«حاشیه ای» که تنور جشنواره را داغ نگه داشت

ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801550

برگزاری جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین سالانه سینمای ایران همواره با حواشی مختلفی همراه بوده است که به بخشی جدایی ناپذیر از این جشنواره تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برگزاری جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین سالانه سینمای ایران همواره با حواشی مختلفی همراه بوده است. از فیلم هایی که در مسیر جشنواره با سد هیات انتخاب مواجه شدند تا محل برگزاری جشنواره و مرزهای تماشای فیلم، نشست خبری و در نهایت دادن سیمرغ به جشنواره که حاشیه این حواشی را گرم می کند.

چهلمین جشنواره فیلم فجر با این حاشیه ها محفوظ نیست و هر روز رسانه ها با پوشش یکی از این حواشی، به اصطلاح کوره جشنواره را روشن نگه می دارند.

در روزهای ابتدایی که هیات انتخاب اسامی 22 فیلمی را که در بخش رقبای فیلم ایرانی قرار گرفته بودند ارائه می کرد، این حوزه ها با مصاحبه های گاه و بی گاه با برخی از اعضای هیات انتخاب برای خوب یا بد بودن برخی فیلم ها یا ممیزی های اعلام شده شروع شد. تا حذف این آثار از فهرست نهایی جشنواره.

چندی پیش بهروز افهمی، عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فجر در گفت وگو با ایسنا، به فیلم هایی اشاره کرد که می توانند در فهرست نهایی جشنواره قرار گیرند. افهمی می گوید: «عروسک»، «علت مرگ: نامعلوم»، «کوچه ژاپنی ها»، «میرگز» و دو، سه فیلم دیگر (که نبودشان) دل ما را سوزاند..

اما موضوع داغ دیگری که این روزها توسط کارگردان یا تهیه کننده آثاری که به قسمت اصلی جشنواره رسانه ای راه یافتند مطرح شد، ماجرای تماشای برخی فیلم ها قبل از جشنواره و بدون اطلاع سازندگان این آثار است. برخی از منتقدان در صفحه فضای مجازی خود شروع به انتقاد از برخی آثار این جشنواره کردند که نشان می داد این فیلم ها یک جا و در یک زمان توسط آنها تماشا شده است که همین حواشی را برای امنیت فیلم ها ایجاد کرد.

در پی اعتراض مدیر تولید فیلم سینمایی «نگهبان شب» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی مبنی بر تماشای این فیلم در خارج از هیات انتخاب در چهلمین جشنواره فیلم فجر که واکنش رسمی دبیرخانه این جشنواره را به دنبال داشت. یادداشتی منتشر شد فیلم «شب طلایی» به کارگردانی یوسف خاتمیکی در صفحه شخصی یک منتقد سینما با واکنش اعتراضی کارگردان مواجه شد..

محسن دریاآل، مدیر مرکز فیلم و سریال اوج نیز در نشست خبری از حذف مسیح پسر مریم از چهلمین جشنواره فیلم فجر گلایه کرد و از قضا این فیلم توسط مردم بدون تماس با دبیرخانه جشنواره تماشا شده است..

حالا «شب طلایی» سومین فیلمی است که عوامل آن بدون اطلاع عوامل فیلم از احتمال تماشای آن توسط افراد غیر مرتبط با جشنواره گلایه دارند..

کاخ جشنواره یا «خانه جشنواره» یکی دیگر از کشورهای چهلمین جشنواره فیلم فجر است. روابط عمومی جشنواره فیلم فجر سینما پردیس چارسو را به عنوان محل برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فلسطین و مکانی برای تماشای فیلم توسط منتقدان معرفی کرد.

برخی معتقدند انتخاب چارسو به عنوان خانه جشنواره اصحاب رسانه به جای برج میلاد یا ملت که در سال های گذشته میزبان جشنواره بوده، انتخابی اشتباه و سالن های غیراستاندارد، کمبود فضا است. دلیل مشخص برگزاری نشست های خبری پس از تماشای فیلم ها و از همه مهمتر ازدحام زیاد مردم شرکت کننده در جشنواره و رعایت نکردن فاصله های اجتماعی (به دلیل تاج نشینی) در چارسو دلیل این گفته است. از سوی دیگر برخی از موقعیت های جغرافیایی چارسو که در مرکز شهر واقع شده و دسترسی به این پردیس سینمایی را نسبت به برج میلاد و پردیس ملت راحت کرده است، دلایل خود را برای موقعیت بهتر جشنواره امسال ذکر می کنند.

برخی در فضای مجازی عدم تفاهم مالی بین شهرداری و سازمان سینمایی را دلیل اصلی این اقدام عنوان کردند و با ذکر ارقام 7 میلیاردی و بیشتر سعی در روشن شدن موضوع کردند. برخی معتقدند سازمان سینمایی از شهرداری این چهره ها خواسته است تا جشنواره در برج میلاد برگزار شود و عده ای هم خلاف این را می گویند.

به هر حال چهلمین جشنواره فیلم فجر با همه حواشی خود در آستانه انقلاب، شور و هیجان زیادی را در بین هنرمندان و اهالی رسانه ایجاد می کند و وجود این حواشی جزء لاینفک جشنواره است. احتمالا تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید