جوانان با استعداد دیگر “مهندسی” / “آموزش” را انتخاب نمی کنند، تعداد زیادی رتبه زیر هزار را انتخاب می کنند.

جوانان با استعداد دیگر انتخاب نمی کنند

روز جدید رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مهندسی قبلا خیلی رواج داشت، اما الان که تعدادی از مهندسان ما بیکار هستند، جوانان مستعد ما دیگر رشته مهندسی را انتخاب نمی کنند.

علامه طباطبایی سرپرست دانشگاه با اشاره به کمبود استاد در دانشگاه های کشور گفت: «عبدالله معتمدی». در واقع دانشگاه علامه طباطبایی به دلیل کمبود معلم قادر به ارائه واحدهای آموزشی با تاخیر نیست. همه دانشگاه ها شاخصی به نام نسبت معلم به دانشجو دارند که در بهترین حالت یک به 25 به 30 است تا جایی که من می دانم دانشگاه علامه طباطبایی نیز در همین نسبت است.

وی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که ما برای همه دروس خود معلم داشته باشیم. در سرتاسر دنیا نیز مانند ایران، دانشگاه های دیگر بالاخره بخشی از دوره ها را به اساتید مدعو دیگر دانشگاه ها ارائه می کنند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در عین حال کمبود هیئت علمی در دانشگاه نداریم و ممکن است در حوزه خاصی این موضوع وجود داشته باشد که در جذب هیئت علمی نیز به آن توجه شود. برنامه‌ها، و امیدوارم این کمبود را برطرف کنیم.»

معتمدی با اشاره به بی رغبتی جوانان به انتخاب رشته در رشته علوم انسانی، گفت: شاید بتوان گفت جامعه بر اساس تشخیص درست شرایط این ارزیابی را انجام می دهد. به عبارت دیگر، فرض کنید اگر خانواده‌ای فرزندی با استعداد و با هوش بالا داشته باشد، او را به حوزه‌های بیشتری هدایت می‌کند که فکر می‌کند درآمد بیشتری دارد. مثل پزشکی یا مهندسی. البته الان کمتر در رشته مهندسی اتفاق می افتد، در گذشته انتخاب رشته های مهندسی بیشتر بود.

او گفت: «استعدادهای مهندسی دیگر برای رشته مهندسی انتخاب نمی شدند. چند وقت پیش در مشهد با افرادی که رتبه زیر 1000 را کسب کرده بودند جلسه داشتیم که بسیاری از آنها رشته معلمی و دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کرده بودند.

علامه طباطبایی سرپرست دانشگاه گفت: یکی از دلایل آن این است که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از ابتدای تحصیل شاغل بوده اند، حقوق دارند و آینده شغلی خود را می دانند. بنابراین یکی از کارهایی که در دانشگاه باید انجام دهیم این است که رشته ها را به گونه ای طراحی کنیم که دانشجویان بعدی بتوانند در جامعه نقش آفرینی کنند.

وی تاکید کرد: جنسیت باید یک مهارت باشد یعنی دانش آموزان ما بعد از فارغ التحصیلی بتوانند بر اساس دانش و شعور خود کار کنند نه اینکه بروند کار دیگری انجام دهند. آنها باید بتوانند با توجه به تحصیلات دانش آموزان خود در جامعه نقش آفرینی کنند.

معتمدی در مورد تغییر برنامه های درسی مقطع کارشناسی گفت: من می دانم که رشته های کارشناسی در حال تغییر است. همچنین رویکرد ما در مقطع کارشناسی ارشد نیز قطعاً باید این گونه باشد و کارشناسی ارشد ما نیز به صورت تخصصی خدمات مرتبط با رشته خود را ارائه دهند.

وی تاکید کرد: بنابراین تعریف ما از دروس این است که دوره کارشناسی باید ضمن آشنایی دانشجو با مبانی نظری رشته، فرصت کسب تجربه را نیز فراهم کند. به نظر می رسد اگر این اتفاق بیفتد نگرش جامعه تغییر می کند.

معتمدی بیان کرد: مشکل دیگر این است که باید درجاتی از باز بودن علوم انسانی را کنترل کنیم که این اتفاق در همه جای ایران به صورت غیرقابل کنترلی رخ می دهد. اینطور نباشد که چون رشته علوم انسانی نیاز به آزمایشگاه ندارد همه جا کلاس و تابلو باشد پس می توان رشته علوم انسانی ایجاد کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: علوم انسانی به دلیل ماهیت متفاوت از ارزش علمی بالایی برخوردار است و اینجا این امر نیازمند نظارت وزارت علوم از نظر کیفی است.

دیدگاهتان را بنویسید