جزئیات نهایی در مورد زمان و میزان یارانه جدید برای ماه ژانویه

جزئیات نهایی در مورد زمان و میزان یارانه جدید برای ماه ژانویه

چند وقت پیش خبری مبنی بر تغییر قیمت کمک هزینه نقدی یا جایگزینی کالابرگ به جای کمک هزینه نقدی منتشر شد. هنوز تصمیمی برای تغییر یارانه نقدی گرفته نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی نیست. یارانه نقدی دی ماه به زودی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. مشخص نیست چه زمانی موضوع یارانه نقدی حل می شود

آنچه در روزهای اخیر مورد سوال افکار عمومی قرار گرفته است; آخرین مهلت پرداخت یارانه دی ماه 1401 است. اگر قرار باشد صد و چهل و سومین قسط یارانه نقدی به ترتیب ماه های گذشته پرداخت شود، پیش بینی می شود یارانه در هفته سوم و احتمالا از 30 آذرماه به دست سرپرستان خانوار برسد.

به گزارش تجارت نیوز، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت آخرین وضعیت توزیع فهرست کالاهای الکترونیکی را تشریح کرد. وی خاطرنشان کرد: نباید نگران این سوال باشیم که یارانه نقدی بهتر است یا یارانه نقدی؟ کونم اعلام کرد که هر یک از مدل‌های یارانه نقدی و کالابرگ که در آزمایش‌ها موفق بودند اجرا شده و دولت به همین سمت ادامه می‌دهد.

اما آنچه در روزهای اخیر مورد سوال افکار عمومی قرار گرفته است; آخرین مهلت پرداخت یارانه دی ماه 1401 است. اگر قرار باشد صد و چهل و سومین قسط یارانه نقدی به ترتیب ماه های گذشته پرداخت شود، پیش بینی می شود یارانه در هفته سوم و احتمالا از 30 آذرماه به دست سرپرستان خانوار برسد.

همانطور که سازمان قبلاً هدف گذاری کمک های مالی را اعلام کرده بود. اگر سرپرستان خانوار جزو دهک های اول تا سوم باشند به ازای هر نفر 400 هزار تومان و اگر جزو دهک های چهارم تا نهم باشند به ازای هر نفر 300 هزار تومان به حساب آنها واریز می شود.

از کسر مبلغ تا قطع یارانه نقدی برخی ناظران

این در حالی است که در آذرماه، سازمان ارشاد کمک بلاعوض خبر خوبی برای دریافت کنندگان کمک هزینه داشت مبنی بر تکمیل یکی از اقساط وام یک میلیون تومانی کرون که در این ماه کم نبود. یکی از این حواشی مربوط به کسر مبلغی از مبلغ یارانه نقدی بود.

شرایط به گونه ای بود که تعدادی از سرپرستان خانوار اعلام کردند در حالی که در ماه های گذشته 400 هزار تومان یارانه نقدی دریافت کرده اند، این رقم در آذرماه به 300 هزار تومان رسیده است. عده ای این کاهش را ناشی از اشتباه دولت اعلام کردند اما سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه ها به این موضوع واکنش نشان داد و دلیل آن را کاهش شناور خانوار عنوان کرد.

انعطاف پذیری پرداخت یارانه این امکان را افزایش داد که دهک درآمد خانوار با هر نظرسنجی از ذینفعان یارانه نقدی تغییر کند. علاوه بر این، میزان یارانه نقدی نیز بسته به تغییر عشر تغییر خواهد کرد. البته آنچه مشخص نیست این است که معدوم خانوار شناور به صورت ماهانه انجام می شود یا هر چند ماه یکبار؟ اما مقرر شد میزان یارانه ثابت نباشد و بسته به درآمد خانوار تغییر کند.

حاشیه بعدی نیز مربوط به توقف یارانه تعدادی از سرپرستان خانوار است. اما طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه ها نیز به این ماجرا واکنش نشان داد و اعلام کرد که سازمان هدف هیچ پیامکی برای قطع یارانه خانوارها ارسال نکرده است.

به گفته سخنگوی این خبر جعلی است و با هدف فریب منتشر شده است.


تصمیم جنجالی دولت؛ آیا میزان یارانه نقدی تغییر می کند؟

بر اساس لایحه 1402 میزان یارانه پولی تغییر نمی کند و به روال 300 و 400 هزار تومانی ادامه می دهد.

بر اساس لایحه مصوب دولت، میزان یارانه پولی نسبت به امسال تغییری نکرده است و یارانه های 300 و 400 هزار تومانی در صورت تصویب در شورای اسلامی در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش منتشر شده در ایسنا، در بودجه سال 1401 بیش از 73 هزار میلیارد تومان برای یارانه 45 هزار و 500 تومانی و یارانه معیشتی بنزین در نظر گرفته شده است. اما لازم به ذکر است که دولت تصمیم گرفت یارانه ها را به 300 و 400 هزار تومان افزایش دهد.

لازم به ذکر است فهرست الکترونیکی کالاها در هرمزگان ارائه شده است که تا سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و مردم می توانند بین یارانه نقدی و فهرست الکترونیکی کالا یکی را انتخاب کنند.

بودجه یارانه نقدی در سال 1402 چقدر است؟

موضوع مهم دیگری که در رابطه با کمک نقدی هفته گذشته منتشر شد؛ سوال از بودجه اختصاص یافته برای پرداخت یارانه در بودجه 1402 بود.

در نسخه اولیه لایحه بودجه 1402، ماهانه حدود 30 هزار میلیارد تومان و در یک سال 360 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی خانوارها ذکر شده است. این در حالی است که در سال 1401 میزان پرداخت یارانه نقدی ماهانه (بین 300 تا 400 هزار تومان) حدود 27 هزار میلیارد تومان و در یک سال حدود 325 هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش همشهری آنلاین، طرح الکترونیک کالابرگ به صورت آزمایشی در چند شهر از جمله هرمزگان در حال اجراست و پس از ارزیابی ها در صورت استقبال مردم این طرح به صورت ملی اجرا می شود. در حالی که دولت در حال آماده سازی زیرساخت های لازم برای اجرای طرح در سراسر کشور است، تاکید شد که اجباری برای خرید کالا وجود نخواهد داشت و استفاده از کوپن اختیاری است و در صورت عدم استفاده، مبلغ یارانه نقدی قابل برداشت است. در پایان هر ماه همچنین پس از خرید کالا، مابه التفاوت نرخ یارانه ای و آزاد از اعتبار سرپرست خانوار کسر می شود. همچنین در صورتی که خرید بیش از مبلغ یارانه باشد، باید مابقی مبلغ را با کارت بانکی یا نقدی پرداخت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید