جزئیات سرقت سپرده های بانک ملی از رئیس قوه قضائیه


ساعت: 19:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855752

رئیس قوه قضائیه با استناد به تعدادی از متهمان پرونده سرقت از گاوصندوق بانک ملی در یک خانواده، به پژوهشگاه قضایی دستور داد تا نحوه ارتکاب جرایم گروهی توسط اعضای خانواده را بررسی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در بخشی از جلسه امروز شورای عالی قضایی با اشاره به سرقت از گاوصندوق یکی از شعب بانک ملی در تهران، بر رسیدگی همه جانبه به ابعاد مختلف این پرونده تاکید کرد و از پلیس و دادسرا تشکر کرد. تهران برای انجام اقدامات لازم و 24 ساعته در رسیدگی به این پرونده، گفت: در این موضوع از یک سو عده ای تلف شدند. از سوی دیگر باید توجه داشت که این سرقت وفاداری بانک را خدشه دار می کند و باید به معایب این پرونده نیز توجه داشت. به همین دلیل است که قضات ما در برخورد با این گونه جرایم مرکب باید در مستندسازی رسیدگی نهایت دقت را داشته باشند.

قاضی با اشاره به جلسه روز گذشته بررسی میزان سرقت که به ریاست رئیس قوه قضائیه برگزار شد، گفت: تصمیم بر این است که ابعاد این سرقت از نظر قانونی بررسی و به دقت بررسی شود.

سرقت از بانک ملی جرم مرکب است

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: همه مظنونان پرونده هایی مانند سرقت از خزانه بانک ملی در یک سطح نیستند. وی افزود: برخی از این مظنونان ممکن است عامل یا شریک جرم باشند. ممکن است برخی افراد در فرار یا فرار متهم یا متهمان شرکت داشته باشند. همچنین ممکن است عده ای اموال مسروقه را خریداری یا تصرف کرده باشند. اما اینطور نیست که همه دستگیرشدگان این پرونده و مظنونان به طور مستقیم در سرقت از گاوصندوق بانک نقش داشته باشند.

رئیس قاضی با اشاره به سوابق کیفری دو متهم پرونده، به دادستان انتظامی قضات دستور داد تا اقدامات مقتضی را برای رسیدگی دقیق و همه جانبه از پرونده قبلی دو متهم به عمل آورد.

قاضی در این خصوص گفت: برای دو متهم پرونده سرقت از گاوصندوق بانک ملی پرونده ای در یکی از استان ها به اتهام سرقت تشکیل شد و پرونده ای در اختیار آنها قرار گرفت. بنابراین دادستان انتظامی قضات باید این موضوع را به دقت بررسی کند که آیا در رسیدگی به این پرونده قصور یا قصور مقام تحقیق صورت گرفته است؟ و اینکه آیا دو متهم پرونده حاضر در پرونده قبلی از راه حل های حقوقی بهره مند بوده اند یا خیر؟

وی تاکید کرد: در رسیدگی به چنین مواردی باید بررسی کرد که آیا ما به عنوان قوه قضاییه نقاط ضعفی داریم یا خیر؟ سپس به بخش های دیگر می پردازیم و بررسی می کنیم که آیا بانک و سایر بخش ها در ارتکاب این گونه سرقت ها ضعیف هستند یا خیر؟

رئیس قوه قضائیه با اشاره به دخالت تعدادی از متهمان پرونده سرقت از گاوصندوق بانک ملی در یک خانواده، به پژوهشکده تحقیقات قضایی دستور داد تا نحوه ارتکاب جرایم گروهی اعضای خانواده را بررسی کند. و اگر برخی از اعضای این خانواده قبلا محکوم شده باشند و همچنان به جنایت خود ادامه دهند و بقیه اعضای خانواده همکاری کنند چه؟

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به لزوم توجه مسئولان ذیربط به بررسی دقیق، عملیاتی و فنی سرقت از گاوصندوق یکی از شعب بانک ملی، گفت: مردم از چند ساعت پیش در بانک حضور داشتند و به بازرسی از محل وقوع سرقت پرداختند. اموال از بانک در روز روشن که ساعاتی بعد مشخص شد سرقت صورت گرفته است که این موضوعی است که از جنبه های مختلف به ویژه ضعف سیستم امنیتی بانک قابل بررسی است.

وی افزود: برخی از افراد این سوال را در ذهن دارند که چنین سرقتی نمی توانسته توسط دو یا سه نفر عادی انجام شده باشد و قطعا این سرقت مستلزم برنامه ریزی، طراحی و حضور افراد فنی و تیم پشتیبانی بوده است. بنابراین باید اقدامات همه جانبه و عاجل برای جلوگیری از چنین حوادثی انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید