جنین مصنوعی انسان ساخته شده است

جنین مصنوعی انسان ساخته شده است

محققان با استفاده از سلول های بنیادی جنین های مصنوعی انسان را ساختند. این دستاورد گام مهمی در باروری محسوب می شود.

محققان بر این باورند که جنین های مدل که در مراحل اولیه رشد شبیه به اسپرم انسان هستند، فرصتی حیاتی در زمینه تأثیر اختلالات ژنتیکی و علل بیولوژیکی سقط مکرر فراهم می کنند.

البته این تحقیق سوالات جدی اخلاقی و حقوقی را مطرح می کند، زیرا آنچه در آزمایشگاه ایجاد می شود خارج از قانون انگلستان و سایر کشورها است.

این جنین ها قلب تپنده یا ساختارهای اولیه مغز ندارند، اما سلول هایی دارند که به طور معمول منجر به تشکیل جفت می شوند.

پروفسور Magdalena Zernica Goetz از دانشگاه کمبریج و موسسه فناوری کالیفرنیا این خبر را در نشست سالانه انجمن بین المللی تحقیقات سلولی اعلام کرد. وی گفت: ما می توانیم با برنامه ریزی مجدد سلول های بنیادی مدل های اسپرم انسانی بسازیم.

هنوز هیچ چشم انداز کوتاه مدتی برای استفاده بالینی از جنین مصنوعی وجود ندارد. کاشت آنها در رحم بیمار غیرقانونی است و هنوز مشخص نیست که آیا این ساختارها پتانسیل ادامه بلوغ را پس از مراحل اولیه رشد دارند یا خیر. البته جزئیات کامل این تحقیق هنوز در مجله ای منتشر نشده است، اما زرنیکا گوتز توضیح داد که این اسپرم ها تا مرحله ای که معادل 14 روز رشد نمونه طبیعی است، کشت شدند.

ساختارهای مدل از یک سلول ساده رشد کردند و به نقطه تبدیل رسیدند که در آن منطقه از یک صفحه سلول به تشکیل دودمان سلولی متمایز تبدیل می شود که محورهای اصلی بدن را تشکیل می دهند. در این مرحله، جنین قلب تپنده، روده یا مغز ابتدایی ندارد، اما در مدل های ایجاد شده سلول های ابتدایی وجود داشت که در واقع سلول های پیش ساز تخمک و اسپرم هستند.

این دستاورد نشان می دهد که چگونه علم در این زمینه از قانون پیشی گرفته است و محققان در بریتانیا و سایر نقاط جهان در تلاش هستند تا دستورالعمل های داوطلبانه ای برای نظارت بر تحقیقات اسپرم مصنوعی ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید