جزئیات عیدی و پاداش برای کارگران پاره وقت و پاره وقت

ساعت: 09:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۱
کد خبر: 1804997

در حالی که کمتر از دو ماه به پایان سال باقی مانده است، بسیاری از کارگران ساعتی، مزد، پاره وقت و فصلی برای دریافت عیدی و پاداش تا پایان سال و تامین معاش خانواده لحظه شماری می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مبنای محاسبه عیدی و دستمزد سالانه کارگران در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل هستند، حقوق گروهی و پایه یا حقوق پایه و در واحدهای فاقد طرح طبقه بندی، حقوق ثابت، حقوق و درآمد ثابت پرداختی خواهد بود. با توجه به کار .

طبق قانون مصوب سال 1370 برای تعیین عیدی و حق الزحمه سالانه کارگران شاغل در کارگاه های موضوع قانون کار، کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار به هر یک از کارکنان خود به مدت یک سال کار معادل 60 سال کار مکلفند. روز از آخرین حقوق، ع به عنوان عیدی و پرداخت مبلغی که در این خصوص به هر کارگر پرداخت می شود، نباید بیش از 90 روز معادل حداقل مزد قانونی باشد.

البته پرداخت عیدی برای کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه ها کار کرده اند نیز الزامی است و پرداخت شناسنامه به آنها باید بر اساس شصت روز حقوق و به نسبت روزهای کاری محاسبه و پرداخت شود. و روزهایی که آنجا کار می کردند، باشند.

علیرغم اینکه مجلس میزان عیدی کارگران را تعیین کرده و حداقل حقوق پایه دو ماهه و حداکثر عیدی دریافتی را سه ماه حقوق پایه اعلام کرده است، اما میزان عیدی کارگران بسته به مدت قرارداد و مدت زمان قرارداد متفاوت است. عملکرد آنها

در واقع کارگران بسته به سنوات و تعداد روزهایی که کار کرده‌اند عیدی دریافت می‌کنند و به کارگرانی که یک سال در آخرین کارگاه یا آخرین کارگاه کار کرده‌اند عیدی و پاداش کامل تعلق می‌گیرد. بیمه شده

قانون همچنین عیدی و حق الزحمه کارگران پاره وقت، نیمه وقت و فصلی را در نظر گرفته و میزان عیدی این دسته از کارگران را تعیین می کند.

شناسه و پاداش برای کارگران پاره وقت

بر اساس ماده 39 قانون کار، حقوق و دستمزد کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعت قانونی کار می کنند، به نسبت ساعات کار محاسبه و پرداخت می شود.

شناسه و پاداش ساعتی برای کارگران

در مورد کارگران ساعتی که حقوق ثابت ماهیانه ندارند و حقوق آنها در ماه متغیر است، میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت مبنای محاسبه عیدی و پاداش قرار می گیرد.

اد و پاداش برای کارگران فصلی

مبلغ پرداختی عیدی و پاداش کارگران کارگاه های فصلی مشمول قانون کار و سایر کارگاه های مشمولی که کمتر از یک سال در کارگاه مشغول به کار بوده اند باید بر اساس 60 روز و به نسبت کار آنها محاسبه شود. روز در سال

عیدی و پاداش برای کارمندان

دستمزد استفاده شده در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال کارگران مزدبگیر، میانگین دستمزدی است که آنها نسبت به ساعات کار در سال دریافت می کنند.

اگرچه پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران برای تامین معیشت و مایحتاج اولیه و افزایش رفاه و آرامش خانواده های کارگری مورد تاکید قرار گرفته است، اما در برخی واحدها و صنوف به دلایل مختلف از جمله عدم پرداخت عیدی پرداختی به تاخیر می افتد. نقدینگی که کمک چندانی به تامین نیاز خانوارهای کارگری در پایان سال نمی کند، از این رو انتظار می رود کارفرمایان این واحدها کمک و حمایت بیشتری در پرداخت عیدی کارگران خود داشته باشند و سریعتر به کارگران تحویل دهند.

انتهای پیام/


منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید