جنگ با تروریسم نباید بهانه ای برای تضعیف رژیم سوریه باشد

وی افزود: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد نشان می دهد که 14.6 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند که نسبت به سال 2021 یک میلیون و 200 هزار نفر افزایش داشته است.

بر اساس همین گزارش، رکود شدید و سریع اقتصادی و همچنین اثرات تغییرات آب و هوایی به عنوان محرک های اصلی و جدید نیازهای بشردوستانه در حال ظهور هستند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: بحران اقتصادی کنونی گریبانگیر مردم عادی به ویژه کودکان، زنان، سالمندان و افراد دارای معلولیت شده است. با توجه به شرایط سخت انسانی، لغو تحریم های یکجانبه علیه مردم سوریه بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

تخت روانچی گفت: این اقدامات غیرقانونی پیامدهای فاجعه باری در تمام ابعاد زندگی مردم داشته و مغایر با قطعنامه 2585 شورای امنیت درباره طرح های احیای زودهنگام است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد که تلاش‌های بشردوستانه کنونی باید از پروژه‌های بازیابی و بازسازی زودهنگام حمایت کند، از تداوم بهره‌برداری از آب، برق، امکانات آموزشی و پزشکی و ارائه خدمات اساسی مطابق با قطعنامه 2585 (2021) اطمینان حاصل کند. به شدت برای شورای امنیت تلاش می کند تا اطمینان حاصل کند که قطعنامه 2585 به طور مناسب و مؤثر به شیوه ای متوازن و مؤثر به ویژه در زمینه پروژه های احیای زودهنگام و لغو تحریم های یکجانبه اجرا می شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: نباید اجازه داد که وضعیت سیاسی مانع از پروژه‌های بازسازی اولیه و همچنین کمک‌های بشردوستانه در سوریه شود.

وی افزود: ما همچنان از تلاش‌های دولت سوریه، آژانس‌های سازمان ملل و شرکای بشردوستانه برای گسترش دامنه و دامنه عملیات کمک‌های بشردوستانه قدردانی می‌کنیم.

ته روانچی گفت: «ما بار دیگر خواستار پایان دادن به غارت منابع طبیعی سوریه به ویژه نفت و محصولات کشاورزی توسط نیروهای خارجی هستیم».

وی تاکید کرد که این اقدام جنایتکارانه نه تنها حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، قطعنامه های مربوطه شورای امنیت و منشور سازمان ملل را نقض می کند، بلکه تأثیر منفی بر تلاش ها و اقدامات انجام شده برای احیای اقتصاد سوریه دارد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران از طرح هایی که بازگشت آوارگان و آوارگان داخلی را تسهیل می کند، حمایت می کند و آماده کمک به موفقیت این تلاش ها است.

وی گفت که پس از بیش از یک دهه درگیری در سوریه، مشخص شده است که تنها یک راه حل برای بحران سوریه وجود دارد و آن یک روند سیاسی به رهبری سوریه و تحت حمایت سازمان ملل است.

نماینده ایران در سازمان ملل افزود: بحران سوریه بدون پایان اشغالگری و رفع تهدیدهای تروریستی قابل حل نیست.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد بر پایبندی کشورش به حاکمیت، تمامیت ارضی، وحدت و استقلال سیاسی سوریه و تلاش‌های این کشور برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد و نقض مکرر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

ته روانچی گفت: ما از شورای امنیت می خواهیم که رژیم را در قبال این گونه اقدامات تجاوزکارانه و خباثت آمیز و همچنین تهدیدهای آشکار به استفاده از زور علیه سایر کشورهای منطقه که صلح و امنیت منطقه را به خطر می اندازد پاسخگو باشد. “

وی همچنین گفت که جنگ با تروریسم نباید بهانه ای برای تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باشد. حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در مناطقی از سوریه که شرایط ایده آلی را برای فعالیت های تروریستی ایجاد کرده اند باید فورا متوقف شود.

وی ادامه داد: ایران با دولت سوریه، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و شرکای آن در قالب آستانه در تماس است تا هر چه سریعتر به پایان بحران و کاهش رنج مردم سوریه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید