جزئیات نرخ پزشک و دندانپزشک برای سال جاری

جزئیات نرخ پزشک و دندانپزشک برای سال جاری
دبیر شورای عالی بیمه سلامت جزئیات تعرفه های درمانی سال 1402 را تشریح کرد.

دکتر محمودرضا محقق درباره جزئیات تعرفه های پزشکی 1402 اعلام شده از سوی دولت گفت: آذرماه سال گذشته شورای عالی بیمه سلامت بحث مفصلی درباره تعرفه های پزشکی 1402 برگزار کرد و پیشنهاد افزایش جهانی 40 درصدی تعرفه های پزشکی مطرح شد. . این پیشنهاد در سازمان برنامه و بودجه اعلام شد و قرار بود تا قبل از سال جدید در دولت تصویب شود که نشد. بر این اساس، در اولین جلسه شورای دولت در سال جدید در ششمین روز از اردیبهشت ماه، افزایش جهانی و عمومی 25 درصدی تعرفه های پزشکی از سال 1402 تصویب و ابلاغ شد.

وضعیت حق رای دادن برای امسال و ادامه روند نزولی

این محقق درباره وضعیت فرانشیز و پرداخت از جیب مردم در نرخ های درمانی در سال جاری گفت: با توجه به اینکه در نرخ های درمانی سال گذشته کاهش چشمگیری در فرانشیز وجود داشت، امسال نیز همین روند ادامه داشت. بر این اساس مبلغ فرانشیز برای بیماران بستری 10 درصد و برای بیماران سرپایی 30 درصد است. همچنین برای بیمارانی که در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند، مبلغ فرانشیز در بستری 5 درصد و در بخش سرپایی 15 درصد است.

بررسی اجرای طرح پزشک خانواده و بستری رایگان

و ادامه داد: در عین حال در قانون بودجه سال جاری، یکسری وظایف به وزارت بهداشت، موضوع پزشکی خانواده و حداکثر درمان رایگان بستری در بیمارستان های دولتی محول شده است که اقدامات کارشناسی به شرح زیر است. اجرا شده و به احتمال زیاد از ابتدای اردیبهشت یا به صورت پایلوت از ابتدای خرداد اجرا می شود و پس از بررسی مشکلات موجود در کار، وزارت بهداشت اعلام می کند. بر اساس این طرح، فرانشیز را در مراکز دولتی برای مردم تغییر خواهیم داد. بنابراین امتیاز ممکن است برای برخی از اقشار جامعه به صفر برسد، اما نه برای همه اقشار جامعه. البته این طرح نیازمند اقدامات و بررسی های کارشناسی است و یکسری شرایط دارد. بر اساس این طرح، آنچه مردم باید به عنوان فرانشیز بپردازند توسط وزارت بهداشت یا شرکت بیمه سلامت پرداخت می شود.

این محقق تاکید کرد: البته باید توجه داشت که این طرح برای بسته بیمه ای خدمات پایه است و اگر خدمتی مشمول بیمه نباشد در این طرح نیز مشمول بیمه نمی شود. بنابراین نباید این تصور را داشت که در صورت ورود افراد به بیمارستان، تمامی خدمات 100 درصد رایگان به آنها ارائه می شود، اما خدماتی که تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند همچنان مشمول پرداخت از جیب مردم خواهد بود. ضمناً در گام اول بحث بستر در این طرح مطرح و پس از تحقیق در منابع و اعتبارات تصمیم گیری می شود. اعلام شد پایلوت این طرح در فاز اول در استان های کردستان، خراسان جنوبی و بوشهر اجرا می شود و در فازهای بعدی چند استان دیگر اضافه می شود.

هزینه “ویزیت” دکتر در سال جاری چقدر است؟

این محقق درباره نرخ ویزیت در سال 1402 گفت: در بخش سرپایی دولتی نرخ ویزیت پزشکان و دندانپزشکان عمومی و دانشجویان دکتری تخصصی علوم پایه 30300 تومان و نرخ ویزیت پزشکان متخصص و دندانپزشکان و پزشکان عمومی با تخصص دکتری علوم پایه 37000 و 700 تومان، ویزیت پزشک فوق تخصص و دوره تکمیلی تخصصی 45 هزار و 800 تومان، ویزیت فوق تخصص روانپزشکی 47 هزار و 800 تومان، ویزیت فوق تخصص روانپزشکی و دوره تکمیلی تخصصی روانپزشکی 56 هزار و 90 تومان بازدید از کارشناس ارشد دارای مجوز و کارشناس دارای مجوز به ترتیب 25 هزار و 900 و 21 هزار و 100 تومان.

وی درباره تعرفه ویزیت در بخش خصوصی نیز گفت: در بخش سرپایی خصوصی، تعرفه ویزیت پزشکان عمومی و دندانپزشکان و پزشکان متخصص علوم پایه 90 هزار تومان و تعرفه ویزیت پزشکان متخصص و دندانپزشکان و پزشکان عمومی با. دکتری تخصصی علوم پایه 135 هزار تومان، ویزیت پزشکان فوق تخصص و دوره تکمیلی تخصصی 172 هزار تومان، ویزیت پزشکان متخصص روانپزشکی 179 هزار تومان، ویزیت فوق تخصص روانپزشکی و دوره تکمیلی تخصصی. در رشته روانپزشکی 204 هزار تومان و ویزیت کارشناس ارشد دارای مجوز و کارشناس دارای مجوز به ترتیب 73 و 63 هزار تومان است.

این محقق درباره میزان ویزیت در بخش عمومی غیردولتی نیز گفت: در بخش سرپایی در بخش عمومی غیردولتی تعرفه ویزیت پزشکان و دندانپزشکان و دانشجویان دکتری علوم پایه 40 هزار تومان برای ویزیت است. از پزشکان متخصص و دندانپزشکان و یک پزشک عمومی با مدرک دکتری.در علوم پایه 66 هزار تومان ویزیت پزشک فوق تخصص و دوره تکمیلی تخصصی 79 هزار تومان ویزیت پزشک متخصص روانپزشکی 85 هزار تومان ویزیت فوق تخصص روانپزشکی و دوره تکمیلی تخصصی روانپزشکی 97 هزار تومان و ویزیت کارشناس ارشد دارای مجوز و بر این اساس کارشناس دارای مجوز 35 و 30 هزار تومان می باشد.

وی در ادامه درباره میزان ویزیت به بخش خیریه گفت: در بخش سرپایی خیریه، هزینه ویزیت پزشکان و دندانپزشکان عمومی و دانشجویان دکتری تخصصی علوم پایه 62 هزار تومان، ویزیت پزشکان متخصص و دندانپزشکان و پزشکان عمومی با دکتری تخصصی علوم قیمت پایه 105 هزار تومان ویزیت پزشکان فوق تخصص و دوره تکمیلی تخصصی 127 هزار تومان ویزیت پزشکان متخصص روانپزشکی 134 هزار تومان ویزیت متخصصان در تخصص روانپزشکی و دوره تکمیلی تخصصی روانپزشکی 159 هزار تومان و ویزیت کارشناس ارشد دارای مجوز و کارشناس دارای مجوز به ترتیب 53 و 40 هزار تومان می باشد.

این محقق همچنین گفت: بر اساس مصوبه تعرفه های پزشکی 1402، تعرفه ویزیت سرپایی افراد زیر هفت سال برای تمامی گروه های تخصصی نسبت به گروه اصلی 20 درصد افزایش می یابد. همچنین تمامی ارائه دهندگان خدمات درمانی ملزم به نوشتن نسخه و ارسال الکترونیکی آن خواهند بود. البته با توجه به بند (ط) تبصره 17 ماده 1 قانون بودجه سال 1402 کل کشور، در مواردی که به دلیل شرایط اضطراری مانند تصادفات اجباری، اینترنت امکان ثبت و پردازش نسخه الکترونیکی وجود ندارد. قطعی، قطع برق و اختلال در زیرساخت های ارتباطی به صورت کاغذی با درج کد ملی بیمار انجام می شود و نرخ های آن قابل محاسبه و دریافت می باشد. در عین حال، طبق تعرفه های اعلام شده در سال جاری، پزشکان عمومی با بیش از 15 سال سابقه بالینی مشمول دریافت معادل 15 درصد بالاتر از تعرفه تعیین شده می شوند.

افزایش 30 درصدی بازدید

وی با بیان اینکه بر این اساس نسبت به سال قبل در حوزه ویزیت 30 درصد افزایش نرخ داشتیم، گفت: در عین حال یکی از اتفاقاتی که در نرخ های پزشکی امسال افتاد این بود که یکی از تعهدات قانونی بود. مقرر شده در قوانین پنجم و ششم توسعه بر عهده وزارت بهداشت بود، یکسان سازی مولفه حرفه ای در خدمات بخش دولتی و خصوصی که امسال اتفاق افتاد و اکنون مولفه تخصصی در بخش دولتی و خصوصی برای پزشکان تمام وقت دقیقا برابر با 69700 تومان است.

این محقق درباره تعرفه های درمان اعتیاد نیز گفت: وزارت بهداشت و سایر مراجع ذیصلاح در حال برگزاری جلسات متعددی برای تغییر استانداردهای خدمات ترک اعتیاد هستند. با توجه به اینکه استانداردهای جدید توسط معاونت درمان در حال تدوین است، هنوز تعرفه جدید در این حوزه ابلاغ نشده و پس از ابلاغ استانداردها از سوی وزارت بهداشت، اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد. .

دیدگاهتان را بنویسید