جستجوی ماهیگیران کاناراکی؛ اجرای طرح جامع توسعه اسکله ها


ساعت: 13:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917156

اجرای برنامه جامع حفاظت و طرح های توسعه اسکله های کنارک به منظور ایجاد تعادل در بهره برداری، کاهش تخریب منابع و دستیابی به توسعه پایدار و اشتغال برای صیادان باید در دستور کار متولیان قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون ، بندر کنارک به عنوان بزرگترین بندر صیادی کشور شناخته می شود و یکی از مهم ترین منابع امرار معاش ساحل نشینان این کشور محسوب می شود.


صیادی یکی از مشاغل سخت ساحل نشینان استان سیستان و بلوچستان است که مدتی است با خالی بودن معیشت صیادان به دلیل تعطیلی صنعت شیلات و عدم حمایت دولت، مهیا نشده است.


نداشتن پروانه صید یکی از معضلات بزرگ صیادی جنوب سیستان و بلوچستان است و هم اکنون صدها قایق و لنج به دلیل نداشتن مجوز صید در منطقه فعالیت خود با مشکلات بزرگی روبرو هستند.


به گفته ماهیگیران کانارکی؛ افزایش سهمیه تعاونی های صیادی، داشتن بیمه صیادی، پرورش انواع ماهی، خودکفایی در صید از مواردی است که با اجرای طرح جامع توسعه اسکله ها می توان آن ها را کاهش داد.



صید سالانه کنارک به بیش از 110 هزار تن می رسد


ابراهیم فروزان مهر رئیس شورای شهر کنارک با اشاره به توانمندی های بالای صیادی کنارک گفت: اسکله صیادی کنارک با فعالیت بیش از هزار لنج و قایق به عنوان یکی از بزرگترین اسکله های کشور شناخته می شود.


وی افزود: صید سالانه کنارک به بیش از 110 هزار تن می رسد، وجود واحدهای صنعت شیلات و نقش پررنگ صیادان در رشد 49.8 درصدی اقتصاد استان گواه بر ظرفیت بالای حوزه صیادی در این شهرستان و مسئولان نیز باید در راستای این ظرفیت ها خدمات و امکانات لازم را ارائه دهند.


رئیس شورای شهر کنارک تصریح کرد: سیاست ها و تصمیم گیری ها باید مطابق با استانداردها و نیازهای جامعه و در عین حال تامین منافع صیادان باشد چرا که سیاست های غلط باعث شده شغل صیادی پرهزینه و کم بازده شود. شغل و تاکید بر آن ادامه این سیاست ها منجر به تعطیلی این شغل و روی آوردن به مشاغل کاذب می شود که قطعا آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند.


وی با اشاره به عدم مجوز بسیاری از شناورها در شهرستان کنارک گفت: صدور مجوز برای شناورهای غیرمجاز به دلایل مختلف بیش از حد انتظار به طول انجامیده است و امیدواریم در مدت کوتاهی بررسی صدور پروانه شناورهای غیرمجاز انجام شود. زمان مناسبی است تا صیادان برای انجام امور اداری به اداراتی که سالها پیش باید راه اندازی می شد با صرف وقت و هزینه زیاد به ادارات چابهار مراجعه کنند.


فروزان مهر گفت: بررسی مشکلات و معیشت صیادان و بررسی طرح های توسعه اسکله کنارک در دستور کار شیلات سیستان و بلوچستان قرار گیرد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید