 درصد از مردم می گویند امکان تعدیل وجود دارد و 15 درصد دیگر از این افراد می گویند دستمزدشان کاهش یافته یا پرداخت آن به تاخیر افتاده است. 50 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه اظهار داشتند که وضعیت کاری آنها از زمان محدود شدن اینترنت تغییر نکرده است.

عادل طالبی با تاکید بر اینکه در چند ماه اخیر بیش از 30 درصد نیروی کار شرکت خود را تعدیل کرده است، اظهار داشت: از سال 1377 به دلیل کرونا و قطعی اینترنت با نوعی پسرفت مواجه شده ایم. البته اگر اینترنت قطع نشود، کرونا می تواند به رشد ما کمک کند.

وی در خصوص حداقل دستمزد یک کارمند ادامه داد: طبق محاسبات من حداقل دستمزد یک زندگی ساده برای هر نفر 12 میلیون تومان است. یعنی در حالی که آنچه دولت تعیین کرده بسیار کمتر از آن مقدار است. اما مشکلات کارفرما را از پرداخت بیش از این مبلغ به کارکنان باز می دارد.

پیامدهای نارضایتی کارکنان چیست؟

در کنار تمام مشکلاتی که صاحبان مشاغل تجربه می کنند، نارضایتی از حقوق کارکنان نیز به این مشکلات دامن می زند. در چنین شرایطی افرادی که فرصت مهاجرت دارند این گزینه را به عنوان تنها راه نجات انتخاب می کنند و افراد دیگر از سر ناچاری و ناامیدی به کار خود ادامه می دهند.

طالبی به عنوان یک کارشناس فناوری با بیان اینکه وقتی مشکلات زیاد می شود، کارمند نمی تواند با یک شغل نیازهای معیشتی خود را تامین کند، گفت: در این صورت کارمند مجبور می شود سراغ شغل دوم یا حتی سوم برود که این امر باعث می شود که کار زیاد شود. به او فشار می آورد و عملکرد آن کاهش می یابد. با کاهش بهره وری، کسب و کارها نیز با کاهش کارایی مواجه می شوند.

در نتیجه دور باطلی شکل می گیرد که در آن هم کارفرما و هم کارمند آسیب می بینند. دلیل رشد منفی اقتصاد ما عدم نیاز و نارضایتی کارکنان است. متأسفانه چشم انداز پیش روی ما نشان می دهد که در آینده نزدیک باید منتظر افزایش تعدیل نیروها و مهاجرت ها باشیم.
بر اساس آمار سالنامه مهاجرت ایران در سال 1401 که توسط رصدخانه مهاجرت ایران منتشر شده است، در 12 سال گذشته به طور متوسط ​​12000 ویزای موقت یا دائم یا اجازه اقامت کاری برای ایرانیان صادر شده است.

به گفته عادل طالبی، در مورد مهاجرت باید در نظر داشته باشیم که افرادی که مهاجرت می کنند یا افراد حرفه ای هستند یا افراد ثروتمند. یعنی تخصص و سرمایه در حال خروج از کشور است. مهاجرت را نباید تنها با اعداد سنجید. این مهمتر است که کدام گروه از مردم مهاجرت می کنند.

به طور کلی مشکلاتی که در اکوسیستم کسب و کار به خصوص کسب و کارهای آنلاین وجود دارد، بیشترین تاثیر را بر عدم توانایی مدیران در پرداخت حقوق کارکنان دارد. علاوه بر این، چنین بنگاه هایی نیاز به نیروی متخصص و آموزش دیده دارند و نمی توانند به راحتی نیروی انسانی مورد نیاز خود را جذب کنند. با وجود این مسائل، مشخص نیست که در چند سال آینده چه اتفاقی برای آینده اکوسیستم فناوری ایران خواهد افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید