حاشیه های برکناری یکی از رهبران حزب حاکم در ترکیه

ادهم سندزک تا چند روز پیش یکی از مهم ترین رهبران حزب عدالت و توسعه ترکیه بود. این تاجر و کارآفرین ثروتمند ترک یکی از اعضای شورای سیاسی حزب و یکی از مورد اعتمادترین فعالان سیاسی و اقتصادی اردوغان بود و همواره از قدرت و نفوذ قابل توجهی در تصمیم گیری های سیاسی حساس حزب حاکم برخوردار بوده است.

اما خبر کوتاه انتقال پرونده او به هیئت انضباطی حزب برای برکناری کامل مثل بمب خبری منفجر شد. جالب اینجاست که خودش هم از ماجرا بی اطلاع بود و وقتی خبرنگار سوجو درباره چگونگی و چرایی این اتفاق با او تماس گرفت، پاسخ داد: «باور کنید نمی دانم چه اتفاقی افتاده است. من خودم این خبر را از رسانه ها و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی شنیدم.

او ساعاتی پس از اعلام این خبر به یک رسانه دیگر گفت: «اخراج شدن از یک حزب سیاسی برای من به معنای پایان دنیا نیست. به کار و فعالیتم ادامه خواهم داد.»


بوقلمون،

به نظر می رسد شایعاتی مبنی بر استناد به نقش آمریکا در به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه منجر به سرنگونی سندزک شده است و او ابتکار عمل را به دست گرفت و قبل از صدور حکم برکناری، شخصا استعفای خود را برای اردوغان ارسال کرد.


ستاره در حال ظهور از زادگاه آمینه اردوغان

سندزک به معنای علم و پرچم است و خانواده سندزک دارای نام ها و نمادهای زیادی در شخصیت هستند. ادهم سندزک در سال 1958 در شهر سیرت به دنیا آمد. سیرت مرکز یک استان کردنشین در جنوب شرقی ترکیه است. اما همیشه یک اقلیت عرب در این شهر وجود داشته است و آمنه اردوغان، همسر رئیس جمهور ترکیه، دختر یکی از خانواده ها است.

ادهم سندزک، سیاستمدار و سرمایه دار مورد بحث در این گزارش و پروفسور یاسین اوکتای، یکی از مشاوران اردوغان و چهره های مرتبط با جریان های عربی اخوان، دیگر اعراب سوریه هستند که همواره نقش مهمی در حزب عدالت و توسعه داشته اند.


بوقلمون،

ادهم سندزاک نقش مهمی در توسعه روابط اقتصادی استانبول و ریودوژانیرو در اولین سالهای تأسیس حزب عدالت و توسعه به عنوان کنسول افتخاری داشت. او سپس فعالیت های مختلفی از ریاست اتحادیه انبارهای داروی ترکیه تا ریاست گوشت، غذا، مسکن و چندین تعاونی اقتصادی دیگر را رهبری کرد که اخیراً به بالاترین نهاد سیاسی حزب عدالت و توسعه پیوست.

او یکی از اعضای شورای عالی سیاسی این حزب بوده و همواره یکی از مشاوران مورد اعتماد اردوغان بوده است. اما برخی از انحصارات و رانت های اقتصادی او چند ماهی است که محدود به نظر می رسد و او در چندین مصاحبه با گلایه از توزیع امتیازات اقتصادی در توسعه روابط ترکیه و قطر می گوید: ما هستیم که توسعه اقتصادی و تحقق اهداف را انجام می دهیم. حزب، ما بیشترین آزار و اذیت و مشکلات را متحمل شدیم. اما وقتی کیک را برش می‌دهند، بقیه آن را برمی‌دارند.»


سندزک چه گفت، اردوغان چه شنید؟

برخی از تحلیلگران آشنا به راهروهای حزب عدالت و توسعه در آنکارا و استانبول معتقدند که ادهم سندزک به خاطر برخی مشکلات اقتصادی از اردوغان شکایت کرده است و به خوبی متقاعد شده است که رئیس جمهور نمی خواهد بیش از این مزیت اقتصادی قابل توجه بدهد. برادر می خواهد یک سنجک بدهد. در نتیجه ادهم مسیر فکری و سیاسی خود را تغییر داد و در چند ماه اخیر به دوتسو پرینسک نزدیک شد.


بوقلمون،

دو پرینسک، رهبر حزب کمونیست حزب میهن ترکیه، سیاستمداری است که در ترکیه با لحنی کنایه آمیز به عنوان “عاشق چین” شناخته می شود. پرینسک معتقد است که ترکیه باید به طور کامل از ناتو و آمریکا فاصله بگیرد و یک پیمان دوستی دائمی با چین و روسیه امضا کند.

زمانی که ادهم سندزاک همراه با هیئتی از اعضای دفتر سیاسی حزب کمونیست میهن به مسکو رفت، مصاحبه ای برای او ترتیب داده شد که مردم ترکیه را شوکه کرد.

ساندزاک در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسی در اولین روز تهاجم روسیه به اوکراین، سه نکته مهم را برجسته کرد:

1. من شرمنده ام که کشورم هنوز عضو ناتو است. من معتقدم که ما باید هر چه زودتر ناتو را ترک کنیم. عضویت در ناتو به ما آسیب رسانده و فایده ای نداشته است.

2. بسیار شرمنده و متاسفم که کشورم پهپادهای خود را به اوکراین صادر کرده است. این قطعا اشتباه بود.

3. حمله روسیه به اوکراین گام درستی برای مبارزه با نفوذ امپریالیسم است و ما باید از آن حمایت کنیم.

جالب اینجاست که هیچ یک از سخنان سندزک که در تضاد کامل با سیاست های اردوغان و حزب حاکم ترکیه بود، مورد توجه ریاست جمهوری قرار نگرفت و با آن مخالفت نکرد.

سوال این است: در این صورت چه چیزی باعث شد که سندزک از حزب عدالت و توسعه اخراج شود؟ پاسخ این است که تیم پارلمانی اردوغان در دفتر سیاسی حزب حاکم هیچ ارتباطی با اظهارات وی درباره پهپاد و اوکراین و ناتو ندارد. در عوض، آنها از سخنرانی اخیر ادهم سندزاک در دانشگاه مرمره استانبول که در آن متحدان اردوغان را به توطئه با ایالات متحده متهم کرد، خشمگین شدند.

ادهم سندزک به نقل از گروه کوچکی از دانشمندان استانبولی از مرمره گفت: واقعیت این است که حزب ما با حمایت ایالات متحده قدرت را به دست گرفته است. اگر آمریکایی ها نمی خواستند ما نمی توانستیم به قدرت برسیم. اما ما با آمریکا و غرب روبرو شدیم و سخنرانی رئیس کنفرانس داووس به شیمون پرز نشان دهنده استقلال ما از غرب بود. آنها می خواستند بر ما تأثیر بگذارند و ظهور فتح الله گولن و کودتای نافرجام آن را ثابت می کند. اما ما به این وضعیت پایان دادیم و نگذاشتیم قدرت را به دست بگیرند.»

سخنان سندزک برای او دردسر ایجاد کرد. اگرچه او در بیانیه ای به رسانه ها این اتهامات را رد کرد، اما رهبران حزب عدالت و توسعه متقاعد شده اند که این اظهارات توسط سندزک بیان شده است.

به همین دلیل، شورای مرکزی حزب به این نتیجه رسید که اگر سندزک مورد توجه قرار نگیرد، می توان ادعا کرد که حزب عدالت و توسعه اساساً یک حزب طرفدار آمریکاست و جایگاه اجتماعی و مردمی ندارد. بنابراین تقویت و القای چنین ایمانی می تواند راه را برای پیروزی مخالفان اردوغان در انتخابات 2023 هموار کند.

جالب است بدانید که حزب عدالت و توسعه در طرح موضوعاتی مانند لزوم خروج ترکیه از ناتو مشکل خاصی ندارد، اما موضوع وابستگی آمریکا را خطری بزرگ می داند و نسبت به این موضوع حساس است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید