جنگ داستان درباره منتظری

جنگ داستان درباره منتظری

روز جدید بحث و روایت پیرامون مرحوم آیت الله حسینعلی منتظری موضوعی است که به نظر می رسد همچنان در میان فعالان سیاسی مطرح است. سال‌هاست که مخالفان مرحوم منتظری سعی کرده‌اند روایت خود را از فعالیت‌های سیاسی و زندگی او به طرق مختلف ترویج دهند. از سوی دیگر مدافعان او مسیر معکوس را در پیش گرفته اند و سعی دارند به این روایت ها پاسخ دهند. در سال 1375 مستندی با عنوان «قائم مقام» در جشنواره فیلم حقیقت ارائه شد که به زندگی سیاسی این مرجع تقلید اختصاص داشت. این مستند که با استفاده از منابع دست اول و به دلیل مصاحبه با چهره های مهم سیاسی مورد توجه بسیاری قرار گرفت اما با واکنش های منفی زیادی نیز مواجه شد. در عین حال پخش این مستند با واکنش های منفی زیادی همراه بود. بسیاری روایت این مستند را یک طرفه و صرفاً با هدف تخریب منتظری توصیف کرده اند و حالا پس از گذشت چندین سال، زندگی آیت الله منتظری دستمایه ساخت فیلم مستند جدیدی با عنوان حسنیعلی 2 شده است.

این مستند داستان متفاوتی را در مورد او روایت می کند. روایت متفاوت این مستند باعث اعتراض سازندگان و مدافعان مستند «قائم مقام» شد. آنها در اقدامی هماهنگ به نقد «حسینعلی ۲» پرداختند و آن را از نظر محتوا و شکل ضعیف عنوان کردند.

علی صدری نیا کارگردان فیلم مستند قائم مقامی که در صفحه اینستاگرام خود نوشت: سال هاست که جریان های نزدیک به آیت الله منتظری سعی کرده اند در مقابل واقعیت های تاریخی که اتفاق افتاده روایتی بسازند. و طبیعتا ساخت چنین اثری در مواجهه با روایات متقن و روشن تاریخی کار ساده ای نیست. به همین دلیل روایتی که ساخته اند اشکالات زیادی دارد; این مستند اولاً برخلاف مستند قائم مقام که در آن احمد منتظری، عمادالدین باقی و مرحوم ری شهری حضور داشتند، این مستند کاملاً یک طرفه به سراغ مردم رفت تا وقایع را روایت کند. و همه مصاحبه شوندگان از شاگردان و طرفداران آیت الله منتظری هستند که تفاوت آنها فقط در میزان علاقه آنها به آیت الله است! ثانیاً، روایت مستند هم خطاهای فاحش تاریخی دارد و هم در بخش هایی از روایت دارای تناقضاتی است. در واقع سازندگان این مستند برای پاسخ به برخی از روایت های تاریخی موجود، مجبور به مشکلاتی شده اند که شاید نتوانسته اند از آن رهایی پیدا کنند! و به همین دلیل سعی کردند با نامگذاری منفعلانه و حمله به مستند دیگری، عدم استدلال خود را جبران کنند. اما جالب ترین نکته برای من این بود که برخی از نزدیکان بیت آیت الله منتظری حتی این روایت مستندسازان نزدیک خود را تحمل نکردند و به آنها هم حمله کردند! ظاهراً به دلیل تفاوت هایی در روایت که در کارشان بود. این حادثه آموزنده است; این بدان معناست که ما با روندی روبرو هستیم که فقط دوست دارد مورد تمجید قرار گیرد. و حتی یک تفاوت کوچک در روایت را در مستند یک طرفه عزیزانشان تحمل نمی کنند! پس چه توقع بیجای است که انتظار داشته باشیم روایت مستندهای دیگر را بپذیرند!»

سادرینیا از «حسینعلی ۲» انتقاد کرد، در حالی که انتقادات زیادی متوجه مستند «قائم مقام» شد. مثلاً عمادالدین باقی در مستند قائم مقام به انتقاد از شخصیت های سیاسی می پردازد و در عین حال می گوید: «اگر از صراحت خود مستند قائم مقام دلخور نباشند، مستند قائم مقامی. حاوی حدود 50 «واقعیت نادرست»، «دروغ»، «تحریف»، «خطا» و «کتمان عمدی حقیقت» است، پس درباره او چه باید گفت؟ اگر این دوستان می توانند تحمل کنند و امنیت را تضمین کنند و به نیروهای دیگر متوسل نشوند، اعلام کنند که من این موارد را افشا می کنم». اما شبکه مستند قائم مقامی در پاسخ به عمادالدین باقی، با انتقاد از برخی اظهارات وی مدعی شد: سیره آیت الله منتظری، دروغگویی و برداشت نادرست از تمام روایات تاریخی است به جز روایت افراد مرتبط با این موضوع. آی تی.”

حالا همین اتفاقات برعکس در مستند جدید افتاده است. مهدی دزفولی نویسنده و مستندساز نزدیک به جریان انقلاب در مطلبی درباره این مستند درباره حسینعلی 2 گفت: نکته بعدی روایت کاملا یک طرفه مستند است که از دوستان نزدیک آیت الله منتظری استفاده می کند و نمی کند. یک منتقد یا مخالف داشته باشید! همه چیز کاملاً یک طرفه است که کیفیت خالقان این اثر را مشخص می کند. همه اینها قابل درک است. بستگان آن مرحوم خطر محکوم شدن در تاریخ را احساس کردند و گزارش خودی را آغاز کردند. که اتفاقاً امر مبارکی است که همه سخنان گفته شود و حقایق ثابت شود؛ اما یک توصیه به مرحوم منتظری و سازندگان این اثر.به منابع روایات خود صادق باشید. در مقام راستی آزمایی و راوی یک طرفه نباشیم همانطور که در مستند از روایت مرحوم منتظری و آقای علی اصغر کیمیایی و … استفاده کردیم و در مستند هر دو طرف ماجرا بیان شد. برای. امیدوارم عرصه روایت انقلاب اسلامی بازتر شود و همه طرف ها قصه خود را بگویند تا هر که غش کرد تحت الشعاع قرار گیرد».

هویت مخفی سازندگان «حسینعلی ۲»

اما نکته ای که مورد توجه بسیاری قرار گرفته هویت مخفی سازندگان مستند حسینعلی ۲ است. سایت انصاف نیوز در یادداشتی درباره حواشی و انتقادات اخیر مستند حسینعلی ۲ نوشت: اگر بخواهیم بر اساس تئوری توطئه پیش برویم، می توانیم فیلمسازان حسینعلی ۲ را در نهادهای امنیتی منطقی بدانیم که این بار به جای حمله مستقیم به مرحوم منتظری، در این زمینه حرفه ای تر عمل می کنند و روایت رسمی مورد تایید رژیم از آنچه «رهبر» انجام داده و چه بر سر او آمده است، با چهره ای متفاوت و به دور از آن در معرض دید عموم تشنه قرار می گیرد. تخریب و تهمت و توهین و حتی مستندسازان نزدیکشان تا این طرح جبهه مقابل را باورپذیرتر کنند و با آن مخالفت کردند. نهادهای امنیتی و این سطح از عقلانیت؟ شاید! اما شاید پاسخ این باشد که «چرا سازندگان حسینعلی ۲ ناشناخته هستند؟ نیازی به چنین پیچیدگی ها و گرفتار شدن در توهمات توطئه آمیز نیست. کافی است دیدار با سازندگان معروف «حسینعلی» و به طور کلی دیدار با سیاسی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و… را به یاد بیاوریم. چهره ای متفاوت (حداقل در سطح شکل و ظاهر) با تاریخ انقلاب ترجیح می دهیم ناشناس بمانیم! صرف نظر از متن و حواشی «حسینعلی 2» این مصیبت بزرگ است. ایران که شعار اصلی اش به مردم و وعده رهبران انقلابش آزادی بود، روزهایی را می بیند که کمی متفاوت حرف زدن هزینه دارد و تاج زاده ها که پرچمدار گفتگو هستند به جای لایحه حمایتی مشغول نوشتن لایحه حمایتی هستند. بخشی از مشاوره تصمیم گیرندگان!
واکنش به «حسینعلی ۲»
این انتقادات سازندگان مستند حسینعلی 2 را بر آن داشت تا یادداشتی را با عنوان “حمله مستندسازان حکومتی به مستند حسینعلی 2 با کلید واژه مستند یک طرفه” در صفحه اینستاگرام این مستند منتشر کنند تا در پاسخ به برخی از انتقاداتی به این مستند وارد شده است.

در متنی که منتشر کردند، آمده بود: «اخیراً تعدادی از مستندسازان حکومتی که همیشه ماجرا را آن طور که می خواهند و نه آن طور که در واقع اتفاق افتاده، تعریف می کنند، به مستند حسینعلی حمله کردند و نوشتند که این مستند یک طرفه و هدف مخالفان آیت الله منتظری است. ناپدید نشده است! ابتدا در مستند حسینعلی 2 با طیف وسیعی از چهره‌های سرشناس از دانشجویان و نزدیکان و اعضای دفتر آیت‌الله گرفته تا چهره‌های اصلاح‌طلب و چپ‌گرا که در مقاطع مختلف منتقد آیت‌الله بوده‌اند و همچنین شخصیت‌های مستقل مصاحبه شده است. در داخل و خارج از کشور روایت های متفاوت آنها در این مستند منتشر شود و روایتی یک طرفه ارائه نشود. و تاکنون هیچ یک از موضوعات مهم روایت یک طرف را ارائه نکرده است. ثانیاً، مشخصاً این مستندسازان شرایط خودشان را در نظر گرفتند که مستندشان را در بهترین شرایط و با بیشترین حمایت مادی و معنوی ساخته اند. و نه تنها در روند ساخت مستندشان تحت فشار قرار نگرفتند، بلکه درهای آرشیو به رویشان باز شد و داستانشان بارها و بارها از رادیو ملی پخش شد! اما آیا می توانیم سراغ امثال ریشهری، محسنی آجی و فلاحیان هم برویم برای مصاحبه؟! ظاهراً یادشان نمی آید که با عوامل و آرشیو چنین مستندی چه کردند! و ظاهراً نمی دانند این روزها و هفته ها چه بر سر ما می آید! ثالثاً ممکن است از تصاویر مخالفان در مستند خود استفاده کرده باشند، اما آیا این استفاده متعادل و به نفع روایت صحیح داستان بوده یا ابزاری بوده که مستندشان را بی طرف نشان دهند؟! از چند جمله مخالفان استفاده کنیم، اما باز هم حرف بزنیم و آنچه را که می‌خواهیم بسازیم که مستند را دو طرفه نمی‌کند!»

دیدگاهتان را بنویسید