جزئیات واردات خودروهای فرسوده اعلام شد

جزئیات واردات خودروهای فرسوده اعلام شد

واردات خودروهای فرسوده بالاخره از هفت خوان رستم گذشت و هم اکنون اولین محموله خودروهای وارداتی به زودی وارد کشور می شود. اما جزئیات واردات خودروهای فرسوده چیست و چه کسانی می توانند خودرو وارد کنند؟

قوانین واردات خودرو هنوز تصویب نشده است اما واقعیت ها نشان می دهد که هم اشخاص حقیقی و هم حقوقی می توانند خودروهای فرسوده وارد کنند. اما واردات خودروهای فرسوده قوانین و شرایط خاص خود را دارد.

به گزارش تجارت نیوز، بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده، چند شرط برای واردات خودروی فرسوده وجود دارد؛ شرط اول این است که همه افراد حقیقی نمی توانند این خودروها را وارد کنند، فقط افرادی که دارای کارت خدمات هستند می توانند خودرو وارد کنند.

شرط دیگر این است که مبدأ ارز واردات خودرو را بدانند و مردم مبدا ارزی را که با آن خودرو وارد می کنند و از کجا می آید، اعلام کنند.

یکی دیگر از شرایط واردات این است که فقط خودروهایی که سن آنها کمتر از 5 سال است قابل واردات است و واردات خودروهای با سن بالاتر ممنوع است. این شرایط کلی برای واردات خودروهای فرسوده به کشور است. البته پیش از این به شرط داشتن نمایندگی واردات خودرو و شرط انتقال فناوری اشاره شده بود اما اکنون گفته می شود این شرایط حذف شده است.

البته اینها کلیاتی است که مسئولانی مانند رئیس مجلس و معاونت امنیتی درباره جزئیات واردات خودروهای فرسوده گفته اند. اما همچنان باید منتظر مقررات واردات خودرو باشیم. ماده ای که روز گذشته محمد باکر کلیباف، رئیس مجلس بر توسعه آن تاکید کرد.

اما جدای از این موارد جزئیات خودروهای دست دوم دیگری نیز وجود داشت. واردات خودرو در مرحله اول نیاز به مجوز ثبت، سفارش از وزارت ایمنی و گواهی سازمان استاندارد و محیط زیست دارد.

در مرحله بعد واردکننده باید مبدا ارز وارداتی خودرو را مشخص کرده و به تایید بانک مرکزی برسد.

هزینه ورودی خودروهای وارداتی

اما واردات خودروهای فرسوده چند درصد از حقوق ورودی را شامل می شود یا به عبارتی تعرفه واردات خودروهای فرسوده چقدر است؟ بر اساس بخشنامه واردات خودروهای سواری، عوارض خودرو بستگی به ظرفیت موتور و نوع سوخت و نیروی محرکه آن دارد. در دو جدول بالا می توانید عوارض ورودی خودروهای بنزینی و عوارض گمرکی واردات خودروهای دست دوم را پیگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید