جنگ روسیه با اوکراین و باج گیری در وین پوتین به برجام تیراندازی می کند؟

جنگ روسیه با اوکراین و باج گیری در وین  پوتین به برجام تیراندازی می کند؟

روز جدید با توجه به اظهارات چنین مقام بلندپایه روس، نیاز به روشنگری انقلابی، سریع و قاطع وزارت امور خارجه و شخص وزیر امور خارجه کمترین چیزی است که می توانیم در پاسخ به توهین عمومی به روس ها تصور کنیم.

پس از بی ادبی سفیر روسیه، حالا نوبت به وزیر خارجه روسیه رسیده است. بعد از اینکه دستگاه سیاست خارجی واکنش قاطعی به گستاخی سفیر برای دیدار و ادای احترام به مبتکر عهدنامه معروف ترکمنستان نشان نداد، وزیر امور خارجه پیش از این با شدیدترین گستاخی گفته است که «آمریکا نباید حقوق روسیه را پس از احیا زیر پا بگذارد. “ضمانت کتبی.”

به گفته لاوروف، چنان به آگاهی عمومی می رسد که گویی روسیه قدرت تأثیرگذاری بر تصمیمات سیاسی ایران به ویژه موضوع برجام و حتی در صورت لزوم به صلاحدید خود را دارد! این می تواند مانع توافق شود وگرنه درخواست تضمین از آمریکا بسیار منطقی است!

بنابراین، با توجه به چنین اظهاراتی از سوی یک مقام عالی رتبه روسیه، نیاز به روشنگری انقلابی، سریع و قاطع وزارت امور خارجه و شخص وزیر امور خارجه کمترین چیزی است که می توانیم در پاسخ به توهین عمومی به روس ها تصور کنیم.

بحران اوکراین باعث انحراف از مسیر درست در آخرین گام برجام می شود؟

بهترین راه حل دوراندیشانه در حساس ترین مرحله مذاکره با برجام، بازگشت به شعار اصلی «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» است.

این روزها بحران اوکراین و مداخله نظامی روسیه در این کشور که بی شک جدی ترین رویارویی روسیه و غرب از زمان جنگ سرد تاکنون است، نظرات مختلفی را در میان سیاستمداران کشورمان برانگیخته است که بهترین راه حل را ایران می تواند در مشکلات کنونی چیست و چه رویکردی در نهایت به نفع ملت ماست؟

گروهی از سیاستمداران با کنایه از «اقدامات نظامی» روسیه در ایران که منجر به از دست دادن و جدایی بخش‌های وسیعی از مناطق شمال غربی کشورمان شد، یاد می‌کنند و خواستار محکومیت مداخله نظامی امروز این کشور در اوکراین و سایر طیف‌های سیاسی در پاسخ به آن شدند. . گفته می شود بیش از یک قرن از آن زمان می گذرد، اما عامل رنج اقتصادی بسیاری از مردم عزیز امروز ما، تداوم دشمنی و کینه توزی غرب و ادامه تحریم های اقتصادی آنهاست. و آقای پوتین که رابطه اش با غرب، از قضا، این روزها عمیقاً به چالش کشیده شده است.

در پاسخ به فرضیه های مختلف، به طور مختصر به مسائل پیش رو نگاه می کنیم تا تصور بهتری از آینده داشته باشیم:

سوال اول این است که آیا اختلافات روسیه و غرب بر سر اوکراین در میان مدت و بلندمدت افزایش یا کاهش خواهد یافت؟ در پاسخ باید گفت که از آنجایی که هر کشوری از قدرت‌های سنتی رقیب و دارای قدرت بازدارندگی هسته‌ای است، هر گونه تصوری که یکی از دو کشور بر دیگری کاملاً مسلط باشد از صفحه شطرنج سیاسی جهان دور از تصور منطقی است. این احتمال وجود دارد که اختلافات بین دو کشور به زودی حل شود و روسیه نتواند از نظر نظامی و فیزیکی بر قدرت های بزرگ غربی تسلط یابد و همچنین غرب نخواهد توانست تحریم های همه جانبه خود علیه روسیه را در درازمدت تمدید کند. ; زیرا این کشور قطعا ادامه چنین موضوعی را تحمل نمی کند. بنابراین، غرب، اگرچه برای مدت کوتاهی ژست تنبیهی قاطعی را علیه روسیه انجام می‌دهد، اما در نهایت باید با تغییر سیاست‌های خود برای اجتناب از رویارویی مستقیم (مانند استعفا از مسئله الحاق کریمه) بر صحنه حکومت کند. بنابراین با چنین فرضی می توان تصور کرد که در میان مدت روسیه و غرب گامی در جهت تنش زدایی بردارند و مثلا غرب از پیگیری موضوع اوکراین دست بردارند و روسیه در این زمینه با غرب همکاری نکند. پاسخ دهید یا حداقل مانع برنامه ها نشوید. برای مثال، ممکن است قطعنامه‌های سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران را وتو نکند (اگر تلاش‌ها برای برقراری نظم و پیچیده‌تر کردن موضوع هسته‌ای ایران با شکست مواجه شود). این به هیچ وجه اغراق آمیز نیست و روابط نزدیک کشورمان و روسیه در حال حاضر به هیچ وجه تضمینی برای حمایت روسیه از برنامه هسته ای ایران در سازمان ملل نیست. تنها چند روز پیش، علیرغم روابط نزدیک روسیه و چین، این کشور در نشست شورای امنیت قطعنامه علیه روسیه را وتو نکرد و از رای دادن به آن ممتنع کرد. بنابراین با توجه به سوال فوق، به نظر می رسد تصمیم درست مسئولان کشورمان در برهه حساس کنونی در پیگیری آخرین گام برجام، دور از حاشیه و هیجانات زودگذر دنیا برای حفظ منافع ملی و با توجه به آن است. به رهبری، سعادت ملت.

دیدگاهتان را بنویسید