جزئیات طرح جدید مجلس برای مهار اینترنت

بر اساس این طرح هرگونه همکاری و ارائه محتوا برای پلتفرم های غیرمجاز مجرمانه است.

طرح جدید مجلس علیه فضای مجازی

متن این طرح که در 24 شهریور 1400 ابلاغ شد به شرح زیر است:

ماده واحده – ماده ای به شرح زیر به قانون منع استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره مصوب 23.11.1373 الحاق شد.

ماده الحاقی – تبلیغ کلیه کالاها، خدمات و آثار هنری ایرانی از طریق شبکه‌ها، رسانه‌ها، بسترها و بسترهای غیرمجاز (اعم از ماهواره‌ای یا پهن باند) که توسط کارگروه تخصصی ماهواره‌ای مرکب از نمایندگان صدا و سیما، وزارتخانه درج می‌شود. اطلاع رسانی، برخورد انتظامی قهری، سازمان تبلیغات اسلامی و دادستانی کل کشور هر سه ماه یکبار اعلام می شود. متخلفان از این حکم حسب مورد به یکی از مجازات های درجه 5 تا 7 موضوع مواد (19) و (20) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/02/13 محکوم خواهند شد.

تبصره 1- نحوه اداره و تشکیل جلسات طبق ضوابطی است که به تصویب کارگروه تخصصی ماهواره می رسد.

تبصره 2- اعمال مجازاتهای فوق در مورد اشخاص حقوقی موجب سلب مسئولیت مدیران آنها نمی شود و این اشخاص به مجازاتهای فوق محکوم خواهند شد.

تبصره 3- تولیدکنندگان، واردکنندگان و صاحبان کالا، صاحبان آثار هنری و ارائه‌دهندگان خدمات موظفند در قراردادهایی که با اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد می‌شود اعم از نمایندگی و شعبه، ممنوعیت تبلیغات در شبکه‌های غیرمجاز را قید کنند. در غیر این صورت چنانچه تبلیغ آنان مشمول این ماده باشد به حداقل مجازات مقرر محکوم خواهند شد.

تبصره 4- در صورتی که یک یا چند شبکه ماهواره ای غیرمجاز به درخواست صاحب کالا یا خدمات یا آثار هنری ایرانی یا نماینده وی اقدام به تبلیغ کالا یا خدمات یا آثار نمایند، صاحبان کالا یا سرویس‌ها موظفند بلافاصله با توجه به توزیع آگهی‌ها، اقدامات قانونی لازم را برای جلوگیری از تبلیغات کالا یا خدمات متعلق به خود به عمل آورند و یا از طریق مراجع ذی‌صلاح قضایی اقدام کنند. در غیر این صورت به جزای نقدی مندرج در این ماده محکوم خواهند شد.

تبصره 5- مراجع قضایی موظفند ضمن محکومیت اشخاص موضوع این ماده، مدیران و مجریان شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز را به حداکثر مجازات مقرر در این ماده محکوم کنند.

تبصره 6- صدور حکم مانع از رسیدگی به پرونده اشخاص حقیقی و حقوقی متاثر از پخش آگهی های غیرمجاز نمی باشد.

تبصره 7 – هر نوع همکاری با شبکه‌ها، رسانه‌ها و بسترهای موضوع یک ماده این قانون به منظور تهیه و تولید محتوا (مکتوب، دیداری و شنیداری) از مرحله نگارش تا تولید و توزیع توسط هر شهروند ایرانی در قالب. تهیه کننده، بازیگر، کارگردان، فیلمبرداری، اجرا، صدا، نویسندگی، تولید موسیقی، تدوین، برنامه ریزی و تبلیغات و مانند آن به یکی از مجازات های 5 تا 7 موضوع مواد (19) و (20) محکوم می شود. قانون مجازات اسلامی حسب مورد.

تبصره 8- متخلفان از ضوابط سازمان با توجه به حیطه انتشار، محتوای مخل به اخلاق عمومی، مدت زمان پخش یا انتشار، آسیب رساندن به اشخاص حقیقی و حقوقی و میزان تأثیر تخلفات این ماده بر فرهنگ، آسایش و امنیت جامعه مجازات های انضباطی مالی اعمال می شود.

مقدمه (توجیه):

قانون منع استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره مصوب 1373 استفاده از شبکه های ماهواره ای را فقط در بعد سخت افزاری ممنوع کرده است. زیرا در قانون به صراحت آمده است: «ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره ممنوع است».

از سوی دیگر، در شرایط کنونی با حجم وسیعی از همکاری تبلیغاتی در شبکه های ماهواره ای مواجه هستیم و با نواقصی که در این قانون وجود دارد، می توان افراد حقیقی و حقوقی را که با زبان فارسی تبلیغ و همکاری می کنند، تحت تعقیب قرار داد. شبکه ها در بعد نرم افزاری وجود ندارند. از این رو در ماده واحده بعدی سعی بر آن است که خلأهای موجود در قانون صدرالاشاره رفع شود و دامنه تخلفات در این زمینه با در نظر گرفتن ضمانت اجرای مناسب محدود شود.

اسامی امضاکنندگان طرح الحاق یک ماده به قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره

حسن نوروزی – حسینعلی حاجی دلیگانی – جواد نیک بین – حسین جلالی – بهروز محبی نجم آبادی – هاجر چنارانی – احمد حسین فلاحی همدان – بهزاد رحیمی – سید مصطفی آقامیر سلیم – رضا تاگارا ناگارا پریگاری پورانگوری ماجیموکریم محمدحسن آصفری – احمد نادری – علی جدی – سید محمدرضا میرتاج الدینی – علیرضا شهبازی – کودرت الله حمزه جهلی سحادات

دیدگاهتان را بنویسید