جزئیات قرارداد دراگان اسکوچیچ با تیم ملی ایران

جزئیات قرارداد دراگان اسکوچیچ با تیم ملی ایران

روز جدید یکی دو روز پیش خبری بسیار عجیب از دستمزد دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی کرواسی ایران منتشر شد. این خبر در واقع ترجمه ای از سایت «فایننس فوتبال» است که دستمزد تمامی 32 مربی حاضر در جام جهانی را منتشر کرده است. بر اساس ادعای این وبسایت، دراگان اسکوچیچ در رده بیست و دوم گران ترین مربی جام جهانی قرار دارد و نام او بالاتر از چهره های سرشناسی مانند زلاتکو دالیچ سرمربی تیم ملی کرواسی و الیو سیسه سرمربی تیم ملی کرواسی است. تیم ملی سنگال

در یکی دو روز اخیر اخبار عجیب و غریب زیادی از دستمزد دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی کرواسی ایران منتشر شده است. این خبر در واقع ترجمه ای از سایت «فایننس فوتبال» است که دستمزد تمامی 32 مربی حاضر در جام جهانی را منتشر کرده است. بر اساس ادعای این وبسایت، دراگان اسکوچیچ در رده بیست و دوم گران ترین مربی جام جهانی قرار دارد و نام او بالاتر از چهره های سرشناسی مانند زلاتکو دالیچ سرمربی تیم ملی کرواسی و الیو سیسه سرمربی تیم ملی کرواسی است. تیم ملی سنگال همین به اندازه کافی تعجب آور بود، اما قسمت مهم آن مربوط به دستمزد این کروات بود، رقم بحث برانگیز 650 هزار یورو در سال در مقابل نام او نمایان بود. درست است که او دستمزد کمتری از کارلوس کی روش و مارک ویلموتس، سرمربیان قبلی تیم ملی ایران دریافت می کند، اما این رقم با ادعای مسئولان فدراسیون فوتبال ایران که ادعا می کردند قرارداد دراگان بسیار کم ریال بوده است، تفاوت قابل توجهی داشت. واضح است که ادعای سایت مذکور صحت ندارد و دراگان نسبت به اعداد منتشر شده رقم بسیار کمتری می گیرد. قرارداد دراگان ذکر شده، اگرچه ساده است، اما دارای عوارض جزئی نیز می باشد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

قرارداد ریالی یا یورویی؟

وقتی دراگان به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران معرفی شد، خیلی ها شوکه شدند. در آن زمان شایعه شده بود که یکی از علی دایی و امیر کلانوی هدایت تیم ملی را بر عهده می گیرد، اما در کمال ناباوری فدراسیونی که آن روزها هم مانند الان با سرپرست اداره می شد و حیدر بهاروند هدایت این تیم را بر عهده گرفت. ، دراگان اسکوچیچ را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی معرفی کرد. در آن زمان یکی از دلایل انتخاب این کروات قیمت پایین و قرارداد ریالی او بود. فدراسیون وقت با اشاره به مشکلاتی که پس از شکایت کی روش و ویلموتس و ادعای میلیون ها دلاری آنها از ایران به وجود آمد، مدعی شد با دراگان اسکوچیچ قرارداد ریالی بسته و آن را حدود پنج میلیارد تومان عنوان کرده است. البته این عدد به صورت رسمی از سوی مسئولان اعلام نشد و چنین عددی بیش از حدس و گمان متولد شد. مهم این بود که در یک لحظه قرارداد دراگان از ریال به دلار تبدیل شد! ماجرا را صفی الله فغان پور، مسئول حقوقی سابق فدراسیون اینگونه توصیف کرد: «طبق تجربه ای که از قرارداد ویلموتس داشتیم، آقای بهاروند به عنوان رئیس وقت فدراسیون فوتبال، قرارداد اسکوچیچ را به یک تیم حقوقی سپرد. . تیمی از کارشناسان بازاریابی، مالی و حقوقی تشکیل شد که ما هفت هشت نفر بودیم. قرارداد را ریالی آماده کردیم، پروتکل را امضا کردیم و به فدراسیون فرستادیم، اما بعداً متوجه شدم که قرارداد ریالی در حین انتقال به دلار تبدیل شده است. من این موضوع را پیگیری کردم و گفتم این همه مدت صحبت و مصاحبه کردیم که قرارداد اسکوچیچ باید ریالی باشد پس چرا دلار است؟ خودشان را توجیه کردند و گفتند همین ریال را به دلار تبدیل کرده ایم. این در شرایطی است که قیمت دلار در کشور ما رو به رشد است. اکنون مشخص شده که برخلاف ادعای اولیه، قرارداد دراگان اسکوچیچ با تیم ملی ایران، عمدی یا غیرعمد ریالی نیست. حتی بر اساس آنچه قبلا ذکر شد، رقمی که او به دست می آورد حتی به دلار نیست، بلکه به یورو تعیین شده است.

200 هزار یورو در سال

برخلاف اخباری که اخیرا منتشر شد، قرارداد دراگان اسکوچیچ با تیم ملی ایران نه 650 هزار یورو، بلکه 200 هزار یورو در سال است. این رقم یک رقم ثابت محسوب می شود و در محافل رسمی نقل شده است. با این حال، تمام ارقام در قرارداد دراگان به آن 200 هزار یورو نمی رسد، زیرا تقریباً چند ماهی است که بند دیگری در قرارداد او گنجانده شده است که رقم را به بالای 200 هزار یورو می رساند. ماجرا از این قرار است که دراگان شروع بسیار خوبی با تیم ملی فوتبال ایران داشت. او در روزهای بسیار سخت که شانس ایران برای صعود به مرحله دوم مقدماتی جام جهانی کاهش یافت، هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و توانست «یوزا» را از بحران خارج کند. جرقه اصلی نتایج او مربوط به دیدار سخت مقابل بحرین است که تیم ملی موفق شد برای اولین بار در دیداری به میزبانی بحرین با نتیجه 3 بر صفر حریف خود را شکست دهد. این نتیجه باعث شد که قرارداد پایه دراگان کمی تغییر کند. در واقع جدا از بازی با بحرین، با افزودن بندی به نام «حفظ شأن سرمربی» مقرر شد برای هر بازی پنج هزار یورو دیگر به دراگان پرداخت شود. از زمان بازی بحرین، اسکوچیچ برای 14 بازی 5000 یورو به طور جداگانه دریافت کرده است. به این ترتیب اگر به عنوان مثال این 14 مسابقه در یک سال برگزار شود، قرارداد او تاکنون به 270 هزار یورو می رسد. این عدد منهای پاداشی است که او و کادر مربیگری اش برای هر برد با تیم ملی دریافت می کنند. دراگان در مجموع می تواند امیدوار باشد که با هر بردی که با تیم ملی کسب می کند چیزی نزدیک به 10000 یورو به پایه قراردادش اضافه کند. پنج هزار یورویی که باید در هر مسابقه دریافت کند و رقمی نزدیک به پنج هزار و 500 یورو در پاداش بردهای خارج از خانه لحاظ شده است. حالا محاسبه این عدد چندان سخت نیست.

بند بحث برانگیز قرارداد اسکوچیچ

200 هزار یورو به اضافه 5 هزار یورو در هر مسابقه تنها بند در قرارداد دراگان اسکوچیچ نیست. چون هنوز بحث های زیادی در مورد مدت قرارداد و نحوه انجام آن وجود دارد. اگرچه از ابتدا گفته می شد که قرارداد دراگان تا پایان سال 2022 است، اما این مورد چندان ناخوشایند نیست. در واقع قرارداد دراگان منوط به تایید مسئولان فدراسیون فوتبال ایران است و زمانی که آنها تصمیم بگیرند می توانند این مربی کروات را بدون پرداخت مبلغ زیادی اخراج کنند! در این پرونده آمده است که فدراسیون می تواند یک طرفه قرارداد دراگان را فسخ کند و برای فسخ قرارداد باید سه ماه دستمزد به این سرمربی پرداخت کند. حالا اگر مبنای قرارداد اسکوچیچ 200 هزار یورو باشد، اگر فدراسیون بخواهد با این مربی قطع همکاری کند، کافی است 50 هزار یورو به او بپردازد و آماده جدایی بدون مشکل از این کروات شود.

دیدگاهتان را بنویسید