جنین های ناشنوا حتی در رحم مادر درمان می شوند


ساعت: 09:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۲
کد خبر: 1889528

محققان موسسه سالک در جدیدترین اکتشافات خود توانستند جنین های ناشنوا را قبل از تولد از طریق ژن درمانی درمان کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محققان موسسه سالک در جدیدترین اکتشافات خود توانستند جنین های ناشنوا را قبل از تولد درمان کنند و از طریق ژن درمانی از تولد کودکان ناشنوا و ناقص جلوگیری کنند.

باشگاه خبرنگاران گزارش داد که محققان موسسه سالک به پیشرفتی دست یافته اند که می تواند به درمان های جدیدی برای کاهش شنوایی ژنتیکی منجر شود.

ژن درمانی، که پروتئین خاصی را ارائه می کند، می تواند رشد مناسب سلول های موی معیوب را تضمین کند و به بهبود شنوایی کمک کند.

سلول های موی حسی بخش مهمی از سیستم شنوایی ما هستند. آنها سطح حلزون گوش را با ساختارهای بلندی به نام استریوسیلیا می پوشانند که در پاسخ به امواج صوتی مرتعش می شوند و سیگنال های الکتریکی تولید می کنند که سپس به مغز ارسال می شود.

اما یکی از انواع ناشنوایی ژنتیکی ناشی از کمبود پروتئینی به نام EPS8 است که طول این سلول های مو را تنظیم می کند. بدون این پروتئین، آنها برای عملکرد مناسب بسیار کم هستند.

برای مطالعه جدید، محققان بررسی کردند که آیا بازیابی EPS8 می تواند به رشد این سلول های مو به طول طبیعی و بهبود شنوایی کمک کند.

این تیم با کار بر روی موش هایی که فاقد EPS8 و در نتیجه ناشنوا بودند، با استفاده از یک ویروس مرتبط با آدنو به عنوان وسیله ای برای رساندن پروتئین به گوش داخلی حیوانات آزمایش کردند.

مطمئناً، آنها دریافتند که EPS8 اضافه شده باعث می‌شود استریوسیلیا طولانی‌تر شود و برخی از عملکردها را به سلول‌هایی که صداهای با فرکانس پایین‌تر دریافت می‌کنند بازگرداند.

با این حال، برخی از هشدارها وجود دارد. این درمان پس از سن معینی در موش ها جواب نداد و نشان می دهد که چنین درمانی قبل از بالغ شدن سلول های مو ضروری است.

در انسان، این روش به استفاده از ژن درمانی در رحم نیاز دارد زیرا در هنگام تولد بسیار دیر است.اما تیم امیدوار است که با مطالعه بیشتر، این پنجره درمانی گسترش یابد.

یوری مانور، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، می‌گوید: «EPS8 پروتئینی است که عملکردهای زیادی دارد و ما چیزهای بیشتری درباره آن کشف می‌کنیم. من متعهد به ادامه تحقیقات کاهش شنوایی هستم و خوشبین هستم که کار ما ممکن است به ژن درمانی که شنوایی را بازیابی می کند کمک کند.

تیم های دیگر قول داده اند که شنوایی را از طریق ژن درمانی با هدف قرار دادن سایر ژن ها بازیابی کنند. این تکنیک شامل رشد مجدد سلول‌های موی داخلی یا خارجی، اصلاح جهش‌هایی است که باعث ریزش مو می‌شوند، یا ترمیم آسیب‌های ناشی از افزایش سن به سایر ساختارها.

تحقیقات جدید در مجله Molecular Therapy – Methods & Clinical Development منتشر شده است.

خبرگزاری دانا در گزارشی که در تاریخ 16 مهر 1398 با عنوان «سالانه بالغ بر 3 هزار کودک معلول در فارس به دنیا می آیندمنتشر شده، با انتقاد از عدم حمایت دولت دوازدهم، نوشت: دولت اگرچه اخیرا بر افزایش نرخ زاد و ولد و ازدواج تاکید کرده است، اما گام ها و حمایت های موثری در این زمینه برنداشته و مشکلات زیادی را در این زمینه به حال خود رها کرده است. نشان داده است که بیماری های ژنتیکی و ارثی، ازدواج های خانوادگی، بالا بودن سن ازدواج، تغذیه نامناسب از جمله عوامل دخیل در تولد کودکان دارای معلولیت جسمی و ذهنی است.


اخبار مرتبط؛

دیدگاهتان را بنویسید