استفاده از غشای جنین انسان به عنوان یک پانسمان بیولوژیکی در جراحی سطح چشم


ساعت: 14:04
تاریخ انتشار: 1401/04/15
کد خبر: 1881356

محمدحسین ولیداد گفت: پیوند پرده آمنیوتیک انسان (پرده جنین) به سطح چشم یکی از روش های موثر برای کمک به بهبود سریعتر مشکلات سطح چشم پس از جراحی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسین ولیداد متخصص قرنیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با عصرهامون گفت: لایه های غشای آمنیوتیک گزینه های مهندسی جدید برای درمان موارد سخت بیماری های سطحی چشم است.

وی ادامه داد: غشای داخلی غشای جنین دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و سرشار از فاکتورهای رشد موثر برای ترمیم سطح چشم است.

این فوق تخصص افزود: در این روش لایه داخلی جفت با توجه به اندازه بیماری چشم (ملتحمه، قرنیه) در یک یا چند لایه به سطح چشم پیوند زده می شود.

وی بیان کرد: این پیوند به دلیل کمبود رگ های خونی و عوامل محرک سیستم ایمنی (آنتی ژن) از سوی بدن رد نمی شود و پس از گذشت یک دوره حدود ده روزه (با توجه به نوع بیماری، این زمان می تواند کمتر شود. یا بیشتر) مقدار آن حل شده و جذب می شود.


61b83bb1 7964 47e6 9c50 9d5ab83beb69 خبر خاکستری

اعتبار افزود: پیوند غشای داخلی غشای جنین در بسیاری از بیماری های چشمی از جمله خراش های طولانی مدت و مقاوم به درمان قرنیه، زخم، التهاب و آسیب سلول های بین قرنیه و عنبیه، ناخنک، سوختگی های حرارتی و شیمیایی روی سطح چشم و در موارد خشکی چشم نسبت به سایر درمان های مرسوم مقاوم است و جالب تر اینکه در موارد محدودی از بیماری های شبکیه (ماکولا) برای ترمیم سوراخ ماکولا استفاده شده است که یکی از موارد بسیار تخصصی است. و عملیات بسیار ظریف و دقیق.

وی با اشاره به شیوع بیشتر بیماری های سطحی چشم در این منطقه جغرافیایی به دلیل وجود محرک ها و محرک های محیطی بالاتر از حد استاندارد مانند اشعه ماوراء بنفش و ریزگردها، افزود: این پیوند بیولوژیکی قدرت مانور جراح معالج را در درمان بیماران افزایش می دهد. سطح چشم را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و نیاز به استفاده از داروها و مواد صنعتی را کاهش می دهد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: خوشبختانه سال هاست که جوانان پرتلاش کشورمان این محصول را در قالب شرکت های دانش بنیان، با فناوری های بیوتکنولوژیکی و مطابق با اصول استاندارد جهانی در اختیار جراحان قرار داده اند. تهیه و فرآوری آن در کشور تقریباً محلی شده است.


91b901df b98c 41af b970 6873d776310d خبر خاکستری

علیرضا مالکی رئیس بیمارستان الزهرا (س) زاهدان نیز گفت: در بیش از 10 درصد از عمل های این بیمارستان نیاز به پیوند پرده آمنیوتیک وجود دارد که با بیشترین حساسیت و دقت توسط جراحان متخصص قرنیه انجام می شود. در این بیمارستان

وی افزود: هزینه انجام این جراحی فوق تخصصی در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان به عنوان یک بیمارستان دولتی بسیار کمتر از هزینه واقعی این جراحی های چشم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید