جزئیات رایزنی های محرمانه آمریکا علیه روسیه در بحران اوکراین

جزئیات رایزنی های محرمانه آمریکا علیه روسیه در بحران اوکراین

روز جدید آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ابتدا به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دستور داد تا اتحادها و مشارکت های آمریکایی در خارج را سازماندهی مجدد کند تا ایالات متحده بتواند با چالش های پیش رو مقابله کند. این استراتژی در مواجهه با تهاجم روسیه به اوکراین بسیار مهم خواهد بود.

دیوید ایگناتیوس-فرارو-دیوید ایگناتیوس; ستون نویس واشنگتن پست؛ بلینکن و سایر مقامات ایالات متحده جزئیات جدیدی را در این هفته به من ارائه کردند و مجموعه ای از جلسات پشت صحنه را در سال گذشته توصیف کردند که به تشکیل ائتلافی به رهبری ایالات متحده در حمایت از اوکراین کمک کرد. روایت او سخنان آیزنهاور رئیس جمهور سابق ایالات متحده را در یک سخنرانی در سال 1957 تأیید می کند: “برنامه ها بی فایده هستند، اما برنامه ریزی همه چیز است.”

برنامه ریزی مخفی بایدن در آوریل 2021 آغاز شد، زمانی که روسیه حدود 100000 سرباز را در امتداد مرز اوکراین مستقر کرد. این گردهمایی آشکار بود، اما بلینکن و دیگر مقامات آمریکایی اطلاعات ایالات متحده در مورد اقدامات روسیه را با رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان در نشست ناتو در بروکسل در آن ماه مورد بحث قرار دادند. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت: «پیام آنها این بود که «ما باید آماده شویم».

آلمان متحدی بی میل اما ضروری بود و دولت بایدن تابستان گذشته تصمیم بحث برانگیزی گرفت که احتمالاً برای جلب حمایت آلمان علیه روسیه بسیار مهم است. بایدن دور اولیه تحریم ها علیه تولید کننده خط لوله استریم 2 را در ازای قول آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مبنی بر اینکه در صورت حمله به اوکراین، پروژه خط لوله انرژی استریم 2 لغو خواهد شد، لغو کرد.

مرکل زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، ترک کرد، اما جانشین او، اولاف شولتز، به وعده خود عمل کرد. مفاد بیانیه مشترک در مورد استریم رولینگ نامشخص بود، اما دولت بایدن به صدراعظم قدیم و جدید آلمان اعتماد کرد تا از این روش پیروی کنند. بلینکن گفت: «من فکر می‌کنم آنچه اتفاق افتاد شکل عالی مدیریت مشارکت بود. بلینکن به من گفت: زمانی که روس ها تجاوز را آغاز کردند، پایه های همکاری ما با آلمانی ها و اروپایی ها بهبود یافت.

بلینکن گفت که تهدید اوکراین در ماه اکتبر، زمانی که ایالات متحده اطلاعاتی در مورد اسکان مجدد روسیه در مرز جمع آوری کرد، به همراه “جزئیات برنامه ریزی روسیه برای این نیروها” تشدید شد. این جزئیات مسیر را هدایت می کرد. اعضای گروه 20 در اواخر اکتبر در رم ملاقات کردند و بایدن در مورد شواهد فوق سری توضیحات مفصلی به رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان داد. بلینکن گفت: “برای رسیدن به توافق کافی بود. ما به اجماع رسیدیم تا در صورت ادامه تجاوز، عواقب آن برای روسیه مشخص شود.”

رئیس سیا ویلیام جی. برنز در اول نوامبر به مسکو سفر کرد تا به پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار دهد که ایالات متحده و متحدانش آماده اند تا اوکراین را مسلح کرده و تحریم های فلج کننده ای را علیه روسیه در صورت حمله به روسیه اعمال کنند.

پوتین آشکارا فکر می کرد که بایدن نمی تواند این کار را انجام دهد. در ابتدا، متقاعد کردن، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلینسکی برای جدی گرفتن تهدید تجاوز کار آسانی نبود. بلینکن در اجلاس آب و هوای گلاسکو در اوایل نوامبر با او صحبت کرد و مروری کوتاه بر برنامه های روسیه ارائه کرد.

بلینکن به من گفت: «در اصل، باید به او می‌گفتم که فکر می‌کردیم ممکن است به کشورش حمله شود. به گفته یک مقام وزارت امور خارجه، زلنسکی در ابتدا نسبت به تهدید غرب برای اعمال تحریم ها علیه روسیه مشکوک و بدبین بود و معتقد بود که رویه های دیپلماتیک ممکن است توخالی باشد.

با این حال، بلینکن و همکارانش در دسامبر بحث جدی را با متحدان ایالات متحده در مورد اینکه چه باید بکنند، آغاز کردند. نشست اولیه گروه هفت وزیر خارجه در 11 دسامبر در لیورپول، بریتانیا برگزار شد. بلینکن یادآوری می کند که شرکت کنندگان به طور علنی قول داده بودند که “عواقب بزرگ و هزینه های سنگین” را به روسیه تحمیل کنند. او گفت: «وقتی تجاوز واقعاً اتفاق افتاد، ما بلافاصله توانستیم حرکت کنیم.

برنامه ریزی نظامی ناتو همراه با دیپلماسی تسریع شده است. ژنرال نیروی هوایی تاد والترز، فرمانده ناتو، به من گفت که همکارانش در دسامبر و ژانویه شروع به آماده سازی “خطوط زمینی” کرده اند که امکان تحویل سریع تسلیحات به اوکراین را فراهم می کند.

آنها نقاط ورودی را برای تدارکات و سایر جزئیات عملی ارزیابی کردند. موشک‌های استینگر و جاولین قبل از شروع تهاجم در 24 فوریه از این نقاط تحویل داده شد و از آن زمان تاکنون تعداد زیادی سلاح سنگین‌تر منتقل شده است.

اطلاعات ایالات متحده قبلاً اطلاعاتی در مورد طرح جنگی پوتین در اختیار اوکراین قرار داده است. روسیه با 150000 سرباز اوکراین را محاصره کرده بود و استراتژی واقعی پوتین یک حمله برق آسا و به اصطلاح سر بریدن و حرکت به کیف توسط گروه نسبتاً کوچکی از نیروهای ویژه نخبه بود. روس ها می خواستند فرودگاه آنتونوف در هاستومل در غرب پایتخت را تصرف کنند و سپس از آن برای استقرار سریع نیروها در کیف استفاده کنند.

اوکراینی ها می دانستند که روس ها در حال آمدن هستند. به گفته دو مقام اطلاعاتی آمریکا، برنز در ماه ژانویه مخفیانه به کیف سفر کرد تا زلنسکی را در مورد برنامه روسیه توضیح دهد. اوکراینی ها از اطلاعات آمریکا برای نابودی نیروهای متجاوز در هوستومل استفاده کردند که می تواند به نبردی سرنوشت ساز تبدیل شود. مارک منکیش، تحلیلگر اطلاعاتی لهستانی در مرکز شرق شناسی ورشو، می گوید: «روس ها برنامه B نداشتند.

او گفت: “روس ها به دام افتاده اند. این یک جنگ کامل نبود، بلکه یک عملیات ویژه برای سرنگونی دولت زلنسکی و یک رژیم پایدار بود.” و این یک حرفه ای مسکو را به قدرت می رساند.

در طول جنگ، گاهی اوقات به نظر می رسید بایدن اشتباه صحبت می کرد. اما او چشم انداز روشنی برای منطقه استراتژیک در حال توسعه داشت. برای مثال، بایدن پیشتر به این نتیجه رسیده بود که بهترین راه برای کم اهمیت جلوه دادن امید پوتین به فروپاشی ناتو، پیوستن به دو عضو قوی جدید، فنلاند و سوئد است.

بایدن رئیس جمهور فنلاند، سائولی نینیستو را تشویق کرد که به ناتو بپیوندد. بایدن گفت بایدن در ماه دسامبر و سپس در ژانویه با او تماس گرفت تا درباره تهدید روسیه گفتگو کند.

بایدن سپس از نینیستو برای بازدید از کاخ سفید در ماه مارس دعوت کرد و در حالی که آنها در دفتر بیضی شکل نشسته بودند، بایدن پیشنهاد داد که با ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد تماس بگیرد و این تصمیم اواخر شب گرفته شد. در ماه مه، این دو رهبر سیاسی با هم از کاخ سفید دیدن کردند تا برنامه های کشورهای خود را برای پیوستن به ناتو تشریح کنند.

سازماندهی دولت بایدن برای تشکیل ائتلافی در حمایت از اوکراین ممکن است در گذشته ساده به نظر برسد. اما این هماهنگی پیچیده ای از منابع دیپلماتیک، نظامی و اطلاعاتی بود که ده ها کشور را در مورد موضوعی گرد هم آورد که می تواند نقطه عطفی در تاریخ مدرن باشد.

پوتین فکر می کرد که به راحتی می تواند از طریق بایدن و غرب در کیف پیروز شود. با این حال، او با دست کم گرفتن قدرت خود و دست کم گرفتن عزم بایدن و تیمش، اشتباه فاجعه باری را مرتکب شد.

دیدگاهتان را بنویسید