جزئیات راه اندازی گشت نامحجاب در مشهد/ مردان نیز بدپوشش می شوند

جزئیات راه اندازی گشت نامحجاب در مشهد/ مردان نیز بدپوشش می شوند

روز جدید هفته سوم خرداد بود که «کمپ 21 تیر» رسماً در خراسان رضوی آغاز به کار کرد. این اردو با هدف “ارتقای وضعیت حجاب و عفاف در موسسات” با ابلاغ شاخص های عفاف و حجاب به نهادها و نظارت بر اجرای آنها تا 31 تیرماه که روز عفاف و حجاب است، با توجه به آنچه در متن مکتوب ذکر شد، برگزار می شود. از طرح

با توجه به آنچه در متن اردوی 21 تیر آمده، عفاف به عفاف بینایی، عفاف گفتار، عفاف حرکات و حالت ها، عفاف ارتباطی، عفاف و عفاف پوشش تقسیم می شود و حجاب برای بانوان شامل می شود. در رنگ چادر و ماسک، کت، شلوار، جوراب، کفش و لباس کار می کند. از نظر این اردو، در حجاب مردانه از کراوات، پاپیون و سایر نمادهای غربی، تی شرت، پیراهن های تنگ و کوتاه، لباس های بغل و وصله دار، طلا و زیور آلات، شلوار زیپ دار و … استفاده نشود. و لباس .

این طرح همچنین برخی از ویژگی های مشترک را برای مردان و زنان فهرست می کند. عدم استفاده از تصاویر غیرمجاز بدون پوشش اسلامی در فضای مجازی به عنوان عکس پروفایل، خودداری از استخدام زنان در مناصب و پست های سازمانی ویژه آقایان و بالعکس، تعیین منشی یا مسئول دفتر مرد برای مدیران مرد و مدیر زن برای مدیران زن و غیره. .. یکی از مهم ترین ویژگی های مشترک است. همچنین در تبصره ای استخدام منشی بدون حجاب، تخلف مضاعف است.

بیش از 2 هفته از راه اندازی این قرارگاه در خراسان رضوی می گذرد و برای پاسخگویی به برخی ابهامات و انتقادات با دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر این استان، روند پیشرفت اجرای این طرح را در میان گذاشته ایم.

108 تیم ارزیابی سه نفره

مهدی رضایی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در خصوص روند اجرای پروژه گفت: بر اساس محلات و محدوده شهرداری، تقسیمات جغرافیایی مشهد و 108 تیم سه نفره از ابتدا تا کنون انجام دادیم. پایان ساعات کاری، مکان هایی که در محدوده قرار دارند آنها در مورد موقعیت جغرافیایی خود تحقیق می کنند. حدود 2 هفته از شروع این پروژه می گذرد و در این مدت از 760 نقطه در مشهد بازدید شده است که پیشرفت قابل قبولی است. مدیران دستگاه ها نیز همکاری خوبی داشتند و تنش های محدودی در همه این موارد رخ داد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که کار را با کمترین نتیجه انجام دهیم و نیروهای ما در این زمینه توجیه پذیر هستند. ارزیابان ما به هیچ وجه به مردم هشدار نمی دهند و در صورت عدم رعایت شاخصی توسط کارکنان مجموعه یا سایرین در بازدید سرپرستان از واحدها، صرفاً این موضوع را یادداشت کرده و در قالب نامه ای محرمانه برای مدیر واحد ارسال می کنند. وظیفه ما عدم دخالت است و مدیران دستگاه ها باید نسبت به رعایت موارد ابلاغی اقدامات لازم را انجام دهند. اگر می بینید که تعاملات نامناسبی در سطح جامعه اتفاق می افتد، از طرف ناظران و دوستان HQ خوب یا بد نیست و ممکن است برخی افراد احساس مسئولیت کرده باشند.

رضایی خاطرنشان کرد: در بازدیدهای انجام شده تا پایان هفته گذشته در مجموع 35 مورد تخلف صورت گرفت که به صورت محرمانه برای رسیدگی به مدیر دستگاه ارسال شد. فعالیت ما با هدف افزایش حیطه نظارتی مدیران موسسات و کمک به آنها است، در غیر این صورت این حوزه هیچ ربطی به ما ندارد و وظیفه ما تنها شمارش و گزارش شاخص هاست، اما از آنجایی که حوزه نظارت بر موسسات و مدیران محدود بوده و توانایی انجام آن را ندارند، ج- قالب این طرح برای کمک به ادارات و سازمان ها در امر نظارت طراحی شده است.

وی با بیان اینکه از سال 1384 بر اساس مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی، 32 سازمان ملزم به انجام وظایف در حوزه عفاف و حجاب شده اند، تصریح کرد: یکی از سازمان های مذکور در این مصوبه که دارای مرجع قانون، ستاد وزارت امر به معروف و نهی از منکر است که با رد آن، ستاد موظف شد شاخص های عفاف و حجاب را محاسبه و به ادارات و نهادهای مختلف اعلام کند. این مصوبه از آن زمان تاکنون مورد غفلت قرار گرفت و در نهایت حدود آبان ماه 1400 این شاخص ها جمع آوری و اعلام شد. از آنجایی که مدیر هر اداره، رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر نیز هست، وظیفه نظارت بر این امور را بر عهده دارد. بحث پوشش و مقررات در همه جای دنیا وجود دارد و فردی که در جمهوری اسلامی کار می‌کند و حقوق می‌گیرد باید دستورالعمل‌ها و معیارهایی را در پوشش خود رعایت کند. البته اگرچه انتظار داشتیم شرایط سخت باشد، اما پس از بازدید و ارزیابی ها مشخص شد که مشکل چندانی نیست. اکثر مردم به تنهایی متوجه این موضوع می شوند و ما هیچ پوشش غیرعادی نداشته ایم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر روند اجرایی و گستره جغرافیایی و عملیاتی این طرح، اظهار کرد: تمامی اماکن اعم از درمانگاه، داروخانه، ادارات، سازمان ها، بانک ها، دفاتر پیشخوان دولت و … می باشد. ; تامین نیروی انسانی برای بازرسان و ارزیابان مشکلی ندارد و در صورت نیاز می توانیم این 108 تیم را افزایش دهیم. در محدوده خارج از مشهد و سایر شهرهای خراسان رضوی مشکل خاصی وجود ندارد و شاید در شهرهای بزرگتر مانند نیشابور و سبزوار که هنوز گزارش جمع بندی شهرستان ها به دست ما نرسیده، طرح با جدیت بیشتری دنبال شود.

گشت نامحسوس مرحله سوم ارزیابی است

رضایی درباره گشت های نامحسوس عفاف و حجاب گفت: اردوی بیست و یکم در قالب دستورالعمل های کشوری در حال پیگیری است. این دستورالعمل می گوید که چک ها در سه مرحله است. مرحله اول خودارزیابی دستگاه هاست. پس از ابلاغ شاخص های عفاف و حجاب، این وظیفه روسای دستگاه هاست که اگر فکر می کنند مشکلی در زیر مجموعه خود وجود دارد، آن مشکل را رفع کرده و فرم های خودارزیابی را به ستاد ارسال کنند. مرحله دوم بازرسی شخصی ناظران و ارزیابان ستاد است که امر به معروف و نهی از منکر است و فقط به سازمان مذکور مراجعه می کنند و حتی اگر زن یا مردی موردی را رعایت نکرده باشد نیازی به تذکر به آن فرد نیست. پس از بازدید شخصی نیز در صورت وجود مشکل، شخصاً برای مدیر دستگاه ارسال می شود.

از سوی دیگر، از آنجایی که برخی افراد معاینه حضوری را دوست ندارند و ممکن است مثلاً یک روز مرخصی بگیرند تا در آن روز در مجتمع حضور نداشته باشند، در دستورالعمل کشوری آمده است که نظارت دقیقی وجود داشته باشد تا مورد نادیده گرفته شود سازمان های نظارتی، بسیج کارمندان و… از جمله نهادهایی هستند که در این زمینه با ستاد امر به معروف و نهی از منکر همکاری می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ناظران نامحسوس شامل همان تیم های 108 نفره می شوند یا خیر، گفت: ناظران نامرئی از این گروه ها جدا هستند و ناظران نامرئی متحد نیستند. عوامل و افرادی هستند که به صورت انفرادی در جاهای مختلف کار می کنند و گزارش می دهند. البته تاکنون گزارشی از ناظران نامرئی دریافت نکرده ایم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی درباره انتشار فیلمی در فضای مجازی که در آن می گویند ناظران عمرو به معرفت جلای دست زنان را چک می کنند، گفت: دستگاه هایی وجود دارد؛ این فیلم در فضای مجازی منتشر شده است. به مواردی مانند تنگ یا گشاد بودن لباس، سایز لباس، کفش پاشنه بلند و … توجه خاصی نداشتم. در این موارد، اما هر چیزی که بازخورد منفی از یک کارمند مسلمان ایرانی ایجاد کند، در این شاخص ها گنجانده شده است. در مورد آرایش صورت، فقط آرایش سنگین ممنوع است.

رضایی با اشاره به بازرسی پوشاک آقایان گفت: در حوزه آقایان هم تخلفاتی شنیده می شود که البته کمتر گزارش شده است.از جمله آن گزارش ها پوشیدن شلوار زیپ دار بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بررسی مجرد یا متاهل بودن افراد افزود: وضعیت تأهل و مجرد بودن افراد بررسی نمی شود و ستاد 21 تایر و مدیران این ستاد کاری به این امور ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید