ماهیگیری، معیشت اجداد دارندگان جام/ ماهیگیران سنتی انتظار حمایت دارند

ساعت: 14:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801863

فراموشی قدیمی ترین روش ماهیگیری در جنوب کشور؛

ماهیگیری برای مدت طولانی در منطقه جنوبی رونق داشته است، بنابراین این امرار معاش از فرزندان به پدران به عنوان میراثی از اجداد منتقل می شود. اما این روزها روش های سنتی صید در حال فراموشی است و صیادان محلی منتظر حمایت مسئولان هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; استان هرمزگان با بیش از دو هزار کیلومتر ساحل و مجاورت با دو دریای بزرگ خلیج فارس و عمان، از دیرباز صید ماهی در این منطقه جنوبی رونق داشته است، به طوری که این کار از پدران و پدربزرگ ها به بچه هایشان.

در هر کجای هرمزگان از مرکز تا نوارهای شرق و غرب، هرجا که به دریا دسترسی داشته باشند، به دریا می‌روند و از قرائت گسترده خداوند برای امرار معاش استفاده می‌کنند.

شهرستان بندرلنگه یکی از شهرستان های استان هرمزگان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی ارزشمند خود یکی از بنادر مهم ایران در حاشیه خلیج فارس می باشد. زیرا غذای اصلی مردمانش سامان ماهی است که به طرق مختلف استفاده می شود.

کار مشتتا بر اساس جزر و مد دریا است

14fd1442 6bc2 403a bbd0 997c508ffe30 خبر خاکستری

مردم محلی انواع مسیرهای سنتی ماهیگیری و در منطقه بندرلنگه و در بنادر و روستاهای ساحلی با ابزار قدیمی و سنتی مانند تور، قلاب، قفس، گرگور و معروفترین آنها (مشتا) اختراع کرده اند. ماهی.

ماشتا در واقع نوعی تله ماهیگیری است که در شیب کم دریا برای صید ماهی ایجاد می شود. مشت زدن در سایر بنادر خلیج فارس از بندر بوشهر تا انتهای مرز ایران و پاکستان رایج است و این کار طاقت فرسا در تمامی سواحل با نام های مختلف بر اساس جزر و مد دریا در حال انجام است.

صیادان ابتدا باید محل مناسبی را برای نصب ماشتا بیابند که این امر مستلزم شناخت منطقه و تخصص و شناخت انواع اراضی ساحلی است و باید گفت محل انتخابی برای نصب مشتا دارای ویژگی های متفاوتی است. و افراد بدون ترس و وحشت و ترس برای ماهیگیری وارد دریا یا قایق های موتوری می شوند، ازدحام در دریا و احتمالاً سر و صدای قایق های موتوری باعث پراکنده شدن ماهی و تخلیه ماهی از ماهی می شود. علاوه بر این، ماهی ها وقتی صدا می دهند، می شنوند و می خواهند به سرعت از منطقه صدا خارج شوند که در نهایت با باتری های جاده برخورد می کند و باعث شکستن و شکستن تورها می شود، بنابراین باید مشت ها را در مکان های خلوت قرار داد. خیلی دور. توسط ساحل ایجاد شود.

ماهیگیری به روش سنتی اساس امرار معاش صیادان بندرلنگه است

7dfc4cc0 c02d 4db9 b7e0 b221cfae8dc5 خبر خاکستری

سایت مشتا باید شیب کمی به سمت دریا داشته باشد، شیبی که به آرامی از ساحل شروع شده و تا دریا ادامه یابد. ابتدا آب از دیوارهای مشته پایین می آید تا به خزانه یا خانه مشته برسد و ماهی ها در خانه مستا جمع شوند.

ماهیگیری به روش سنتی قلب امرار معاش ماهیگیران بندرلنگه است، چون طلوع خورشید از افق دریا، ماهیگیران شهر و روستا تورهای خود را به دریا می برند و وقتی غروب آب دریا را سیاه می کند، صیادان منتظرند. نتیجه هر چه باشد، زندگی آنها به آن بستگی دارد.

صیادان سنتی انتظار حمایت مسئولان را دارند

1cd72a06 801f 4a34 a02b e6491b85018b خبر خاکستری

ماهیگیری بیشتر زندگی را آسان می کند و ماهیگیری کمتر روزهای سختی را برایشان به ارمغان می آورد و در بندرلنگه مردم به همان ماهیگیری سنتی به نام (مشتا) خرسندند، مشروط بر اینکه سازمان های ذیربط در کارشان دخالت نکنند و حداقل یک بدنه وصل باشد. به کار صنعتگران زیر بالش انجام شود و مواد اولیه مورد نیاز آنها با قیمت تعاونی در اختیار آنها قرار گیرد تا آب از فرش آنها نشت نکند!

محمد سایه کوش صیاد بندرلنگه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: او رازی (راز) دارد و این راز یکی از اصول مهم ماهیگیری است. مستقیماً از ساحل به داخل دریا امتداد می یابد و تا محل گنجینه مشتا ادامه می یابد.این دیوار ماهی هایی را که در کنار خود حرکت می کنند به انتهای دیوار هدایت می کند و در نهایت وارد گنج یا محل ماهی می شود.

وی که ساکن روستای خمیران در 35 کیلومتری شرق بندرلنگه است، گفت: طول معما بستگی به سطح آب دریا دارد که تابعی از شیب زمین در هنگام جزر و مد است. . خیس، یا در مکانی با جزر و مد بالاتر، راز زیرسیگاری باید گسترش یابد.

سایه خوش خاطرنشان کرد: خزانه منطقه ای محلی است که توسط چهار دیوار شبکه مستطیل شکل ایجاد می شود که از سه طرف برای ورود ماهی بریده می شود اما از یک طرف ماهی آزاد است.

اگر تجهیزات در اختیار نصابان قرار گیرد، بهترین خدمات را به آنها ارائه می شود

1525f66d 4da9 4ccb 8b7d 952c6f2e911c خبر خاکستری

یکی دیگر از اهالی روستا به نام عبدالله محمدی درباره نحوه کار و صید ماهی در مشتا گفت: زمانی که آب دریا بالا می آید و ماهی ها برای غذای بیشتر به ساحل کشیده می شوند با راز مشتا در تورهای هدایت شونده قرار می گیرند اما با شروع جزر و مد و آب فرو می رود ماهی با آب برگشت وارد خزانه مشتا می شود وقتی ماهی به خزانه می رسد سعی می کند فرار کند اما موانع و مکان های گمراه کننده مانع از خروج ماهی می شود و جزر و مد دریا مانع ماهی می شود. خانه های مشتا که در کنار خزانه قرار دارد.

محمدی افزود: خانه مشتا نسبت به سایر قسمت های آب انبار عمیق تر و آب بیشتری دارد. وقتی دیگر قسمت‌های خزانه از آب خالی می‌شود، به اندازه‌ای که ماهی زنده می‌ماند، در خانه مشتا آب است و وقتی آب ماهی فرو رفت، ماهی در آنجا بسته می‌شود و شکارچی در وقت معینی می‌رسد. مجموعه ماهی .

وی گفت: امروز در صورت ارائه ابزار در اختیار صیادان بیشترین خدمات را به آنها داده می شود و در صورت جذب تعاونی صیادان دیگر از بازار آزاد تجهیزات و ادوات خریداری نمی کنند.

فراموش کردن قدیمی ترین روش ماهیگیری در جنوب

e01723a1 3007 43d3 9ad9 451946510cb3 خبر خاکستری

یکی از صیادان گفت: امروز با توجه به توان و توان مالی خود می توانیم مشتا را خریداری کنیم که قیمت آن بر اساس وزن است و هر کدام به طور میانگین حدود 10 کیلوگرم وزن دارند بین 2 میلیون تا 2 میلیون و چهارصد هزار تن. یا بیشتر. طرز تهیه ماش به این صورت است که پس از تهیه چوب های لازم مانند تور، طناب، ماهیگیر در بستر دریا و محل مناسبی که سوراخ هایی به عمق حدود 10 تا 20 سانتی متر ایجاد می کند، به طوری که فاصله بین دو سوراخ به اندازه باشد. یک از دو متر تجاوز نکنید.

این ماهیگیر ادامه داد: سپس تیرهای چوبی تیز شده را مستقیماً در گودال ها قرار می دهند. نوک تیز با زور و فشار در ماسه کف گودال حدود 50 تا 70 سانتی متر پایین آمده و سپس با ماسه و سیمان پر می شود و سفت می شود. تیرها، تورهای آماده شده را با طناب به تیرهای نصب شده در بالا وصل می کنند و از پایین توری ها در جهت تیرها حدود نیم متر در ماسه فرو می روند به طوری که بر روی آن محکم و غیر قابل عبور است. هر دو طرف ساحل و انتها.

وی افزود: سازندگان به یک نکته بسیار دقت می کنند و آن این است که طول تیرها را از ساحل تا دریا نسبتاً بالاتر و بالاتر انتخاب کنند تا این ارتفاع بتواند شیب ساحل در جهت تیر را از بین ببرد. و تقریباً در یک راستا باشد «تیرهای کوتاه در نزدیکی ساحل و بلندترین میله ها در مخزن یا خزانه استفاده می شود.

این صیاد بندرلنگه گفت: میزان صید از 160 تا 240 کیلوگرم است و هر چه آب دریا در ساحل بیشتر باشد ماهی بیشتری صید می شود و اگر تعداد ماهی ها بیشتر باشد و آب دریا کمتر از پیشرو باشد. دیوار، مقدار صید بسیار کمتر است. .

وی خاطرنشان کرد: صید سنتی مشتا دیگر فراموش نمی شود و جوانان دیگر راه پدر را نمی روند.

از مسئولان استانی و شیلات انتظار می رود از روش های سنتی ماهیگیری که با طبیعت هماهنگ است و به گونه های دریایی و محیط زیست آسیبی نمی رساند، حمایت کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید