نابودی اوکراین به دنبال وعده‌های پوچ و اعتماد به آمریکا/تکیه به ظرفیت داخلی تجربه آموزنده بحران اوکراین است.


زمان: 09:27
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1812649

مهتدی گفت: آمریکا علیرغم وعده هایی که به اوکراین داد نتوانست به این کشور کمک کند و اوکراین در رقابت آمریکا و روسیه نابود شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی مهتدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با صبح توس; وی در خصوص موضع جنگ اوکراین و روسیه گفت: جنگ اوکراین و روسیه فقط جنگ دو کشور نیست، در واقع توطئه ای است که آمریکایی ها ابداع کرده اند و این موضع به موضوع ناتو مربوط می شود. گسترش به شرق ناتو به مرز روسیه.


اوکراین بخشی از امنیت روسیه است/ برنامه آمریکا و ناتو برای نزدیک شدن به مرزهای روسیه

وی افزود: آمریکا با این طرح به دنبال آن بود که روسیه را همانطور که شوروی متلاشی شد مهار کند و روسیه را تجزیه کند و از روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ بین المللی جلوگیری کند. مرزهای روسیه یا از طریق گرجستان یا از طریق اوکراین که در بافت تاریخی اوکراین بخشی از روسیه بود و روسیه برای امنیت خود اجازه آن را نمی دهد، ناتو اصلاً به مرز روسیه می رسد و با روسیه هم مرز می شود.

وی گفت: جنگ بین اوکراین و روسیه می تواند یک جنگ جهانی باشد. روسیه در اینجا از خود و امنیت خود دفاع می کند و من فکر نمی کنم روسیه در این زمینه عقب نشینی کند.» بدیهی است که آمریکایی ها تسلیم نخواهند شد و بحرانی بزرگ شده است که می تواند ابعاد جهانی پیدا کند و از طرفی این جنگ اصلاً به نفع اروپا در این نبرد نیست. متأسفانه اروپا نیز زیر فشار آمریکا همین سیاست را دنبال می کند. او با ایالات متحده موافق است که این یک مشکل بسیار بزرگ است، نه تنها اوکراین، بلکه مسئله معادلات بین المللی.


دروغ و غیرقابل اعتماد بودن دستگاه های تبلیغاتی غرب

وی گفت: این اقدامات آمریکا در واقع با هدف جلوگیری از ورود روسیه و چین به عنوان ابرقدرت های بین المللی و تبدیل شدن به یک سیستم چند قطبی به جای یک سیستم تک قطبی است. در مورد اخبار منتشر شده، ماشین های تبلیغاتی غربی اخبار جعلی منتشر می کنند و نمی توان به آنها اعتماد کرد.

مهتدی گفت: واقعیت آنچه امروز در اوکراین اتفاق می افتد چیز دیگری است که رسانه های غربی گزارش می دهند. وی افزود: اکنون باید ببینیم که این از کجا می آید.


نابودی اوکراین با وعده های توخالی و اعتماد به آمریکا

وی گفت: شرایط کنونی اوکراین نشان می دهد که آمریکا علیرغم تمام وعده هایی که به اوکراین داده است نتوانسته به این کشور کمک کند. آن کشور این کار را کرد و اوکراین در رویارویی بین ایالات متحده نابود شد. کشورها و روسیه، اگرچه مقصر نیستند، اما این نشان می دهد که بازدارندگی برای هر کشور چقدر مهم است.


تکیه بر توانمندی های کشور درس بزرگی در موضوع اوکراین است/ امروز قدرت بازدارندگی ایران قدرت هرگونه اقدام دشمن را در اختیار گرفته است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به موضوع و بازدارندگی کشورمان گفت: هر کشوری باید بتواند از خود دفاع کند و ما در این مدت حق این کار را داشتیم، چه نیروی علمی، چه نظامی، چه موشکی و چه پهپادی. در شرایطی قرار بگیریم که هیچکس جرات حمله یا فشار به ما را نداشته باشد، در عین حال نیروی بازدارنده ما در ایران در خلیج فارس و حتی جاهای دیگر در نیروی بازدارنده حزب الله در جنوب لبنان، مقاومت دولت اسلامی در نوار غزه و همه اینها. هیچ اقدامی را برای آمریکا و رژیم صهیونیستی و دشمنان مقاومت علیه محور مقاومت غیرممکن کرد و به توانایی های دیگران توجه کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید