جزئیات هالیوودی از سفر رئیس جمهور آمریکا به اوکراین آنقدر محرمانه که خواب را از بین برد!

جزئیات هالیوودی از سفر رئیس جمهور آمریکا به اوکراین آنقدر محرمانه که خواب را از بین برد!

در حال حاضر سفر بایدن که با ضمانت های امنیتی روسیه و اطلاعات این کشور انجام شد، هدف دیگری را دنبال می کند: حمایت مالی و نظامی از اوکراین که روند صلح را به تاخیر انداخت و بازی را آبرومندانه برای طرف های درگیر رقم زد. ، که می تواند پس از بیرون کشیدن پا از آن منجر به هزینه های گران شود.

سفر مخفیانه رئیس جمهور آمریکا به اوکراین جزئیات مهمی دارد که نیویورک تایمز به آن اشاره کرده است.

در آستانه یک سالگی تهاجم روسیه به اوکراین، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اول مارس برای یک سفر از پیش اعلام نشده وارد پایتخت اوکراین شد. این اولین سفر بایدن به عنوان رئیس جمهور از یک منطقه جنگی است. بایدن در این سفر وعده کمک بیشتر به کی‌یف و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه را داد و گفت که برنامه‌های ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای جنگ علیه اوکراین کاملاً اشتباه است.

وضعیت نظامی اوکراین باعث نگرانی در سراسر جهان شده است. دولتمردان به ویژه نگران هستند که استفاده از سلاح های هسته ای پس از برخی اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از جمله اینکه غرب ممکن است با “عواقبی بزرگتر از هر چیزی که در تاریخ دیده است” مواجه شود، به جنگ کشیده شود. اگرچه روسیه کشوری است که بیشترین کلاهک های هسته ای را دارد، اما آمریکا معمار اولین انفجار بمب هسته ای در تاریخ بود و پروژه منهتن بار اصلی آغاز عصر هسته ای را متحمل شد.

اگرچه 60 سال پیش مرکز تقابل قدرت، کوبا و آمریکای مرکزی بود، امروز مرکز این تقابل اروپای شرقی است. وضعیت متشنجی که پس از واکنش روسیه به تجاوز بیش از 30 ساله ناتو به وجود آمد.

تهدید استفاده از سلاح های هسته ای در بحران موشکی کوبا امکان توسل به جنگ هسته ای بین دو ابرقدرت را به نقطه اوج خود رساند. اما کندی سرانجام در جولای 1963 موفق شد امتیاز مهمی از روس ها بگیرد و به همراه هارولد مک میلان، نخست وزیر وقت بریتانیا، معاهده منع آزمایش هسته ای را با نیکیتا خروشچف، نخست وزیر شوروی امضا کردند. سرانجام پس از 13 روز تنش شدید بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق بر سر ایجاد سکوهای پرتاب موشک های میان برد در کوبا، امضای توافقنامه به «بحران موشکی» پایان داد.

در حال حاضر سفر بایدن که با ضمانت های امنیتی روسیه و اطلاعات این کشور انجام شد، هدف دیگری را دنبال می کند: حمایت مالی و نظامی از اوکراین که روند صلح را به تاخیر انداخت و بازی را آبرومندانه برای طرف های درگیر رقم زد. ، که می تواند پس از بیرون کشیدن پا از آن منجر به هزینه های گران شود.

سفر بایدن به کیف آنقدر حساس بود که کاخ سفید به خبرنگاران دروغ گفت/جو خوابش نمی برد!

نیویورک تایمز در این رابطه نوشت: سفر محرمانه بایدن به کیف به این امید است که عزم آمریکا برای کمک به شکست نیروهای روسیه را نشان دهد. در واقع، او در سفری بود که برخلاف سفرهای یک رئیس جمهور مدرن آمریکا بود. این دیدار تصویری محو نشدنی از دو رئیس جمهور ایجاد کرد که در روز روشن به سمت یادبود سربازان کشته شده قدم می زنند، حتی با به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی، نمایشی از سرکشی از مسکو که به سرعت در سراسر جهان پخش شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور هنگام خروج از کیف برای سفر به لهستان، از طریق قطار به خبرنگاران گفت: برای اوکراین، ما آنجا هستیم، این مهم است.

این یک سفر طولانی و یک سفر سورئال بوده است. بایدن عادت نداشت اوکراین را اینگونه ببیند. شش بار به عنوان معاون رئیس جمهور – سه بار در یک دوره شش ماهه – با یک هواپیمای آمریکایی پرواز کرد و در روز روشن از پنجره بیرون را نگاه کرد تا از بالا مناظر کیف را تماشا کند. اکنون او مخفیانه و اندکی پس از طلوع خورشید وارد کیف شد.

از زمانی که آبراهام لینکلن برای تماشای نبردها در ویرجینیای شمالی در طول جنگ داخلی به خط مقدم خارج از واشنگتن رفت، هیچ رئیس‌جمهوری کنونی اینقدر به نبرد نزدیک نبوده است. فرانکلین دی. روزولت از شمال آفریقا دیدن کرد. لیندون بی جانسون به ویتنام رفت. بیل کلینتون از بالکان دیدن کرد. جرج دبلیو بوش و باراک اوباما از عراق و افغانستان دیدن کردند. و دونالد جی. ترامپ به افغانستان رفت.

اما در تمام این موارد به کشورها یا مناطق تحت کنترل نیروهای آمریکایی و یا پس از توقف درگیری ها رفتند. در این صورت ارتش آمریکا در اوکراین حضور نخواهد داشت و حریم هوایی را کنترل نخواهد کرد. هواپیماهای جنگی آمریکایی در طول این سفر در نزدیکی مرز در شرق لهستان دیده شدند، اما مقامات گفتند که آنها هرگز وارد حریم هوایی اوکراین نشدند زیرا نگران بودند که این نوع مداخله مستقیم آمریکا باشد که آقای بایدن از آن اجتناب کرده است.

رئیس جمهور نقش جذاب خود را ایفا کرد. شنبه شب، او و جیل بایدن در مراسم عشای ربانی در دانشگاه جورج تاون شرکت کردند، سپس در موزه ملی تاریخ آمریکا توقف کردند و قبل از رفتن به شام ​​در مرغ قرمز، جایی که از ریگاتونی لذت بردند. وقتی این زوج به کاخ سفید بازگشتند، اکثر مردم تصور می‌کردند که شب را آنجا بوده‌اند.

اما چند ساعت پس از نیمه شب، بایدن را از عمارت خارج کردند و به پایگاه مشترک اندروز در حومه مریلند بردند، جایی که گروه کوچکی از دستیاران، محافظان امنیتی، یک تیم پزشکی، یک عکاس کاخ سفید و دو خبرنگار منتظر او بودند.

این دو روزنامه نگار به نام های سابرینا صدیقی از وال استریت ژورنال و ایوان ووچی از آسوشیتدپرس روز جمعه به کاخ سفید احضار شدند و سوگند یاد کردند که رازداری کنند. به آنها گفته شد که منتظر اطلاعات بیشتر در ایمیلی با عنوان “دستورالعمل های ورود به مسابقات گلف” باشند.

بایدن حدود ساعت 4:00 صبح رسید و هواپیما در ساعت 4:15 صبح برای پرواز فرا اقیانوس اطلس برخاست. چندین دستیار – جیک سالیوان – به بایدن پیوستند. جن اومالی دیلون، معاون رئیس ستاد و آنی توماسینی، مدیر عملیات در دفتر بیضی شکل. این هواپیما در ساعت 5:13 بعد از ظهر به وقت محلی در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان به زمین نشست. سپس قبل از بلند شدن مجدد در ساعت 18:29 سوخت گیری کرد و سپس به فرودگاه Rzeszów-Jasionka در لهستان رسید و در ساعت 19:57 فرود آمد.

بایدن با اسکورت 20 خودرو و بدون آژیر، حدود یک ساعت در یک بزرگراه تقریباً خالی به سمت شهر کوچک پرزمیشل رانندگی کرد و به ایستگاه قطار منتقل شد، جایی که هزاران پناهجو از اوکراین در سال گذشته به آنجا رسیده بودند. ساعت 9:15 بعد از ظهر که رسید، مسافران کمی در آنجا یافت و دکه‌ها بسته بودند. قطار ساعت 21:37 بدون تشریفات ایستگاه را ترک کرد. و حدود ساعت 10 شب از مرز اوکراین عبور کرد. کاخ سفید آنقدر مصمم بود که این راز را حفظ کند که به خبرنگاران در واشنگتن دروغ گفت. حدود چهار ساعت پس از عبور بایدن از مرز اوکراین، دفتر وی در واشنگتن بیانیه‌ای عمومی صادر کرد و گفت که رئیس‌جمهور هنوز در پایتخت این کشور است و قصد ندارد تا عصر دوشنبه به اروپا برود.

به گفته یک مقام بلندپایه که نخواست نامش فاش شود، بایدن در طول سفر طولانی قطار، با لباس‌های معمولی، به سختی خوابید. رئیس جمهور این سفر را با یادآوری خاطرات سفرهای قبلی خود به کیف از جمله سخنرانی در پارلمان اوکراین و اظهاراتش در مورد آخرین سفر خود در سال 2017 گذراند.

دیدگاهتان را بنویسید